De kabinetsmedewerkers
Personeelsstatuut kabinetsmedewerkers
Elke minister beschikt over een kabinet met persoonlijke medewerkers die de minister ondersteunen op inhoudelijk en praktisch vlak.
Het kabinet staat onder leiding van de minister. De dagelijkse leiding gebeurt door de kabinetschef. De kabinetssecretaris behartigt de praktische organisatie. Daarnaast beschikt de minister over raadgevers voor de inhoudelijke beleidsmateries waarvoor hij bevoegd is, een woordvoerder, een raadgever begroting, ondersteunende medewerkers enz.
Taken van de kabinetsmedewerkers
- Advies geven over het algemeen beleid en de bevoegdheden van de minister, zoals cultuur, onderwijs, welzijn, sport, buitenlands beleid, economie, landbouw, binnenlands bestuur, financiën …
- Advies geven over de inhoudelijke voorstellen van de administratie om het beleid te ondersteunen en uit te voeren.
- Verzorgen van het secretariaat van de minister.
- Instaan voor het woordvoerderschap van de minister.
Personeelsstatuut van de kabinetsmedewerkers
Kabinetsmedewerkers hebben een eigen personeelsstatuut (sui generis), vastgelegd in het kabinetsbesluit(opent in nieuw venster). De bepalingen van het Vlaams personeelsstatuut (VPS) of de arbeidsovereenkomstenwet zijn niet van toepassing, behalve in de uitzonderingsgevallen bepaald in het Kabinetsbesluit.
Dit Kabinetsbesluit is recent gewijzigd (BVR van 3 oktober 2025, BS 31 oktober 2025).
De rechtspositieregeling en het sociale zekerheidsstatuut van de verschillende groepen van personeelsleden van de kabinetten wordt hierin verduidelijkt.
Een gedetacheerd personeelslid is een personeelslid dat met instemming van zijn werkgever van herkomst tijdelijk op een kabinet werkt en van wie het salaris verder betaald wordt door de werkgever van herkomst.
Een aangesteld personeelslid is een personeelslid van wie het salaris niet betaald wordt door een werkgever van herkomst maar rechtstreeks door het kabinet.
De gedetacheerde personeelsleden blijven onderworpen aan het sociale zekerheidsstatuut van hun werkgever van herkomst.
De aangestelde personeelsleden zijn onderworpen aan hetzelfde sociale zekerheidsstatuut als het contractueel personeel van de diensten van de Vlaamse overheid.
De overige wijzigingen betreffen onder meer de verankering als recht of als gunst van bepaalde verloven voor zorg en ouderschap en de toekenning van de fietslease als gunst.
De nieuwe bepalingen treden in werking op 1 november 2025. Enkel de bepalingen over de federale zorgverloven treden in werking op 1 januari 2026.
Dit document geeft je een overzicht van de wijzigingen(Word bestand opent in nieuw venster).
Toelichtingen over het personeelsstatuut van de kabinetsmedewerkers vind je ook terug in de omzendbrief over de organisatie van de kabinetten van de leden van de Vlaamse Regering(Word bestand opent in nieuw venster).
De bepalingen van het Vlaams personeelsstatuut (VPS) of de arbeidsovereenkomstenwet zijn niet van toepassing, behalve in de uitzonderingsgevallen bepaald in het Kabinetsbesluit.
Voor het financieel statuut van de kabinetsmedewerkers bestaat er een onderscheid tussen gedetacheerde en aangestelde kabinetsleden
Gedetacheerde personeelsleden zijn de kabinetsmedewerkers die met instemming van hun entiteit van herkomst tijdelijk op een kabinet tewerkgesteld worden en waarvan het salaris verder betaald wordt door de werkgever van herkomst.
De gedetacheerde personeelsleden blijven bijgevolg financieel onderworpen aan het personeelsstatuut van hun werkgever van herkomst. Voor de personeelsleden van de DVO is dit het VPS. Daarnaast ontvangen de gedetacheerden op basis van het Kabinetsbesluit een salariscomplement vastgesteld door de minister.
Aangestelde personeelsleden zijn de personeelsleden waarvan het salaris niet betaald wordt door een werkgever van herkomst maar door de minister. Voor de aangestelde personeelsleden gelden enkel de bepalingen van het Kabinetsbesluit.
Personeelsbeheer voor de kabinetten
- Het personeelsbeheer voor de dossiers van de ministers en de kabinetsleden is toegewezen aan het Agentschap Overheidspersoneel (AgO). Daarbij wordt gebruik gemaakt van Vlimpers, het online HR-managementsysteem binnen de Vlaamse overheid.
- Binnen het kabinet neemt de kabinetssecretaris de HR-functie op en is hij het eerste aanspreekpunt voor het kabinetspersoneel.
- Daarnaast staat de Vlimpers selfservice eveneens ter beschikking van de ministers en het kabinetspersoneel, onder meer voor het raadplegen van hun salarisfiches en fiscale fiches, en voor de kabinetsleden, het aanvragen van verlof.