Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding 'Systemisch coachen' (verdieping) Opleidingen tot mentor en coach

Opleiding 'Systemisch coachen' (verdieping)

Wil je een systemische kijk ontwikkelen op groepen en vraagstukken van de coachee? Wil je systemische interventies kunnen inzetten in coaching? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot systemisch coach deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In de wereld van vandaag worden organisaties, teams en leidinggevenden steeds vaker geconfronteerd met complexe en soms onvoorspelbare vraagstukken. Het klassieke oorzaak-gevolg denken volstaat niet meer om je te oriënteren of om de juiste beslissingen te nemen. Naast de persoonlijke competenties rond coaching, teamcoaching en leiding geven, is het inzicht in de onderlinge samenhang en de impact van het “systeem als context” steeds belangrijker.

In deze opleiding krijgen deelnemers handvaten in het leren kijken naar een systeem, leren ze systeemfenomenen herkennen en systemische interventies doen als coach.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van systemisch coach of begeleider.
  • Achterliggende dynamieken en patronen detecteren, die een systeem (ongewild en onbewust) in zijn greep houden of die zorgen voor een blokkade of conflict in een systeem.
  • Coachees begeleiden in het ontdekken van verborgen systemische fenomenen.

Leerdoelen

  • De deelnemers verwerven inzicht in de basisprincipes van een dynamisch en goed functionerend systeem en herkennen de symptomen wanneer deze basisprincipes niet gerespecteerd worden.
  • De deelnemers leren de achterliggende dynamieken en patronen kennen die een systeem (ongewild en onbewust) in zijn greep houden of die zorgen voor een blokkade of conflict in een systeem.
  • De deelnemers kunnen met een systemische blik kijken naar zichzelf, coachees en teams in hun leef- en/of werkomgeving.
  • De deelnemers kunnen op een uitnodigende en niet bedreigende manier verborgen belemmeringen zichtbaar en hanteerbaar maken.
  • De deelnemers kunnen de betrokkenen (coachee, team, groep …) begeleiden met krachtige tools waarbij ze zelf hun creatieve oplossing kunnen vinden voor samenwerkingsproblemen.
  • De deelnemers kunnen de betrokkenen (coachee, team, groep ...) begeleiden met krachtige tools waarbij ze zelf hun creatieve oplossing kunnen vinden voor samenwerkingsproblemen.
  • De deelnemers kunnen hun eigen intuïtie, sensitiviteit, de wijsheid van hun lichaam en systemische waarneming versterkt inzetten in de begeleiding door voluit aanwezig te zijn als coach.
  • De deelnemers hebben de belangrijkste vaardigheden en houding van een systemisch coach verworven.
  • De deelnemers hebben een holistische aanpak van complexe problematiek ontwikkeld die goed is toe te passen in verscheidene coaching settings en makkelijk te vertalen is naar de dagelijkse praktijk van henzelf, als coach of leidinggevende, en anderen (coachee, teams).
  • De deelnemers hebben een portfolio geschreven omtrent hun ontwikkeling als systemisch coach.

Programma

  • Systemische wetmatigheden
  • Systemisch waarnemen
  • Systemisch coachen op een gestructureerde manier
  • Systemische vragen
  • Leiderschap en ordering en binding in teams systemisch bekeken
  • Purpose, doelgerichtheid, balans geven nemen
  • Conflicten systemisch benaderd
  • Systemische toepassingen in de eigen professionele en organisatievraagstukken
  • Afscheid nemen systemisch benaderd.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen. Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Leerinspanning

  • 3 dagen
  • 12 uur werkplekleren

Eventueel een verkort traject:

  • 1,5 dagen
  • 9 uur

Trainers

  • Lieve Picard (hoofdtrainer)
  • Kris Vanhoof (hoofdtrainer)
  • Recha Bervoets
  • Julie Beuselinck
  • Leen Lambrechts

Informatiebrochure

Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘Opleiding tot systemisch coach(PDF bestand opent in nieuw venster)’.