Gedaan met laden. U bevindt zich op: Uw aankopen van dienstencheques beheren en terugbetalingen aanvragen in Mijn Burgerprofiel

Uw aankopen van dienstencheques beheren en terugbetalingen aanvragen in Mijn Burgerprofiel

In Mijn Burgerprofiel kunt u dienstencheques bestellen en terugbetalingen aanvragen. U kunt er ook uw saldo en openstaande aankopen bekijken.

Ga naar de 'Aankopen beheren'-pagina in Mijn Burgerprofiel

Saldo dienstencheques raadplegen

  • Onder ‘Saldo dienstencheques’ ziet u hoeveel dienstencheques u nog in uw portefeuille hebt. U vindt er de datum van bestelling, het aantal dienstencheques en het bedrag.

  • De vervaldatum ziet u helemaal rechts. Dienstencheques zijn 12 maanden geldig, vanaf het moment dat ze beschikbaar zijn in uw dienstencheques-portefeuille.

'Openstaande aanvragen' bekijken

  • Het gaat om aankopen die u via overschrijving hebt gekozen te betalen, maar:

    • de betaling nog niet hebt uitgevoerd, of

    • de bank de overschrijving nog niet heeft verwerkt.
      (Dat kan tot 2 dagen duren.)

    U hebt 30 dagen de tijd om het bedrag over te schrijven.
    Na die termijn vervalt de aanvraag en moet u opnieuw dienstencheques bestellen.

  • U ziet het bedrag, het bankrekeningnummer en de structurele mededeling.

    En ook de QR-code die u kunt scannen om te betalen.

Een terugbetaling aanvragen van dienstencheques

Dienstencheques aangekocht sinds 1 juni 2025 worden automatisch terugbetaald na de vervaldatum.

  • Terugbetaling

    Als u dienstencheques met verschillende waarden hebt besteld, ziet u de aantallen per waarde apart.

    1. Kies het bedrag van de dienstencheques die u wil laten terugbetalen.

    2. Geef het aantal dienstencheques op dat u wil terugbetaald krijgen.

      • De oudste cheques met de gekozen waarde worden eerst terugbetaald.

    3. Klik op ‘Aanvraag indienen’.

      • Een ingediende aanvraag kunt u niet annuleren. U kunt wel zonder extra kosten nieuwe dienstencheques bestellen.

    Rekeningnummer

    • Het rekeningnummer waarop het geld wordt teruggestort, is standaard het nummer dat u eerder hebt opgegeven bij uw contactgegevens voor dienstencheques.

    • Wil u de terugbetaling op een ander rekeningnummer ontvangen?

      1. Kies in het dropdownmenu ‘Nieuw IBAN-rekeningnummer’.

      2. Vul het nieuwe rekeningnummer zonder spaties in en typ ‘BE’ in hoofdletters.

      3. Vermeld ook de BIC-code van uw bank als het om een buitenlands rekeningnummer gaat.

Bent u zelfstandige en net bevallen? Dan kreeg u 105 gratis dienstencheques via uw sociale verzekeringsfonds voor moederschapshulp. Deze dienstencheques zijn gratis. U kunt er daarom geen terugbetaling voor aanvragen.

Veelgestelde vragen