Dienstverlening rond paspoorten voor gemeenten in een fusietraject
Gemeenten in een fusietraject hebben 3 opties om dienstverlening voor paspoorten aan te bieden in de fusiegemeente:
De fusiegemeente kan beslissen om de huidige paspoortbureaus in de gemeenten te laten bestaan. De bureaus bestaan apart van elkaar.
De fusiegemeente kan beslissen om 1 of meerdere paspoortbureaus te sluiten, zodat de fusiegemeente beschikt over 1 paspoortbureau.
De fusiegemeente kan beslissen om een hoofdbureau aan te duiden en de andere paspoortbureaus onder dit hoofdbureau plaatsen. Zo kan je de paspoortbureaus in de deelgemeenten enkele dagen per week sluiten of openen, maar de levering en uitreikingen voortdurend verzekeren in het hoofdbureau.
De FOD Buitenlandse Zaken vraagt om die keuze door te geven en het adres te bevestigen. Ze geven het advies om op 2 januari geen of amper afspraken voor paspoortaanvragen te maken. De BELPAS-machtigingen voor de paspoortaanvragen, worden pas na de fusiedatum in orde gebracht. Begin 2025 moeten de gemeenten zo snel mogelijk de rollen voor BELPAS op naam van de fusiegemeente regelen via het Vlaams en federaal rollenbeheer. Pas daarna kunnen ze afspraken plannen voor paspoortaanvragen.