Over het muurtje: Danny en Tim bedenken slim hoogtedetectiesysteem
Onder de Zwaantjesbrug in Wielsbeke (West-Vlaanderen) rijden elke dag gemiddeld 60 vrachtwagens die te hoog zijn. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Zo werd de brug de voorbije vijf jaar al drie keer ernstig beschadigd. De collega’s van Verkeer, Wegsystemen en Telematica (VWT), een afdeling van het Agentschap Wegen en Verkeer, bedachten een innovatieve oplossing om hier komaf mee te maken. Die is nu operationeel. Danny Vanhoutte, werfcontroleur en Tim Verhaeghe, projectingenieur geven een woordje uitleg.
Verlaat deze weg
Danny: ‘De detectiecamera screent elke vrachtwagen die hoger is dan 4,08m terwijl de ANPR-camera alle nummerplaten leest. Wanneer een te hoog voertuig gedetecteerd wordt, stuurt deze camera een signaal naar de ANPR-camera. Die laat op zijn beurt de gescreende nummerplaat en een pictogram om de weg te verlaten verschijnen op het LED-bord, dat verderop aan de kant van de weg staat. Indien de nummerplaat niet correct gelezen wordt, verschijnt het woord ‘gevaar’ bij het pictogram. De politie kan ook altijd de beelden van de ANPR-camera opvragen om hier politionele zaken mee te onderzoeken.’
Tim: ‘De setup is nieuw voor Vlaanderen en preciezer dan het systeem van hoogtedetectie met laser dat al elders bestaat. Er staat aan de brug al een verbodsbord, maar deze dynamische signalisatie spreekt zeer gericht overtreders aan.’
Vorig jaar reden er maandelijks nog gemiddeld 100 te hoge vrachtwagens onder de brug. In mei van dit jaar waren dat er 40.
Slechts 6% negeert de melding
Danny: ‘Het detectie- en meldingssysteem is sinds januari in dienst en het werkt goed. Vorig jaar reden er maandelijks nog gemiddeld 100 te hoge vrachtwagens onder de brug. In mei van dit jaar waren dat er 40. Dat is dus een mooie stap vooruit.
Tim: ‘Ook de Vlaamse Belastingsdienst is mee op de kar gesprongen om overtreders effectief te beboeten. Het blijft dus niet langer bij alleen een waarschuwing.’