Overzicht laadpunten Vlaamse overheid

Hier vind je een overzicht van alle laadpunten van de Vlaamse overheid. (Excel bestand)

Parkeerplaatsen uitsluitend voor stekkervoertuigen herken je aan de groene markering met het stekkerlogo op. Deze parkeerplaatsen zijn enkel beschikbaar zijn voor stekkervoertugen.

Een kaart met alle publieke laadpalen in Vlaanderen vind je op de website van milieuvriendelijke voertuigen ((opent in nieuw venster)).

Don't

Een stekkervoertuig opladen aan een regulier stopcontact wanneer er ook een oplaadpunt beschikbaar is, is niet toegelaten.

Wie kan opladen aan deze laadpunten?

De laadpalen geplaatst door de Vlaamse overheid zijn beschikbaar voor alle stekkerdienstvoertuigen en de stekkervoertuigen van de personeelsleden.

  • Met een dienstvoertuig kan je in de parkings van al onze grote gebouwen parkeren. Je kan er dus ook gebruik maken van de laadinfrastructuur.
  • Kom je naar het werk met je privévoertuig, dan kan je enkel parkeren in de parking van je hoofdgebouw en niet in de andere grote kantoorgebouwen.
  • Je kan ook laden met een andere laadpas dan die van Blue Corner. De grote spelers op de Belgische markt hebben zich verenigd in het OCPP-platform en ondersteunen elkaars laadpas. Zie ook http://www.openchargepoint.be/wat-is-ocp.html ((opent in nieuw venster))
  • Het is intussen ook mogelijk om in het VAC Brugge op te laden.
  • In het VAC Antwerpen kan je enkel opladen aan één van de twaalf oplaadpunten in het publieke betalende deel van de parking.
Do
  • Door op te laden aan de daartoe voorziene oplaadpunten, is je wagen sneller opgeladen en kunnen we correct rapporteren over het elektrisch rijden binnen de Vlaamse overheid.
  • Wanneer je een stekkerdienstwagen gebruikt hebt, sluit je hem weer aan bij een oplaadpunt wanneer je de wagen inlevert.

Hoe bekom ik een laadpas?

Hoe kan ik opladen aan deze laadpunten?

Je kan opladen aan het laadpunt met de stekker die bij het voertuig hoort. Je neemt dus zelf je stekker mee. Voor optimaal laden, gebruik je best een Mennekes-stekker.

Je kan laden met een laadpas, via SMS of via de website van de laadpaalexploitant (bv. BlueCorner).

Hoe lang duurt het opladen?

Het Facilitair Bedrijf installeerde infrastructuur om versneld te laden, 4 tot 10 keer sneller dan via een gewoon stopcontact. Daarnaast spelen de capaciteit (grootte) van je batterij en de laadstatus van de batterij op het moment van inpluggen een rol.

  • Een (plug-in) hybride zal ongeveer 1 uur (aan vol vermogen) tot 4 uur (bij slim laden met vele simultane gebruikers) nodig hebben om de batterij volledig op te laden voor rij-afstand van ongeveer 100km tot 120km.
  • Een vol-elektrische wagen vereist een oplaadtijd van 4 à 8 uur.

Hoe wordt het opladen gefactureerd?

  • Laad je een dienstwagen op? Dan worden de kosten doorgerekend aan je entiteit via de laadpas.
  • Laad je jouw privé-voertuig op? Dan is de laadbeurt op je eigen kosten: via de laadpaal, SMS of de website van de laadpaalexploitant (bv. BlueCorner).

Hoeveel kost opladen aan een elektrisch laadpunt?

Net zoals voor andere brandstoffen kan de kostprijs verschillen naargelang de gekozen elektrische laadpaal. De Vlaamse overheid werkt met de laadpassen van Blue Corner en deze kan je aanvragen via Facilipunt. Voor de laadpalen van Blue Corner in de gebouwen van de Vlaamse overheid (en andere laadpalen van Blue Corner) is de laadkost vastgelegd op € 0,29 per kWh voor normale laders (AC) of € 0,52 per kWh voor snel laders (DC). € 0,29 is het enige voor de VO door Blue Corner toegepaste tarief.

Wanneer je gaat laden bij andere providers, wordt het tarief van de provider zelf aangerekend, inclusief een gangbare handling fee (= transactievergoeding) van € 0,40 per laadsessie.

Daarnaast kunnen er aanvullende kosten worden aangerekend:

  • het rotatietarief (=stimuleringstarief= connectietarief): je betaalt voor de tijd dat je wel aangesloten bent aan een laadpunt, maar niet meer aan het opladen bent. Dit kan honderden euro’s kosten dus let hiervoor op! Dit is een manier om gebruikers te stimuleren het voertuig te verplaatsen zodra de batterij volgeladen is. Voor de laadpalen in de gebouwen van de Vlaamse overheid is er voor gekozen om geen rotatietarief toe te passen (aangezien de dienstwagens die er hun standplaats hebben ’s nachts kunnen blijven staan) Er wordt wel gevraagd om overdag het voertuig te verplaatsen zodra het voertuig is opgeladen.
  • Starttarief: dit is het tarief dat wordt aangerekend voor de aansluiting op het oplaadpunt, ongeacht het verbruik voor het opladen van het voertuig. Dit is niet van toepassing voor het gebruik van de laadpassen van Blue Corner aan de laadpalen van Blue Corner.

Dit geeft volgende prijstabel (bij het gebruik van laadpassen Blue Corner voor de Vlaamse overheid):

laadpalen Blue Corner Vlaamse Overheid

andere laadpalen van Blue Corner

laadpalen van andere providers

normaal opladen

0,29 euro per kWH

0,29 euro per kWh

prijs provider

snel opladen

0,52 euro per kWh

0,52 euro per kWh

prijs provider

transactievergoeding (handling fee laadpas)

0

0

0,4 euro per sessie

rotatietarief normaal laden

0

0,01 euro/minuut

prijs provider

rotatietarief snel laden

0

0,25 euro/minuut

prijs provider

starttarief

niet van toepassing

niet van toepassing

prijs provider

Ingeval van vragen of problemen met de facturatie kan je dit steeds in Facilipunt melden.