Verbouwing van woning/gebouw zonder extra verkeer na aanlegfase
Of voor een bouwproject het beoordelingskader Mobiliteit van toepassing is, hangt af van het extra verkeer dat een project na de aanlegfase genereert.
Vrijwel elk project dat een aanlegfase omvat, zal stikstofemissies ten gevolge van verkeer of het inzetten van niet stationaire bronnen (kraan, wals, ...) veroorzaken tijdens de aanlegfase.
Maar aanvragen die alleen in de aanlegfase stikstofemissiegenererende vervoersbewegingen veroorzaken, worden niet beschouwd als een mobiliteitsgenererend project. Daarvoor hoeven geen stikstofemissies bepaald te worden omdat de beoordelingskaders van het Stikstofdecreet niet van toepassing zijn.
Bijvoorbeeld:
- verbouwing van een bestaande woning/gebouw zonder wijziging van aantal wooneenheden
- gevelrenovatie
- bouwen van een tuinhuis
- aanleg terras
- aanleg veranda
- installatie van zonnepanelen.
Als in eenzelfde vergunningsaanvraag wordt aangevraagd dat een woning wordt gesloopt en een nieuwe woning wordt gebouwd én het aantal wooneenheden gelijk blijft, dan wordt er geen extra verkeer na de aanlefgase gegenereerd. Dat is dus geen mobiliteitsgerelateerd project.
Dit is ook het geval voor de renovatie en restauratie van de daken van de gebouwen. Na de renovatie mogen het magazijn en de kantoorruimte wel geen bijkomend verkeer genereren of aantrekken na de aanlegfase. In dat geval is het Stikstofdecreet niet van toepassing en moet geen impactscore berekend worden.
Aanvragen waarbij stikstofemissies veroorzaakt worden in de aanlegfase én in de exploitatiefase (dus na de aanleg), zijn wel mobiliteitsgerelateerde projecten. Voor die projecten moeten zowel de stikstofemissies van de aanlegfase als de fase nadien bepaald worden.
Bijvoorbeeld:
- bouw van een woning, appartement
- verkaveling
- aanleg van een nieuw wegdek omdat zowel tijdens als na de aanlegfase stikstofemissies vrijkomen
- aanleg van een dok of kade omdat zowel tijdens als na de aanlegfase stikstofemissies vrijkomen
- uitbreiding van een tennishal omdat zowel tijdens als na de aanlegfase stikstofemissies vrijkomen.