Gedaan met laden. U bevindt zich op: Over het muurtje: Danny en Tim bedenken slim hoogtedetectiesysteem Nieuwsberichten

Over het muurtje: Danny en Tim bedenken slim hoogtedetectiesysteem

Nieuwsbericht
28 augustus 2023

Onder de Zwaantjesbrug in Wielsbeke (West-Vlaanderen) rijden elke dag gemiddeld 60 vrachtwagens die te hoog zijn. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Zo werd de brug de voorbije vijf jaar al drie keer ernstig beschadigd. De collega’s van Verkeer, Wegsystemen en Telematica (VWT), een afdeling van het Agentschap Wegen en Verkeer, bedachten een innovatieve oplossing om hier komaf mee te maken. Die is nu operationeel. Danny Vanhoutte, werfcontroleur en Tim Verhaeghe, projectingenieur geven een woordje uitleg.

Danny: ‘Onder de Zwaantjesbrug in Wielsbeke mogen geen voertuigen boven de 4 meter passeren. Logisch, want de brug is op haar laagste niveau maar 4,15 meter hoog. Toch negeren heel wat vrachtwagens dit verbod. Vaak gaan ze ervan uit dat ze er toch nog net onderdoor kunnen, maar dat blijkt uiteindelijk niet altijd het geval. De voorbije 5 jaar gebeurden er maar liefst 3 aanrijdingen met gewonden en ernstige schade aan de brug als gevolg.

Tim: ‘De brug is van de Vlaamse Waterweg (DVW), maar de weg eronder is wel in ons beheer. Als er schade is aan de brug, dan heeft dat ook gevolgen voor de weg. Om te zoeken naar een oplossing zijn we rond de tafel gaan zitten met de Vlaamse Waterweg en de gemeenten Oostrozebeke en Wielsbeke. Al snel kwamen de ANPR-camera’s in ons vizier. Dat zijn de camera’s die nummerplaten kunnen fotograferen en die we inzetten voor onder andere trajectcontroles. Wij gebruiken ze in combinatie met een detectiecamera die heel accuraat de hoogte kan meten van voorbijrijdende voertuigen. Die camera ontwikkelden we samen met TM Proximus/Trafiroad.

Verlaat deze weg

Danny: ‘De detectiecamera screent elke vrachtwagen die hoger is dan 4,08m terwijl de ANPR-camera alle nummerplaten leest. Wanneer een te hoog voertuig gedetecteerd wordt, stuurt deze camera een signaal naar de ANPR-camera. Die laat op zijn beurt de gescreende nummerplaat en een pictogram om de weg te verlaten verschijnen op het LED-bord, dat verderop aan de kant van de weg staat. Indien de nummerplaat niet correct gelezen wordt, verschijnt het woord ‘gevaar’ bij het pictogram. De politie kan ook altijd de beelden van de ANPR-camera opvragen om hier politionele zaken mee te onderzoeken.’

Tim: ‘De setup is nieuw voor Vlaanderen en preciezer dan het systeem van hoogtedetectie met laser dat al elders bestaat. Er staat aan de brug al een verbodsbord, maar deze dynamische signalisatie spreekt zeer gericht overtreders aan.’

Vorig jaar reden er maandelijks nog gemiddeld 100 te hoge vrachtwagens onder de brug. In mei van dit jaar waren dat er 40.

Danny Vanhoutte

werfcontroleur EM

Slechts 6% negeert de melding

Danny: ‘Het detectie- en meldingssysteem is sinds januari in dienst en het werkt goed. Vorig jaar reden er maandelijks nog gemiddeld 100 te hoge vrachtwagens onder de brug. In mei van dit jaar waren dat er 40. Dat is dus een mooie stap vooruit.

Tim: ‘Ook de Vlaamse Belastingsdienst is mee op de kar gesprongen om overtreders effectief te beboeten. Het blijft dus niet langer bij alleen een waarschuwing.’