Gedaan met laden. U bevindt zich op: Duurzaam werkgeverschap Personeel

Duurzaam werkgeverschap

Lokale en provinciale besturen hebben er alle belang bij om zich in de toekomst op een duurzame wijze te kunnen (en blijven) profileren als aantrekkelijke werkgever. Het project ‘duurzaam werkgeverschap’ helpt hen om volop aan de slag te gaan met de nieuwe mogelijkheden uit het recente besluit rechtspositieregeling. Dat besluit biedt besturen de nodige flexibiliteit én autonomie om een modern, concurrentieel en aantrekkelijk HR-beleid uit te tekenen.

Het project ‘duurzaam werkgeverschap’ bestaat uit 2 verschillende campagnes: een ondersteunende campagne en een bekendmakingscampagne.

Ondersteunende campagne

Besturen worden in de ondersteunende campagne begeleid in hun pad naar duurzaam werkgeverschap. Samen kijken we hoe ver ze staan als aantrekkelijke werkgever en hoe ze dat kunnen verbeteren.

De focus ligt op:

  • de nieuwe mogelijkheden en vrijheden die het rechtspositiebesluit biedt
  • de manier waarop het bestuur de nieuwe mogelijkheden en vrijheden kan inzetten om een aantrekkelijke werkgever te zijn.

Het materiaal en de goede praktijkvoorbeelden die uit de campagne voortvloeien, worden gedeeld zodat andere besturen ze kunnen gebruiken als inspiratiemateriaal om zelf het eigen personeelsbeleid onder de loep te nemen en, waar nodig, aan te passen. We streven naar een zo groot mogelijke diversiteit tussen de geselecteerde besturen zodat zoveel mogelijk besturen het materiaal en de goede praktijkvoorbeelden kunnen gebruiken.

De besturen die zich hebben aangemeld voor deze campagne worden ingedeeld in een aantal groepen.

Bekendmakingscampagne

In de ‘war for talent’ is de perceptie die werknemers en potentiële kandidaten van een bestuur als werkgever hebben van essentieel belang. ‘Employer branding’ speelt daarbij een cruciale rol. Het biedt hen de mogelijkheid om actief de perceptie van de organisatie vorm te geven, te versterken en te bestendigen.

De bekendmakingscampagne (“employer branding”-campagne) zal de lokale en provinciale sector als werkgever in de kijker zetten.

De campagne bestaat uit 3 fases:

  1. onderzoeksfase
  2. opmaak campagneplan en ondersteuningsmateriaal voor lokale besturen
  3. uitrol campagneplan.

Tijdens de onderzoeksfase winnen we informatie in bij lokale en provinciale besturen om een duidelijk beeld te krijgen over de sector. Dankzij intakegesprekken en focusgroepen krijgen we inzicht in de factoren die van deze besturen aantrekkelijke werkgevers maken.