Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitale aangifte overlijden via eLys: succesvolle opstart van 2 piloten Nieuws over Gemeentehuis van de toekomst

Digitale aangifte overlijden via eLys: succesvolle opstart van 2 piloten

Nieuwsbericht
3 november 2025

Sinds 1 november wisselen de lokale besturen van Leuven en Lier, de plaatselijke artsen en uitvaartondernemers gegevens over overlijdens uit via het digitale platform eLys. Gedaan met het vele papierwerk. Een vereenvoudigd digitaal proces zorgt voor kwaliteit, tijdswinst en rust. Op 1 december start een 3de piloot in Antwerpen. In januari 2026 stappen alle Vlaamse lokale besturen in.

Digitale datadoorstroom

Het platform eLys maakt een einde aan de omslachtige papieren documentenuitwisseling die tot nu toe met een overlijden gepaard gaat.

De artsen die deelnemen aan de piloot geven de overlijdensverklaring in het digitale uitwisselingsplatform in. De relevante gegevens stromen automatisch door naar de uitvaartondernemer, het gemeentebestuur, en het Departement Zorg.

Efficiëntie en rust

De meerwaarde voor de vele betrokken partijen is duidelijk: een lagere werklast, snelheid, privacy en kwaliteit.

  • Nabestaanden krijgen meer tijd en rust om te focussen op rouwen en afscheid nemen.
  • De lokale besturen ontvangen de juiste info voor de opmaak van de overlijdensakte rechtstreeks in hun vertrouwde softwarepakket.
  • Andere overheden, artsen en uitvaartsector wisselen via het nieuwe platform snel en correct gerichte info uit.
Inhoud is aan het laden

Luister hoe een paar sleutelspelers de voordelen van de digitale aangifte verwoorden: uit een panelgesprek dd 23 oktober met Margot Cloet (gedelegeerd bestuurder Zorgnet-Icuro), Karine Moykens (secretaris-generaal Departement Zorg), Pieter Lenaerts (ICT-directeur ABB), Johan Dexters (voorzitter Funebra vzw), Wim Dries (voorzitter VVSG).

Belangrijke mijlpaal

De start van de piloten is een belangrijke mijlpaal met het oog op de ingebruikname van eLys in alle Vlaamse gemeenten op 1 januari 2026.

Een succes dat er gekomen is op initiatief van dit Gemeentehuis van de Toekomst-project en dankzij de samenwerking tussen de vele stakeholders: artsen (met Domus Medica en Zorgnet-Icuro als koepelorganisaties), de uitvaartsector (vertegenwoordigd door VNOC, Uitvaartunie Vlaanderen, Funebra), VVSG, Departement Zorg, Agentschap Binnenlands Bestuur, Digitaal Vlaanderen, Statbel, e-Health-platform en Athumi dat het platform ontwikkelde.