Spoorpark - van Draakplaats tot Luitenant Naeyaertplein
Het ‘Spoorpark’ in Antwerpen loopt parallel aan de verhoogde spoorweg, van de Draakplaats in Zurenborg tot Park Spoor Noord. Dit stadsvernieuwingsproject wil het gedeelte tussen de Draakplaats en het Luitenant Naeyaertplein realiseren, waar de parkzone overgaat in een ander stadsvernieuwingsproject, dat van de Centers. Het doel is om verschillende wijken, groenzones en sport- en cultuurvoorzieningen ruimtelijk met elkaar te verbinden op een duurzame manier.
- Type subsidie
Projectsubsidie
- Thema
Mobiliteit, Ruimte, Klimaat
- Locatie
Antwerpen
- Jaar
2019
Beschrijving
Het Spoorpark draagt de ambitie in zich om een aangename publieke ruimteverbinding te worden voor langzaam verkeer die verschillende wijken, lokale en stedelijke groenzones en sport- en cultuurvoorzieningen aan elkaar verbindt en ontsluit. Het omhelst een aantal typische Antwerpse wijken met een sterke eigenheid en met een verschillend socio-economisch profiel: Zurenborg, Borgerhout, Antwerpen-Noord en het Eilandje. Andere delen van het ‘Spoorpark’ omvatten onder meer het project Vergeten Straat, met onder meer de socio-economische invulling van de centers, Spoor Oost en Park Spoor Noord.
Dit project grijpt het momentum aan om een nieuw puzzelstuk te realiseren, meer bepaald het deel tussen het Tramplein/Draakplaats en het Luitenant Naeyaertplein. Het spoorpark zorgt daarbij niet enkel voor een fysieke, maar ook mentale ontsluiting van de verschillende wijken van de stad. Een dergelijke verbinding zorgt er ook voor dat de aanwezige lokale (publieke) voorzieningen langsheen het spoorpark (zoals het zwembad, de nieuwe invulling van de centers, nieuwe voorzieningen langs het spoorpark, …) voor een breder publiek op een kwalitatieve en veilige manier bereikbaar worden. Een goede bereikbaarheid legt daarmee de basis voor een bredere sociale mix in het gebruik van deze voorzieningen door verschillende wijken.
Projectonderdelen
Heraanleg Plantin Moretuslei;
Heraanleg Luitenant Naeyaertplein;
Onderdoorgang spoorweglichaam en heraanleg stationspleintje;
Aanleg Spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein;
Invulling tramloods aan Draakplaats en langs spoorpark:
Ontwikkeling gronden Infrabel.
Inbreng Vlaams Stedenbeleid
Aan het project ‘Antwerpen, Spoorpark - van Draakplaats tot Luitenant Naeyaertplein’ werd een subsidie van 2.146.809 euro toegekend voor het publieke aandeel van de stad in de volgende projectonderdelen:
aanleg Spoorpark tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein;
aankoop gronden Infrabel in functie van de realisatie van buurtgroen in het Spoorpark;
upgrade buurtpleintje;
upgrade spoorwegonderdoorgang.
Motivering van de jury
De jury meent dat het een waardevol en prachtig project voor de stad Antwerpen en de aanliggende wijken is. Het project is ruimtelijk kwalitatief en duurzaam. Bovendien koppelt de stad met dit project twee belangrijke doelstellingen voor het realiseren van een leefbare en kwalitatieve woonstad, namelijk de creatie van meer functioneel en beleefbaar groen in de stad, en het teweegbrengen van een modal shift met veilige en aangename fietsverbindingen.
Innovatieve realisaties
Dit project onderscheidt zich door zijn integrale karakter: investeringen in een groencorridor, in een functionele verbinding voor zacht verkeer en in sociale verbinding tussen twee zeer verschillende wijken, komen samen in de nieuwe schakel van het spoorpark.
Deelaspecten
Publieke ruimte: Het ‘spoorpark’ draagt de ambitie in zich om een aangename publieke ruimteverbinding te zijn voor langzaam verkeer die verschillende wijken, lokale en stedelijke groenzones, sport- en cultuurvoorzieningen aan elkaar rijgt en ontsluit.
Ecologie: Het project versterkt en verlengt de ecologische corridor van het spoorweglichaam, met een gunstig effect op hittestress en klimaatbestendigheid.
Economie: het project vormt een belangrijke ruimtelijke link tussen de reeds bestaande sterke horecacluster rond de Draakplaats en de recent opgestarte socio-economische invulling van de centers.
Sociale cohesie: het Spoorpark legt een belangrijke ruimtelijke link tussen wijken met een verschillend socio-demografisch en economisch profiel zoals Zurenborg, Borgerhout intra muros en Antwerpen-Noord.
Mobiliteit: het globale spoorparkplan omvat onder meer een functionele belevingsroute voor de fietser langsheen het spoor, de creatie van sterke mentale en fysieke verbindingen tussen Zurenborg, Oud Borgerhout en Nieuw Zurenborg, en het afwerken van de Plantin Moretuslei als stadsboulevard.
Partners
- Stad Antwerpen
- District Borgerhout
- AG Vespa
- Agentschap Wegen en Verkeer
- Waterlink
- De Lijn
- Infrabel
- Antonissen Development Project
Locatie
Locatie
- Adres
Antwerpen
Routeplanneropent in nieuw venster