Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hernieuwing samenstelling Selectiecommissies Vlaamse overheid, Provincies en Gemeenten Selectiecommissies

Hernieuwing samenstelling Selectiecommissies Vlaamse overheid, Provincies en Gemeenten

Heb je interesse om mee het selectie- en waarderingsbeleid bij overheden in Vlaanderen vorm te geven? Heb je expertise rond informatiebeheer en selectie van overheidsinformatie en ben je vertrouwd met de werking van deze overheden? Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid zoekt gemotiveerde leden voor de hernieuwing en uitbreiding van de Selectiecommissies.

Over de Selectiecommissies en je taken

Elke Selectiecommissie is bevoegd voor een specifiek toepassingsgebied. De leden zijn experten die sterk vertrouwd zijn met de werking van overheidsinstanties die onder het toepassingsgebied vallen, over voldoende expertise beschikken op het vlak van het beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten, of over de wet- en regelgeving omtrent het bepalen van bewaar- en verjaringstermijnen, …

Deelname aan de Selectiecommissie geeft jou de kans om de nieuwste ontwikkelingen en adviezen over het selectie- en waarderingsbeleid mee te volgen en hieraan actief mee te werken. Verder bieden we mogelijkheden om zowel je expertise als je netwerk verder uit te bouwen.

Als commissielid zal je heel concreet worden ingeschakeld in de dagelijkse werking van de Selectiecommissie, namelijk bij het opstellen van sjabloonseries, het evalueren van series, … Laatstgenoemde taak kan je zelfstandig uitvoeren in het Serieregister. Daarnaast is er ook periodiek een selectiecommissievergadering waar je aanwezigheid verwacht wordt. Voor de Selectiecommissies Vlaamse overheid en Lokale Besturen is dit maandelijks, voor de Provincies is dit een aantal keer per jaar. Deze vergaderingen worden overwegend hybride opgezet, waardoor er de mogelijkheid is om digitaal deel te nemen. Af en toe wordt er wel een fysieke aanwezigheid vereist.

Je wordt als selectiecommissielid benoemd door de minister voor een periode van vijf jaar. Deelname aan de selectiecommissie is onbezoldigd. Conform art. 25 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van het beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten kunnen de leden van de selectiecommissie wel aanspraak maken op een reis- en maaltijdvergoeding conform het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006.

Meer weten over de huidige selectiecommissies

Ben je geïnteresseerd om deel uit te maken van de selectiecommissie?

Het Facilitair Bedrijf ontvangt jouw kandidatuur graag uiterlijk op 31 januari 2024 via het webformulier.

Ingediende kandidaturen worden beoordeeld op basis van volgende criteria:

  • je motivatie om deel uit te maken van de selectiecommissie;
  • jouw expertise rond het opstellen van selectieregels voor beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten, juridische expertise met betrekking tot het bepalen en opstellen van bewaar – en verjaringstermijnen,…
  • de mate waarin je vertrouwd bent met de werking en/of processen van overheidsinstanties van het toepassingsgebied van de commissie waarvoor je je kandidaat stelt.

In de loop van de procedure kan er een gesprek worden ingeboekt om je kandidaatstelling verder te bespreken. Op basis van deze gegevens zal er een rangschikking worden opgesteld. Eind februari 2024 weet je of je kandidatuur weerhouden is.

Voor meer info kan je steeds ook terecht bij informatiemanagement@vlaanderen.be.(opent in uw e-mail applicatie)