Op deze pagina vindt u een overzicht van cases die binnen het programma Lokaal Digitaal worden opgenomen. Ze werden positief geadviseerd door de Werkgroep Interbestuurlijk Samenwerken (WIBS) en de Smart Region Board .
Case 1: Cyberveiligheid van lokale besturen
Lokaal Digitaal wil versterkend werken aan de cyberveiligheid van de lokale besturen en start daarom met een behoefteanalyse en marktverkenning van cyberveiligheidsoplossingen die binnen het programma kunnen ontwikkeld worden voor alle lokale besturen.
Een behoefteanalyse en marktverkenning werden uitgevoerd.
Het traject is in april 2023 gestart. Lokale besturen die interesse hebben kunnen contact opnemen met simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Intussen is een aanbod van vier tools ter beschikking, je leest er hier alles over:
Case 2: Een virtuele balie voor lokale besturen
Lokaal Digitaal ondersteunt mee het Gemeentehuis van de toekomst-project “Digitale balie: het beste van twee werelden” met de stad Gent als penhouder en het agentschap Digitaal Vlaanderen als toekomstige product owner.
Na een grondige behoefteanalyse en marktverkenning, gingen we over tot een overheidsopdracht maar deze werd niet gegund. Ondertussen werkt de Stad Gent verder aan een oplossing met bestaande tools. Voor meer informatie in de project kan je contact opnemen met de Stad Gent.
Case 3: Digitaal werken op afspraak
Heel wat lokale besturen zetten de stap naar werken op afspraak en een professionele aanpak op het vlak van klantgeleiding.
Na de grondige analyse betreffende mogelijke oplossingen, werd een overheidsopdracht geplaatst en gegund. Het contract is sinds september 2024 in uitvoering en kent al verschillende aangesloten lokale besturen, zoals Grimbergen (Eerste Go-Live in Grimbergen - Docleas(opent in nieuw venster)) en Torhout. Voor meer informatie, zie: Digitaal systeem voor werken op afspraak en klantbegeleiding
Case 4: Virtuele assistenten
Uit de ingediende projecten in het kader van ‘Gemeentehuis van de toekomst’ blijkt de sterke interesse van de steden en gemeenten om werk te maken van innovatieve burgergerichte dienstverlening die steunt op chatbots en AI-technologieën.
De behoefteanalyse en marktverkenning om een gemeenschappelijke oplossing te onderzoeken werd door het programma Lokaal Digitaal afgerond. Deze analyses worden nu meegenomen binnen de ambitie van een Vlaamse Digitale Assistent.
Case 5: Case parking- en toegangsregister
Slimme mobiliteit houdt de steden en gemeenten bezig. Met de case “Vlaams Parkeer- en Toegangsregister (PTR)” wil Lokaal Digitaal in coproductie met alle relevante actoren een analysetraject opstarten om de haalbaarheid en vormgeving van een dergelijk register te bestuderen.
De finaliteit van een dergelijke register moet er op gericht zijn dat gemeenten hun parkeerbeleid meer flexibel kunnen sturen en burgers op betere parkeerdiensten kunnen rekenen.
Het eindrapport voor deze case is opgeleverd en het is beschikbaar bij het Kenniscentrum van de Vlaamse Steden en Gemeenten. Bij de VVSG kan u contact opnemen met Ward.vanhal@vvsg.be(opent in uw e-mail applicatie)
Case 6: Kinderopvang
Binnen het Gemeentehuis van de toekomst-programma zijn er verschillende projecten binnen het thema ‘kinderopvang’. Die cases bieden als potentieel om samen met het Agentschap Opgroeien de haalbaarheid van een Vlaamse standaard over kinderopvangsystemen en de registratie van kinderopvang te onderzoeken.
Deze ambitie staat dan ook centraal in deze zesde case. Een standaard is natuurlijk nooit een doel op zich en moet er in deze op gericht zijn inzicht te krijgen in betere cijfers door informatie over opvangplaatsen te delen over gemeentegrenzen heen in een meer gelinkt ecosysteem van lokale kinderopvangsystemen op basis van een duidelijk informatiemodel dat ook centraal inzicht biedt in een totaaloverzicht.
Meer info is beschikbaar bij het Agentschap Opgroeien.
Case 7: Smart retail dashboard
Binnen de City of Things en EFRO - werkingen van het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen wordt al jaren ingezet op het ondersteunen en ontplooien van Smart Economy projecten voor en door de lokale besturen.
Eén van deze projecten heeft betrekking op een oplossing voor een smart retail dashboard(opent in nieuw venster). De vraag die zich in dit traject nu stelt is een opschalingsvraag, namelijk: hoe kan er, gelet op de nood bij vele lokale besturen aan betere inzichten en data-analyse ter versterking van hun lokaal handelsbeleid, vanuit dit project opgeschaald worden tot een aanbod voor veel grotere groep van lokale besturen?
Lokaal Digitaal heeft de bredere behoefteanalyse en marktverkenning afgerond. We verwijzen graag naar Diepgaande inzichten voor lokale besturen met het Smart Retail Dashboard.
Case 8: raamovereenkomst ‘Digitaliseren van bestuursdocumenten’
De Cluster Documentbeheer van Het Facilitair Bedrijf (HFB) merkt dat er steeds meer nood is aan ondersteuning voor gerichte digitaliseringsprojecten bij overheden in Vlaanderen. Daarom stelt het Agentschap Facilitair Bedrijf een raamovereenkomst op voor de digitalisering van papieren bestuursdocumenten. Door dit centraal te coördineren, kan het digitaliseringsproces gestandaardiseerd en gestroomlijnd verlopen en kunnen schaalvoordelen behaald worden. Hierbij wordt gedacht aan de digitalisering van inkomende post (m.u.v. de Vlaamse overheid, aangezien die gebruik maakt van DigiPost), (historische) vergunningsdossiers in het kader van omgeving en allerhande (historische) dossiers en documenten zoals bv. subsidiedossiers, beslissingen van de gemeenteraad, enz.. Naast de digitalisering zelf, wordt van de opdrachtnemer ook verwacht dat de volgende diensten optioneel opgenomen worden: metadatering, fysiek opschonen en ordenen (rubricering) van dossiers, herverpakken, digitalisering in situ (mobiel team) en substitutie volgens de regelgeving. Het aanbieden van scanning-op-vraag, restauratie en het bewaren van analoog archief voor een periode langer dan de periode nodig voor de digitalisering, valt buiten scope van deze raamovereenkomst. Lokaal Digitaal ondersteunt deze aanpak met een gerichte cofinanciering.
Een aanbestedingsprocedure is lopende.
Meer info: quincy.oeyen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Case 9: een generieke service bus oplossing
Lokaal Digitaal start een haalbaarheidsanalyse op m.b.t. een centraal aanbod op het vlak van een service bus en master data management voor lokale besturen. De motivering ligt in het streven van vele lokale besturen om vanuit organisatiebreed perspectief een slimme gegevensdeling te realiseren, dit zowel intern als extern (t.a.v. centrale authentieke bronnen, enz.). Ook in vele Gemeentehuis van de toekomst-projecten zit deze ambitie onderliggend vervat.
Op dit moment is er geen beslissing genomen omtrent de eventuele rol die de Vlaamse overheid hier kan of wenst in te nemen. En is dit op korte termijn ook niet voorzien.
Meer info: simon.vanderelst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)