Gedaan met laden. U bevindt zich op: Wat te doen bij hospitalisatie? Hospitalisatieverzekering personeel Vlaamse overheid

Wat te doen bij hospitalisatie?

Word je gepland of onverwacht opgenomen in het ziekenhuis? Doe dan een aangifte bij de verzekeraar. Hoe je dat doet, lees je op deze pagina.

Hoe aangifte doen bij een geplande opname?

  • Stap 1
    • Ga naar het online platform MyAXA Healthcare(opent in nieuw venster) (enkel mogelijk voor opnames in het binnenland) of neem telefonisch contact op via 02 552 53 60 (voor opnames in het binnen- en buitenland). Hoe je voor de eerste keer inlogt op het platform, ontdek je in de instructievideo van AXA.(opent in nieuw venster)
    • Vul je volledige naam in. Het systeem controleert je aansluiting bij de verzekeraar.
    • Vul je aangifte verder in. Je beantwoordt hiervoor enkele vragen.
    • Bezorg je medisch attest, dat door je behandelende arts of een specialist is ingevuld, via MyAXA Healthcare.(opent in nieuw venster)
    • Bundel je medische kosten die voorafgaan aan de ziekenhuisopname samen met de terugbetalingsattesten van je ziekenfonds.

    Meer informatie over hoe je hospitalisatie in te plannen, ontdek je in de instructievideo van AXA.(opent in nieuw venster)

  • Stap 2

    Meld aan het inschrijvingsloket van je ziekenhuis dat je aangifte hebt gedaan bij je verzekeraar en dat je gezondheidsverzekering tussenkomt via een derdebetalerssyteem. Je hoeft daarna niets meer te doen.

    Goed om te weten: dit geldt voor ziekenhuizen die deel uitmaken van het Medi Assistance-netwerk. De volledige lijst vind je op MyAXA Healthcare.(opent in nieuw venster)

  • Stap 3

    Bundel alle medische kosten na de ziekenhuisopname die rechtstreeks verbonden zijn aan je hospitalisatie alsook de terugbetalingsattesten van je ziekenfonds. Bezorg deze aan AXA via MyAXA Healthcare.(opent in nieuw venster) Dit kan via de knop ‘Mijn medische kosten indienen’. Hoe je je medische kosten indient, ontdek je in de instructievideo van AXA.(opent in nieuw venster)

    Dien je ook geneesmiddelen aan te kopen? Met AssurPharma worden al je farmaceutische kosten rechtstreeks van de apotheek aan AXA bezorgd. Download je AssurPharma-barcode via MyAXA Healthcare(opent in nieuw venster) en laat deze scannen door je apotheker. Je hoeft de kosten niet meer zelf aan AXA te bezorgen.

    Na ontvangst van de medische kosten en de behandeling ervan, bezorgt AXA je een gedetailleerde afrekening per e-mail. Via dit document krijg je een duidelijk en transparant overzicht van de medische kosten.

Hoe aangifte doen bij een ongeplande opname?

  • Stap 1

    Neem zo snel mogelijk contact op met AXA (liefst nog tijdens je verblijf in het ziekenhuis). Dat kan telefonisch via 02 552 53 60 tijdens de kantooruren of via 078 15 57 50 op elk moment van de dag. Kun je zelf geen contact opnemen? Dan mag iemand van je familie of een personeelslid van het ziekenhuis dat ook doen.

    AXA opent het hospitalisatiedossier en laat je in de mate van het mogelijke van het derdebetalerssysteem genieten. Zo kan het ziekenhuis de facturen voor je ziekenhuisopname rechtstreeks aan AXA bezorgen.

  • Stap 2

    Bundel alle medische kosten van na de ziekenhuisopname die rechtstreeks verbonden zijn aan je hospitalisatie, alsook de terugbetalingsattesten van je ziekenfonds. Bezorg deze aan AXA via MyAXA Healthcare.(opent in nieuw venster) Dit kan via de knop ‘Mijn medische kosten indienen’. Hoe je je medische kosten indient, ontdek je in de instructievideo van AXA.(opent in nieuw venster)

    Dien je ook geneesmiddelen aan te kopen? Met AssurPharma worden al je farmaceutische kosten rechtstreeks van de apotheek aan AXA bezorgd. Download je AssurPharma-barcode via MyAXA Healthcare(opent in nieuw venster) en laat deze scannen door je apotheker. Je hoeft de kosten niet meer zelf aan AXA te bezorgen.

    Na ontvangst van de medische kosten en de behandeling ervan, bezorgt AXA je een gedetailleerde afrekening per e-mail. Via dit document krijg je een duidelijk en transparant overzicht van de medische kosten.

Eindafrekening

Dankzij het derdebetalerssyteem betaalt AXA het totaalbedrag van de ziekenhuisfacturen, ongeacht of de gevorderde kosten gedekt zijn door je verzekering. Daarna contacteert AXA je per brief over de terugbetaling van de niet-gedekte kosten.

Betaal je de kosten niet tijdig terug? Dan kunnen jij en je gezinsleden in de toekomst geen gebruik meer maken van het derdebetalerssyteem.

Goed om te weten

AXA heeft je bankrekeningnummer nodig voor de terugbetaling van medische kosten. Je kunt je bankrekeningnummer doorgeven via het beveiligd online platform MyAXA Healthcare(opent in nieuw venster) of per e-mail naar vo.hospitalisatie@axa.be(opent in uw e-mail applicatie)

AXA zal nooit vragen om je gegevens telefonisch door te geven.