Energie

Leveranciers van elektriciteit of aardgas mogen aan beschermde klanten geen kosten aanrekenen voor het verzenden van herinneringsbrieven en ingebrekestellingen bij het niet betalen van de elektriciteits- en aardgasfactuur.

Beschermde klanten komen ook in aanmerking voor een:

Wie in een woning investeert in energiebesparende maatregelen (isolatie, nieuwe ramen, zonneboiler, warmtepomp), kan daarvoor een premie van de netbeheerder krijgen. Voor beschermde klanten worden die premies van de netbeheerder (opent in nieuw venster) verhoogd.

Voor een energiezuinige nieuwbouwwoning of -appartement geeft de netbeheerder in bepaalde gevallen een premie voor een laag e-peil (opent in nieuw venster) (als de bouwaanvraag uiterlijk op 31-12-2016 wordt ingediend). Voor beschermde klanten wordt die premie met 20% verhoogd.

Water

Als u een beschermde klant bent (van de categorie 1, 2 of 3 (opent in nieuw venster)), dan hebt u recht op

De watermaatschappij mag aan de beschermde klant ook geen extra kosten aanrekenen voor het versturen van een herinneringsbrief.

De watermaatschappij moet een beschermde klant (categorie 1, 2 of 3) ook verwittigen bij abnormaal hoog verbruik: de beschermde klant krijgt een melding als het verbruik gestegen is met minstens 25% en met minstens 50 kubieke meter (m3). De beschermde klant krijgt in dat geval ook informatie over mogelijke oorzaken en over maatregelen die het verbruik kunnen beperken.

Korting op waterfactuur of sociaal tarief

Voor een bepaald deel van de beschermde klanten is er ook een sociaal tarief voor water (opent in nieuw venster). Maar dat geldt dus niet voor alle beschermde klanten.

Veelgestelde vragen

Andere onderwerpen binnen dit thema