Gedaan met laden. U bevindt zich op: Burgerlijke eretekens voor lokaal personeel Personeel

Burgerlijke eretekens voor lokaal personeel

Statutaire personeelsleden van lokale en provinciale besturen die zich jarenlang inzetten voor de publieke dienstverlening, kunnen in aanmerking komen voor een burgerlijk ereteken. Vindt het bestuur dat hun medewerker zo’n erkenning verdient? Dan kunnen ze hiervoor een aanvraag indienen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Bij deze burgerlijke eretekens is vooral het aantal jaren dienstanciënniteit van belang.

Alles over burgerlijke eretekens

Burgerlijke eretekens worden toegekend als blijk van waardering voor de jarenlange inzet van statutaire personeelsleden bij lokale en provinciale besturen. Alleen trouwe medewerkers met een lange staat van dienst komen in aanmerking voor zo’n erkenning. Daarbij wordt rekening gehouden met zowel de duur als de kwaliteit van hun loopbaan.

Werkgevers vragen de onderscheiding aan

Het personeelslid kan niet zelf een aanvraag indienen. Het moet altijd de werkgever zijn die de aanvraag indient via een ondertekend aanvraagformulier.

Stappenplan burgerlijke eretekens

Let op: deze procedure kan enkele maanden in beslag nemen.

  • Stap 1

    Lokale besturen vragen een burgerlijk ereteken aan via het digitale aanvraagformulier(Word bestand opent in nieuw venster) van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Vul dit formulier eenvoudig, digitaal in. Handgeschreven formulieren worden niet aanvaard.

    Voeg ook een uittreksel uit het strafregister (model 595) toe en stuur alles op naar ABB. Dat kan digitaal via eretekens-ABB@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of op papier naar volgend adres:

    Agentschap Binnenlands Bestuur

    Afdeling Lokale Organisatie, Werking en Personeel

    Koning Albert II laan 15 bus 215

    1210 Brussel

  • Stap 2

    ABB onderzoekt de aanvragen voor een burgerlijk ereteken. Voldoet de voorgedragen persoon niet aan de voorwaarden, of ontbreekt er iets in het dossier? Dan wordt de aanvraag teruggestuurd.

  • Stap 3

    ABB legt het voorstel voor aan de gouverneur van de betrokken provincie, die het vervolgens gunstig of ongunstig adviseert.

  • Stap 4

    Na een gunstig advies van de gouverneur bezorgt ABB de voordrachten aan de bevoegde Vlaamse minister en de federale eerste minister voor hun goedkeuring.

  • Stap 5

    De Federale Overheidsdienst Kanselarij onderzoekt elke aanvraag uitvoerig en legt ze daarna aan de Koning voor. Die beslist finaal of het voorstel wordt goedgekeurd of afgewezen.

  • Stap 6

    ABB maakt de oorkonde voor burgerlijke eretekens op en bezorgt die aan de begunstigde. Deze oorkonde wordt ondertekend door de bevoegde Vlaamse minister.

Aanvraagtermijnen

Voor de burgerlijke eretekens gelden geen specifieke aanvraagtermijnen. Een aanvraag kan het hele jaar door worden ingediend. De ingediende voorstellen worden gegroepeerd en maximaal twee keer per jaar gebundeld in één koninklijk besluit.