Nieuwe minimumdoelen basisonderwijs
Op 16 juli 2025 keurde het Vlaams Parlement het voorstel voor minimumdoelen in het (buitengewoon) basisonderwijs definitief goed. Sinds 1 september 2025 zijn er in het (buitengewoon) basisonderwijs dus nieuwe minimumdoelen voor:
- het kleuteronderwijs;
- het 4de jaar lager onderwijs;
- het 6de jaar lager onderwijs.
Snel aan de slag met de nieuwe minimumdoelen
- Raadpleeg de minimumdoelen en de visieteksten via de zoekfunctie(opent in nieuw venster) of via het Word-bestand(Word bestand opent in nieuw venster).
- Raadpleeg het ondersteunend materiaal met opnames en powerpoints.
- Raadpleeg de FAQ.
Wat
Bij de ontwikkeling van de nieuwe minimumdoelen ligt de focus op Nederlands en wiskunde in een kennisrijk curriculum met aandacht voor STEM. Het kennisrijke curriculum zorgt ervoor dat leerlingen een duidelijke en systematische opbouw van kennis krijgen. Zo bouwen ze niet alleen voldoende kennis op maar leren ze ook verbanden leggen en werken ze aan diepgaande kennis.
De nieuwe minimumdoelen:
- Bevatten leerondersteunende vaardigheden die leerlingen helpen om tot beter leren te komen.
- Vormen de basis voor de opmaak van het individueel aangepast curriculum (IAC).
De onderwijsverstrekkers werken leerplannen uit die aansluiten bij de nieuwe minimumdoelen.
De onderwijsinspectie volgt op of scholen de nieuwe minimumdoelen toepassen. Kijk bij het deel Wanneer wat de rol van onderwijsinspectie is bij de implementatie van de nieuwe minimumdoelen.
Waarom
De afgelopen jaren tonen internationale peilingen zoals PIRLS en TIMSS aan dat leerlingen minder goed presteren voor taal en wiskunde. De hervorming van de minimumdoelen wil het curriculum versterken om zo elk kind maximale kansen te geven om zich goed te ontwikkelen en te slagen in het onderwijs en daarbuiten.
Wanneer
| Schooljaar | Kleuteronderwijs + lager onderwijs 1ste - 3de jaar | Lager onderwijs 4de jaar | Lager onderwijs 5de jaar | Lager onderwijs 6de jaar |
| 2025-2026 | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen |
| 2026-2027 | Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschap en techniek + vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen |
| 2027-2028 | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschap en techniek + vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschap en techniek + vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen | Oude eindtermen + vrijwillig nieuwe minimumdoelen als schooleigen doelen |
| 2028-2029 | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschap en techniek + vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschap en techniek + vrijwillig de overige nieuwe minimumdoelen |
| 2029-2030 | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen Nederlands, wiskunde en wetenschap en techniek |
| 2030-2031 | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen | Verplicht nieuwe minimumdoelen |
De nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs zijn ambitieus. Ze vragen inspanningen van scholen op pedagogisch en onderwijskundig vlak. Om hen de nodige ruimte te geven om de doelen stapsgewijs in te voeren én te bereiken, wordt de bestaande gedoogperiode uitgebreid.
Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen twee zaken:
- de invoering van de doelen in de schoolwerking, en
- het bereiken van de doelen.
De onderwijsinspectie zal in de eerste twee schooljaren na de invoering geen ongunstig advies geven over de implementatie van de doelen.
Tot en met het schooljaar 2030-2031 kan de inspectie ook geen ongunstig advies geven als scholen de doelen nog niet of niet volledig bereiken.
Ondersteunend materiaal
Ter ondersteuning van de implementatie van de nieuwe minimumdoelen vonden webinars plaats. De opnames en presentaties worden hier ter beschikking gesteld.