Personeelsdossier onderwijspersoneel
Het personeelsdossier bevat persoonlijke, administratieve en betalingsgegevens. Die gegevens zijn onder meer nodig om de administratieve stand te bepalen. Als werknemer heb je altijd het recht om je dossier in te kijken en aan te passen.
Voor wie?
Deze informatie is voor basis- en secundair onderwijs, CLB’s, leersteuncentra, onderwijsinternaten, deeltijds kunstonderwijs, volwassenenonderwijs en hoger onderwijs.
Wat vind je in het personeelsdossier?
In je personeelsdossier staan je:
- Persoonlijke gegevens: je woonplaats, burgerlijke stand, rekeningnummer, kinderen ten laste, bekwaamheidsbewijzen …
- Administratieve gegevens: je aanstelling, benoeming, afwezigheden en verloven, eventuele reaffectatie en wedertewerkstelling …
- Bezoldigingsgegevens: je salaris, wachtgeld, salarisschaal …
Wie beheert je dossier?
Basis- tot volwassenenonderwijs
Je school, centrum, academie of internaat beheert als werkgever je personeelsdossier. Zij bezorgen het Ministerie van Onderwijs en Vorming de nodige informatie om:
- Je salaris uit te rekenen en betalen
- Fiscale gegevens en gegevens over je volledige loopbaan bij te houden
Je kan je bezoldigings- en fiscale gegevens je raadplegen via Mijn Onderwijs Personeel.(opent in nieuw venster) Dit kan ook als je niet meer in het onderwijs werkt, of met pensioen bent.
Salarisbrieven en fiscale fiches blijven 10 jaar beschikbaar.
Hoger onderwijs
De personeelsdienst van je onderwijsinstelling beheert je personeelsdossier. Bij vragen contacteert je hogeschool of universiteit het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS).
Meerdere onderwijsniveaus
Als je in verschillende onderwijsniveaus werkt (bijvoorbeeld in het secundair én het hoger onderwijs) dan heb je per onderwijsniveau een dossier.
Wijziging doorgeven
Basis- tot volwassenenonderwijs
- Basis- en secundair onderwijs, CLB’s, leersteuncentra, onderwijsinternaten, deeltijds kunstonderwijs: je kan veranderingen aan je persoonlijke situatie, zoals je burgerlijke stand, gezinssituatie of adres doorgeven via de berichtenfunctie van Mijn Onderwijs Personeel(opent in nieuw venster). Bepaalde wijzigingen worden automatisch doorgegeven.
- Volwassenenonderwijs: meld de wijziging aan je centrum.
Automatische updates vanuit het Rijksregister
Bepaalde wijzigingen in het Rijksregister worden automatisch doorgegeven aan AGODI of AHOVOKS, zoals een adreswijziging, naamsverandering, geslachtswijziging, wijziging van burgerlijke staat, rijksregisternummer of nationaliteit, overlijden…:
- Een adresverandering wordt automatisch doorgegeven aan AGODI of AHOVOKS zodra de wijkagent je nieuwe adres verifieerde.
- AGODI en AHOVOKS ontvangen van het Rijksregister alleen informatie die relevant is voor het personeelsdossier, volgens de bepalingen van de GDPR-wetgeving.
Ook als je niet meer in het onderwijs werkt wordt je personeelsdossier automatisch aangepast vanuit het Rijksregister.
- Basis- en secundair onderwijs, CLB’s, leersteuncentra, onderwijsinternaten, deeltijds kunstonderwijs: je kan veranderingen aan je persoonlijke situatie, zoals je burgerlijke stand, gezinssituatie of adres doorgeven via de berichtenfunctie van Mijn Onderwijs Personeel(opent in nieuw venster). Bepaalde wijzigingen worden automatisch doorgegeven.
Hoger onderwijs
Breng je hogeschool of universiteit op de hoogte van je nieuwe adres of andere wijzigingen in je persoonlijke gegevens.
Betwisting, melding of klacht
Ben je het niet eens met gegevens in je personeelsdossier? Bekijk wat je kan doen als je gegevens betwist, een melding of klacht hebt.
Voor directies en administraties (hogescholen)
Hogescholen werken met het elektronisch personeelsdossier hogescholen (EPD).