Uw aankopen van dienstencheques beheren en terugbetalingen aanvragen in Mijn Burgerprofiel
In Mijn Burgerprofiel kunt u dienstencheques bestellen en terugbetalingen aanvragen. U kunt er ook uw saldo en openstaande aankopen bekijken.
Ga naar de 'Aankopen beheren'-pagina in Mijn Burgerprofiel
Meld u aan met een van uw digitale sleutels via de rechtstreekse link(opent in nieuw venster) in Mijn Burgerprofiel.
- Meld u aan met een van uw digitale sleutels via de Mijn Burgerprofiel-app of uw gemeente-app of via een van de overheidswebsites waarop u kunt aanmelden op Mijn Burgerprofiel.
- Kies in de tab ‘Thema’s’ voor ‘U en uw gezin’.
- Kies daarna onder ‘Dienstencheques’ voor ‘Bekijk details van uw dienstencheques’.
- Kies bij ‘Saldo’ voor ‘Aankopen beheren’.
Saldo dienstencheques raadplegen
Onder ‘Saldo dienstencheques’ ziet u hoeveel dienstencheques u nog in uw portefeuille hebt. U vindt er de datum van bestelling, het aantal dienstencheques en het bedrag.
De vervaldatum ziet u helemaal rechts. Dienstencheques zijn 12 maanden geldig, vanaf het moment dat ze beschikbaar zijn in uw dienstencheques-portefeuille.
'Openstaande aanvragen' bekijken
Het gaat om aankopen die u via overschrijving hebt gekozen te betalen, maar:
de betaling nog niet hebt uitgevoerd, of
de bank de overschrijving nog niet heeft verwerkt.
(Dat kan tot 2 dagen duren.)
U hebt 30 dagen de tijd om het bedrag over te schrijven.
Na die termijn vervalt de aanvraag en moet u opnieuw dienstencheques bestellen.U ziet het bedrag, het bankrekeningnummer en de structurele mededeling.
En ook de QR-code die u kunt scannen om te betalen.
Een terugbetaling aanvragen van dienstencheques
Dienstencheques aangekocht sinds 1 juni 2025 worden automatisch terugbetaald na de vervaldatum.
Terugbetaling
Als u dienstencheques met verschillende waarden hebt besteld, ziet u de aantallen per waarde apart.
Kies het bedrag van de dienstencheques die u wil laten terugbetalen.
Geef het aantal dienstencheques op dat u wil terugbetaald krijgen.
De oudste cheques met de gekozen waarde worden eerst terugbetaald.
Klik op ‘Aanvraag indienen’.
Een ingediende aanvraag kunt u niet annuleren. U kunt wel zonder extra kosten nieuwe dienstencheques bestellen.
Rekeningnummer
Het rekeningnummer waarop het geld wordt teruggestort, is standaard het nummer dat u eerder hebt opgegeven bij uw contactgegevens voor dienstencheques.
Wil u de terugbetaling op een ander rekeningnummer ontvangen?
Kies in het dropdownmenu ‘Nieuw IBAN-rekeningnummer’.
Vul het nieuwe rekeningnummer zonder spaties in en typ ‘BE’ in hoofdletters.
Vermeld ook de BIC-code van uw bank als het om een buitenlands rekeningnummer gaat.
Het bedrag staat binnen drie werkdagen op uw rekening.
U ontvangt een e-mailbericht zodra de terugbetaling is uitgevoerd. Dat bericht wordt per e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat u hebt opgegeven bij uw contactvoorkeuren voor dienstencheques.
U vindt dat bericht ook terug in de tab berichten in uw Brievenbus(opent in nieuw venster). van Mijn Burgerprofiel.