Voordelen en premies voor beschermde afnemers
Wie ‘beschermde afnemer’ of ‘beschermde klant’ is, komt in aanmerking voor onderstaande voordelen of (extra hoge) premies voor elektriciteit, aardgas en water.
‘Beschermde afnemers’ zijn mensen die recht hebben op het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas en het sociaal tarief voor water.
Energie
Leveranciers van elektriciteit of aardgas en de netbeheerder mogen aan beschermde afnemers geen kosten aanrekenen voor het verzenden van betalingsherinneringen en ingebrekestellingen bij het niet betalen van de elektriciteits- en aardgasfactuur.
Beschermde klanten komen ook in aanmerking voor:
- gratis energiescan
- kortingsbon bij de aankoop van een energiezuinige wasmachine, koelkast, diepvries of droogkast
- huur-en-isolatiepremie voor private huurwoningen
- verhoogde (tijdelijke) premie voor doe-het-zelf-isolatie van dak of zoldervloer (Fluvius)
- verminderd tarief van de ‘bijdrage energiefonds’ op de energiefactuur (heffing op afnamepunten van elektriciteit)
- Voor een energiezuinige nieuwbouwwoning of -appartement geeft Fluvius in bepaalde gevallen een premie voor een laag e-peil (als de bouwaanvraag uiterlijk op 31-12-2016 werd ingediend). Voor beschermde klanten wordt die premie met 20% verhoogd.
Water
Als u een beschermde klant bent (van de categorie 1, 2 of 3(opent in nieuw venster)), dan hebt u recht op
- gratis opname van de stand van de watermeter (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf)
- op een maandelijkse tussentijdse waterfactuur (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf)
- een afbetalingsplan op maat als u uw waterfactuur niet kunt betalen (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf)
- een gratis waterscan (zelf aan te vragen bij het waterbedrijf).
Het waterbedrijf mag aan de beschermde klant ook geen extra kosten aanrekenen voor het versturen van herinneringsbrieven of ingebrekestellingen.
Het waterbedrijf moet een beschermde klant (categorie 1, 2 of 3) ook verwittigen bij abnormaal hoog verbruik: de beschermde klant krijgt een melding als het verbruik gestegen is met minstens 25% en met minstens 50 kubieke meter (m3). De beschermde klant krijgt in dat geval ook informatie over mogelijke oorzaken en over maatregelen die het verbruik kunnen beperken.
Korting op waterfactuur of sociaal tarief voor water
Voor een bepaald deel van de beschermde klanten is er ook een sociaal tarief voor water. Maar dat geldt dus niet voor alle beschermde klanten.