In bepaalde gevallen hebt u een attest nodig om te bewijzen dat u ‘beschermde’ klant of afnemer bent en recht hebt op het sociaal tarief voor elektriciteit en aargas of water. Welk attest u nodig hebt en wat u moet doen, hangt af van wat u wilt aanvragen.
Voordelen elektriciteit en aardgas
- Het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas wordt normaal automatisch toegekend door uw energieleverancier. Als dat niet het geval is, moet u het zelf aanvragen met een attest, zie het ‘Overzicht attesten’ hieronder.
- ‘Beschermde afnemers’ krijgen verhoogde premies van netbeheerder Fluvius voor energiebesparende investeringen. U moet dan bij uw premie-aanvraag een bewijs toevoegen dat u beschermde klant bent:
- kopie van de recentste elektriciteitsfactuur waarop het sociaal tarief vermeld staat
- of kopie van het attest dat aantoont dat u recht hebt op het sociaal tarief en dus beschermde klant bent. Zie het overzicht hieronder.
- Voor de kortingbon voor de aankoop van een energiezuinige wasmachine, koelkast, diepvriezer of droogkast moet u bij uw aanvraag een bewijs toevoegen dat aantoont dat u recht hebt op het sociaal tarief. Zie het overzicht onderaan. Ook op het aanvraagformulier van de netbeheerder staat welk attest u nodig hebt en welke dienst u dat kan bezorgen.
Voordelen water
- Het sociaal tarief voor water (of een compensatie voor wie zelf de waterfactuur niet krijgt) wordt normaal automatisch toegekend aan bepaalde beschermde klanten. Als dat niet het geval is, en u toch in aanmerking komt, dan moet u het sociaal tarief of de compensatie zelf schriftelijk aanvragen bij het waterbedrijf. Op de website van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) staat welk vrijstellingsattest u daarvoor nodig hebt(opent in nieuw venster). Het sociaal tarief voor water wordt enkel toegekend als u op 1 januari van het jaar recht hebt op een sociaal tarief. Het recht geldt dan voor het hele kalenderjaar.
- Als beschermde klant kunt u bij uw waterbedrijf deze voordelen zelf aanvragen:
- gratis opname van de stand van de watermeter
- maandelijkse tussentijdse waterfactuur
- afbetalingsplan op maat als u uw waterfactuur niet kunt betalen
- gratis waterscan.
Uw waterbedrijf wordt automatisch op de hoogte gebracht dat in aanmerking komt voor deze voordelen. Is dat niet het geval, dan moet u een kopie van een attest opsturen dat aantoont dat u beschermde klant bent. Zie het overzicht van de bewijsstukken hieronder.
Overzicht attesten voor sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas
U hebt recht op het sociaal tarief voor gas en elektriciteit, maar u krijgt het niet automatisch?
Kijk hieronder welk bewijsstuk u moet bezorgen aan uw energieleverancier, afhankelijk van het soort tegemoetkoming dat u ontvangt.
Overzicht bewijsstukken volgens tegemoetkoming |
---|
Categorie 1 - Tegemoetkomingen via het OCMW - Leefloon (of gelijkwaardige financiële steun)
- Voorschot op de inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
- Voorschot op de tegemoetkoming voor personen met een handicap
Bewijsstuk: een attest van het OCMW van uw gemeente |
Categorie 2A - Tegemoetkomingen via de Directie-generaal Personen met een Handicap van de FOD Sociale zekerheid - Tegemoetkoming als persoon met een handicap (blijvende arbeidsongeschiktheid van 65%)
- Inkomensvervangende tegemoetkoming aan personen met een handicap
- Integratietegemoetkoming aan personen met een handicap
- Tegemoetkoming voor hulp van derden
Bewijsstuk: een attest van de Directie-generaal Personen met een Handicap van de FOD Sociale zekerheid |
Categorie 2B - Tegemoetkoming via de Vlaamse Zorgkas - Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger: tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden)
Bewijsstuk: een attest van de Vlaamse Zorgkas of van de zorgkas die gelinkt is aan uw ziekenfonds |
Categorie 2C - Tegemoetkoming via het agentschap Opgroeien, team zorgtoeslagevaluatie (ZOË) - Zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte
Bewijsstuk: een attest van het agentschap Opgroeien, team zorgtoeslagevaluatie (ZOË) |
Categorie 3 - Tegemoetkomingen via de Federale Pensioendienst - Inkomensgarantie voor ouderen (IGO, vroeger gewaarborgd inkomen voor bejaarden)
- Aanvullende tegemoetkoming of tegemoetkoming ter aanvulling van gewaarborgd inkomen voor personen met een handicap (blijvende arbeidsongeschiktheid van 65%)
- Tegemoetkoming voor hulp van derden
Bewijsstuk: een attest van de Federale Pensioendienst |
Categorie 4 - U huurt een sociaal appartement met een gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie op aardgas.
In dat geval krijgt u het sociaal tarief nooit automatisch. De beheerder van het appartement (woonmaatschappij, OCMW of Vlaams Woningfonds) moet het sociaal tarief aanvragen en dit aan u doorrekenen. Vraag aan uw verhuurder of hij de nodige stappen heeft gezet om het sociaal tarief aan te vragen. |
Tijdelijke categorie (tot 30 juni 2023) - Tegemoetkoming via het ziekenfonds - Tijdelijke verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen.
Bewijsstuk: een attest van het ziekenfonds waar u bij aangesloten bent |