Gedaan met laden. U bevindt zich op: Huisstijl Vlaamse overheid viert 10de verjaardag  Nieuwsberichten

Huisstijl Vlaamse overheid viert 10de verjaardag 

Nieuwsbericht
17 april 2024

Op 15 april vierde het team Communicatie van DKBUZA de 10de verjaardag van de huisstijl samen met het netwerk van huisstijlcoördinatoren van de Vlaamse overheid. Tijdens de feestelijke bijeenkomst werd teruggeblikt op het ontstaan van onze huisstijl, het traject dat de voorbije jaren gelopen werd en als kers op de taart kregen alle deelnemers een vernieuwde versie van de huisstijlgids mee naar huis. Deze vernieuwing kwam er onder meer dankzij de waardevolle feedback van alle collega’s binnen de Vlaamse overheid in de afgelopen jaren. Met de recente aanpassingen wordt het nog eenvoudiger om de huisstijl toe te passen, wat essentieel is voor de herkenbaarheid van de Vlaamse overheid. 

Laat je inspireren 

Leontien en Ingrid blazen 10 kaarsjes uit voor de Vlaamse huisstijl.

De vernieuwde huisstijlgidsen geven ook meer antwoorden op de toepassing van de huisstijl op sociale media. Bovendien werkt Digitaal Vlaanderen momenteel aan nieuwe kant-en-klare nieuwsbrieftemplates in HTML. Er werden ook nieuwe grids ontwikkeld waarbij het corporate logo en themalogo rechtsboven iets hoger staan. De nadruk ligt nog meer op inspiratie met goeie voorbeelden dan op tekst. Vanaf mei 2024 wordt het gedeelte ‘Laat je inspireren’ daarom gevoelig uitgebreid met inspirerende filmpjes, e-learningtools en kant-en-klaar cijfermateriaal om je collega’s en leidinggevenden te overtuigen van het belang van het merkbeleid en de huisstijl.

Coherente toepassing in binnen- en buitenland 

Uit onderzoek uit 2021 en 2023 blijkt dat 80% van de burgers deze herkenbaarheid bevestigt. Wanneer de Vlaming een boodschap heeft gezien in de huisstijl, dan blijkt die bovendien meer vertrouwen te hebben in de overheid en in de Vlaamse Regering en staat die er positiever tegenover. Het blijft dus van essentieel belang dat de coherente huisstijl wordt toegepast, zodat onze communicatie duidelijk, coherent, consistent en bijgevolg herkenbaar is in zowel binnen- als buitenland.

De coördinatie van het merkbeleid, waar de huisstijl een belangrijk onderdeel van uitmaakt, kadert binnen de horizontale rol die DKBUZA opneemt binnen de Vlaamse overheid.

Neem een kijkje op de website van de nieuwe huisstijl.