Rechten van betrokkenen
Door de AVG heeft u als betrokkene verschillende rechten om controle te houden over u persoonsgegevens. De Vlaamse bestuursinstanties moeten de uitoefening van die rechten faciliteren.
Welke rechten?
De AVG(opent in nieuw venster) geeft de betrokkenen de volgende specifieke rechten:
Rechten uitoefenen
De Vlaamse bestuursinstanties moeten het als verwerkingsverantwoordelijken mogelijk maken dat u als betrokkene deze rechten kan uitoefenen.
De procedure voor de uitoefening van deze rechten wordt uiteengezet in art. 12 AVG.
Reactietermijn
De instantie moet binnen één maand gevolg geven aan uw verzoek.
Uitzonderlijk kan deze termijn met nog eens twee maanden worden verlengd als het verzoek complex is of als u meerdere verzoeken aan dezelfde instantie richt. De instantie moet u verwittigen van de verlenging binnen de oorspronkelijke termijn van één maand.
Reactie van verwerkingsverantwoordelijke
De instantie kan beslissen om uw verzoek in te willigen, maar ook om uw verzoek te weigeren. In dat laatste geval moet de instantie de weigering motiveren.
Bij een weigering moet de instantie u informeren over de mogelijkheid om klacht neer te leggen bij de VTC.
Geen reactie?
U heeft ook in dit geval het recht om een klacht neer te leggen bij de VTC.
Kosteloos?
De instanties mogen geen vergoeding vragen als u uw rechten wil uitoefenen. Dit is slechts uitzonderlijk mogelijk als uw verzoeken manifest ongegrond of buitensporig zijn, bijvoorbeeld wanneer u herhaaldelijk verzoeken naar dezelfde instantie verstuurt, of als u extra kopieën vraagt.
DPO/functionaris voor gegevensbescherming
Een DPO/functionaris houdt binnen een organisatie toezicht op de toepassing en naleving van de AVG. De DPO heeft een onafhankelijke functie.
De DPO is het eerste aanspreekpunt voor de burger. Betrokkenen kunnen met de DPO contact opnemen over alle aangelegenheden die verband houden met de verwerking van hun gegevens en met de uitoefening van hun rechten op grond van de AVG. De verwerkingsverantwoordelijke is verplicht om de contactgegevens van de DPO te publiceren. Dit gebeurt meestal in de privacyverklaring of de disclaimer op de website.
De DPO is het contactpunt voor de VTC en werkt met de VTC samen.
Klachten bij inbreuk
Iedere betrokkene heeft het recht om een klacht in te dienen bij de VTC indien hij van mening is dat de verwerking van hem betreffende persoonsgegevens een inbreuk maakt op de AVG. Dit kan dus voor wat de VTC betreft gaan om een burger die een klacht heeft met betrekking tot de gegevensbescherming bij een verwerking van zijn persoonsgegevens door een Vlaamse overheidsinstantie waaronder bijvoorbeeld ook lokale besturen vallen.
Burgers die een klacht willen indienen over de private sector en telecombedrijven dienen hun klacht te richten aan de Gegevensbeschermingsautoriteit(opent in nieuw venster).
Verificaties aanvragen
Als een betrokkene zijn rechten wil laten gelden, zoals recht van inzage, in het kader van een onderzoek door een inspectiedienst, kunnen er specifieke decretale bepalingen zijn die uitzonderingen op die rechten hebben ingevoerd om het onderzoek te beschermen.
Dan kan de betrokkene zich tot de VTC wenden die voor hem de nodige verificaties doet. Men noemt dit soms ook ‘onrechtstreekse toegang’.
Informatie aanvragen
De Vlaamse Toezichtcommissie beantwoordt elke informatievraag. Meer informatie vindt u op volgende pagina.
Bescherm uw gegevens
Het is belangrijk om uw persoonsgegevens online te beschermen omdat deze informatie gevoelig is en misbruikt kan worden door kwaadwillenden. Wanneer uw persoonlijke gegevens in verkeerde handen vallen, kan dit leiden tot identiteitsfraude of financiële schade.
Het beschermen van uw gegevens helpt ook om uw privacy te waarborgen en ongewenste reclame of spam te voorkomen.
Door bewust om te gaan met wat u deelt, houdt u controle over uw eigen informatie.
De VTC heeft een overzicht van actuele risico’s op hacking en fraude.
Veilig aanmelden
Veilig aanmelden op online platformen is essentieel om uw accounts en persoonlijke gegevens te beschermen.
Gebruik altijd een sterk, uniek wachtwoord dat moeilijk te raden is en vermijd het hergebruiken van hetzelfde wachtwoord voor meerdere sites.
Waar mogelijk, activeer twee/multi-factor authenticatie voor een extra beveiligingslaag. Let ook goed op dat u inlogt via de officiële website of app om phishing te voorkomen. Zo voorkomt u dat onbevoegden toegang krijgen tot uw account en blijft uw informatie veilig.
Hoewel multi-factor authenticatie (MFA) de beveiliging aanzienlijk versterkt, is het geen sluitende maatregel omdat ook MFA-methoden kwetsbaar kunnen zijn. Daarom is het belangrijk MFA altijd te combineren met andere beveiligingsmaatregelen en alert te blijven op verdachte activiteiten. Lees zeker de richtlijn van de VTC over MFA omzeiling(PDF bestand opent in nieuw venster).
Spam
Een overvloed aan spam in uw mailbox? Vaak is uw e-mailadres terechtgekomen op lijsten die door verschillende spammers worden gebruikt, waardoor u steeds meer ongewenste berichten ontvangt. Omdat meerdere spammers dezelfde lijsten gebruiken, blijft u deze berichten ontvangen, zelfs als u enkele afzenders hebt geblokkeerd.
Phishing
Phishing is een vorm van online oplichting waarbij valse mails, websites of berichten worden ingezet. Cybercriminelen gebruiken dezelfde lijsten om phishingmails te verspreiden, waardoor de kans groter wordt dat u hiermee te maken krijgt.
Hier zijn enkel tips om phishingberichten te vermijden:
- Voorkom dat uw e-mailadres op dergelijke lijsten terechtkomt door uw mailadres privé te houden en niet zomaar online te delen.
- Reageer niet op ongewenste berichten, daarmee bevestigt u dat uw adres actief is.
- Wees voorzichtig met het opgeven van uw e-mailadres voor nieuwsbrieven en marketing.
- Stuur geen kettingbrieven door.
- Klik bovendien niet op ‘afmelden’-links in spammails, want die kunnen nep zijn en juist zorgen dat u meer spam ontvangt.
Is dit nog niet voldoende?
Op deze website(opent in nieuw venster) van Safe on web staan nog meer tips.
Leer verdachte berichten herkennen dankzij de trainingsmodules van Safe on web(opent in nieuw venster).
Phishing mails kan u doorsturen naar verdacht@safeonweb.be(opent in uw e-mail applicatie).
Op een verdachte link geklikt? Slachtoffer van hacking/phishing?
- Heeft u wel op de link geklikt? Voer zo snel mogelijk een virusscan uit. Meer info(opent in nieuw venster)
- Heeft u bankgegevens of codes doorgegeven? Contacteer onmiddellijk uw bank en Cardstop (078 170 170)
- Heeft u uw wachtwoord doorgegeven? Verander het wachtwoord dan en dit voor alle accounts waarvoor u dit wachtwoord gebruikt. Meer info(opent in nieuw venster)
Safeonweb.be is een initiatief van het Centrum voor Cybersecurity België(opent in nieuw venster)
Actuele thema's
De Vlaamse Toezichtcommissie gaf reeds adviezen en richtlijnen over het verwerken van persoonsgegevens binnen bepaalde thema’s. Dit zijn de thema’s die voor burgers het interessantst zijn. Het volledige overzicht van alle thema’s en domeinen vindt u op deze pagina.
Basisbegrippen AVG
De VTC heeft een overzicht gemaakt van de meest voorkomende begrippen met uitleg gerelateerd aan de AVG. Deze verschijnt binnenkort.