Gedaan met laden. U bevindt zich op: Mentor voor leidinggevenden Opleidingen tot mentor en coach

Mentor voor leidinggevenden

 

Wil je collega’s ondersteunen via mentoring om te kunnen groeien in hun leidersrol, om hun weg sneller te vinden binnen de Vlaamse overheid, om te groeien in strategisch inzicht, om hun interne veranderingsprocessen in goede banen te leiden? Wil je anderen laten genieten van jouw opgebouwde ervaring en wijsheid? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot mentor voor leidinggevenden deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In deze opleiding ontdekken deelnemers de specifieke competenties van een mentor en leren ze hun wijsheid te delen op een inspirerende wijze, zonder te vervallen in een ‘push’ modus. Hoe bekrachtig je talenten en stel je coachende vragen zodat de mentee zelf het heft in handen houdt? Hoe doe je dat rekening houdend met de leerstijlen en voorkeuren van je mentee? Het opbouwen en onderhouden van een vertrouwensrelatie met de mentee is de basis voor een duurzaam leerproces en een win-win samenwerking.

Doelstellingen

  • De rol van mentor opnemen voor collega-leidinggevenden.
  • Groeien in het toepassen van vaardigheden en een coachende attitude als mentor.
  • Het mentorcontract vormgeven en vertrouwen opbouwen en onderhouden.

Leerdoelen

  • De deelnemers hebben zicht op wie hij/zij/x is als mentor.
  • De deelnemers hebben kennis van de rol en de verantwoordelijkheid als mentor.
  • De deelnemers leren zicht te krijgen op hun kwaliteiten en ontwikkelingspunten als mentor.
  • De deelnemers kunnen de aangeleerde methoden en tools ook gericht inzetten in een mentortraject.
  • De deelnemers weten hoe ze mentorschap kunnen organiseren in hun organisatie.
  • De deelnemers hebben een coachende aanpak als mentor verworven.
  • De deelnemers kunnen met mentees aan de slag gaan in een proefopzet.
  • De deelnemers hebben vaardigheden geleerd voor het begeleiden van mentees en andere vaardigheden of methoden horend bij de insteek van het mentorprogramma bv. door talenten, waarden en ambities te herkennen bij de mentee …
  • De deelnemers leren hoe het mentorschap past bij de doelen van het mentorprogramma.
  • De deelnemers hebben een ontwikkelplan voor zichzelf als mentor uitgewerkt.

Programma

  • Wie is de mentor naast de coach?
  • Wat zijn specifieke mentorcompetenties?
  • Contractering met de mentee
  • Luisteren naar de verborgen vraag
  • Coachende vraagstelling
  • Adviseren zonder de baas te spelen
  • Volgen en leiden in het gesprek
  • Vertrouwen opbouwen en onderhouden
  • Rekening houden met leerstijlen en weerstanden
  • Talenten bekrachtigen
  • Evalueren van mentor-mentee relatie.

Praktijk en Reflectie

  • Je gaat aan de slag met een mentee, oefencirkels en bouwt een portfolio op.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen.

Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Leerinspanning

  • 3 dagen
  • 6 uur werkplekleren

Trainers

  • Rudi Das (hoofdtrainer)
  • Mieke Windey (hoofdtrainer)
  • Lili Matthijs
  • Kris Vanhoof

Informatiebrochure