Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot teamcoach (specialisatie) Opleidingen tot mentor en coach

Opleiding tot teamcoach (specialisatie)

Wil je als organisatie kunnen oogsten van de kracht van excellerende teams, van het 1+1 = 3 fenomeen? Dan zijn er teamcoaches nodig om groepen versneld te laten evolueren naar een ‘team’.

Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot teamcoach deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In deze opleiding verdiepen deelnemers hun vaardigheden als coach en kunnen ze nadien aan de slag als teamcoach voor teams binnen een overheidscontext. Het belang van teamwerking en hun ontwikkeling om resultaten te behalen in een overheidscontext komt meer en meer op de voorgrond.

Het behalen van kwalitatieve resultaten in teamcontext, respectvol verbinding maken met elkaar, werkafspraken en -processen naleven met hetzelfde doel voor ogen zijn niet altijd even evident.
In deze opleiding leren deelnemers als teamcoach een traject van A tot Z te begeleiden.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van teamcoach.
  • Teams gezamenlijk eigenaarschap leren ontwikkelen.
  • Ieder team op een natuurlijke en authentieke manier kunnen coachen.

Leerdoelen

  • De deelnemers kunnen de verschillen tussen teamcoaching en individuele coaching duiden.
  • De deelnemers weten wat teamcoaching wel en niet is, bijvoorbeeld vergeleken met teamevents, teambuilding, groepcoaching, team facilitering en procesbegeleiding.
  • De deelnemers hebben kennis van een aantal modellen rond teamontwikkeling of wat teams competente teams maakt.
  • De deelnemers hebben kennis van verschillende coachingsmodellen- en technieken die ingezet worden bij teamcoaching in bijvoorbeeld intake, contractering, het uitzetten van een teamcoachingstraject …
  • De deelnemers weten hoe ze het kader moeten zetten bij het intakeproces, de latere contractering en bij het uitvoeren van teamcoaching, maar ook hoe het te doen.
  • De deelnemers hebben kennis van systemisch denken in teamcoaching en dilemma’s in teamcoaching.
  • De deelnemers hebben met andere deelnemers kunnen oefenen en gaan met een echt proefteam aan de slag in een proefopzet.
  • De deelnemers kunnen een groep observeren en de bevindingen uit deze observatie meenemen in het coaching traject: Hoe hangt/ groeit de groep aan/naar elkaar? Hoe evolueert de groep in maturiteit? Hoe leert de groep uit feedback over patronen?
  • De deelnemers hebben de belangrijkste vaardigheden en houding van een teamcoach verworven.
  • De deelnemers kunnen de vraag van de opdrachtgever omzetten in een effectief teamcoachingstraject.
  • De deelnemers kunnen groepsdynamische patronen herkennen en beïnvloeden, bijvoorbeeld bij conflicten, onderstroom naar boven halen …
  • De deelnemers hebben een portfolio geschreven omtrent hun ontwikkeling als teamcoach.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen.

Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Programma

Hieronder vind je de verschillende thema’s die aan bod komen, gegroepeerd per dag:

  1. Wat is teamcoaching?
    Wat is het verschil tussen teamcoaching en team events?
    Wat is het verschil tussen een teamcoach en een facilitator?
    Diverse rollen en stijlen (interventiemodel Lingsma), de verantwoordelijkheid en focus van de teamcoach en het belang van kaderzetting en groepscontracten.
  2. Wat is het verschil tussen een team en een groep?
    Uitvoeren van de systemische intake op basis van vragen
    (5C model Hawkins en walking scale).
    Opmerken, benoemen en onderzoeken van (on)zichtbare patronen in een groep
    Uittesten van de houding en attitude van de teamcoach in oefeningen.
  3. Leren hanteren van de handvaten voor spannende momenten als teamcoach.
    Maturiteit van een team inschatten.
    Inoefenen van teamcoachinterventies.
    Passende interventies ontwerpen bij specifieke teamontwikkelingsbehoeften als basis voor een doordacht programmaontwerp.
  4. Aanscherpen van het observatievermogen voor teammaturiteit.
    Opmaak van een teamcoachingsprogramma.
    Overeind blijven op spannende momenten.
    Reflectiemethodes inbrengen bij teams
    (core learning Hawkins/De Prins).

Leerinspanning

  • 4 dagen
  • 16 uur opdrachten

Trainers

  • Leen Lambrechts (hoofdtrainer)
  • Kris Vanhoof
  • Recha Bervoets

Informatiebrochure

Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘Opleiding tot teamcoach(PDF bestand opent in nieuw venster)’.