Ziek zijn overkomt iedereen wel eens. Je voelt je niet goed en dan is er nog het papierwerk. Met deze tips heb je alvast minder administratieve zorgen.
Tips
- Stap 1
Ziekte overkomt je onverwachts, dus bewaar een aantal afgedrukte ziekteattesten van de Vlaamse overheid bij je thuis. Neem altijd een exemplaar mee als je naar de huisarts gaat.
Heb je geen eigen printer? Druk een aantal exemplaren af op het werk of contacteer je HR-verantwoordelijke.
Lees op de webpagina over ziekte hoe je een ziekteattest van de Vlaamse overheid afdrukt.
- Stap 2
Verwittig je werkgever volgens de interne afspraken. Geef, zodra je dit weet, de exacte periode van afwezigheid door.
Verblijf je tijdelijk elders of ben je gehospitaliseerd? Dan geef je dit ook door aan je werkgever, die dit voor jou registreert in Vlimpers.
- Stap 3
Je bezorgt bij voorkeur een scan of foto van het ziekteattest via het online webformulier(opent in nieuw venster). Bezorg je het per post? Neem dan zeker een kopie van je ziekteattest. Mocht het attest verloren gaan (bijvoorbeeld bij bpost), dan kun je dit opsturen. Heb je dit niet, dan vraag je een kopie op bij je huisarts.
Ben je maar 1 dag ziek? Dan hoef je geen attest te bezorgen.
- Stap 4
Na je ziekte kun je opnieuw aan de slag. Spreek dit goed af met je leidinggevende en maak eventueel bijkomende afspraken over je heropstart. Hervat je vroegtijdig? Dan registreert je werkgever dit ook in Vlimpers.
Lees op de webpagina over ziekte alle aandachtspunten.
Hulp nodig bij je werkhervatting? Je kunt binnen de diensten van de Vlaamse overheid hierop rekenen (ook wel ‘re-integratie’ genoemd). Lees meer op de webpagina over re-integratie.
Meer informatie
- Lees meer op de webpagina over ziekte voor algemene vragen of contacteer je HR-verantwoordelijke voor alle interne details.