Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot veerkrachtcoach (volwaardig traject) Opleidingen tot mentor en coach

Opleiding tot veerkrachtcoach (volwaardig traject)

Wil je bewust en doelgericht te werken aan het welzijn van je mensen in je organisatie, en dit ondersteunen via interne veerkrachtcoaches? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot veerkrachtcoach deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In deze opleiding leren deelnemers aan de slag gaan als (interne) veerkrachtcoach. Ruim één op de drie werkenden in Vlaanderen kampt met werkstressklachten volgens de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen. Bij zowat één op zeven is de situatie acuut met een verhoogd risico op uitval door burn-out en langdurige ziekte.

Het belang van een goede veerkracht en mentaal welzijn op de werkvloer is van cruciaal belang in de strijd tegen ziekteverzuim, stressklachten en burn-out. Deelnemers leren medewerkers en de organisatie preventief te werken, en krijgen daarnaast technieken aangereikt om medewerkers en teams beter om te laten gaan met stress.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van veerkrachtcoach.
  • Individuen, teams en organisaties wijzen op de risico’s van burn-out en pistes aanreiken om (preventief) invloed uit te oefenen op de veerkracht van het individu en de organisatie.
  • Individuen proactief begeleiden naar een hoger welzijn en/of bij terugkeer na ziekte of burn-out ondersteunen om duurzaam terug te re-integreren.

Leerdoelen

  • De deelnemers kennen het mechanisme van stress en weten hoe dit tot een burn-out kan leiden.
  • De deelnemers kennen de belangrijkste evidence-based coachingsmodellen en definities rond stress en burn-out.
  • De deelnemers kennen en herkennen de risicofactoren, zowel bij een individu, een team als in een organisatie.
  • De deelnemers kennen de technieken om risico’s in de organisatie te verkleinen en deze onder de vorm van een preventieplan in te zetten en toe te passen.
  • De deelnemers kennen het theoretisch denkkader waarbij alle stromingen in coaching aan bod komen (probleemgericht, oplossingsgericht, inzichtgericht, persoonsgericht) zoals omschreven in het boek “coachen met collega’s” van Erik De Haan en Yvonne Burger.
  • De deelnemers hebben de basisvaardigheden van ‘inspirerend coachen’ ingeoefend (exploreren, waarderen en bekrachtigen, betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen).
  • De deelnemers kunnen de GRROW-techniek hanteren als basismodel en een set aan (evidence-based) coaching modellen die behulpzaam en courant worden ingezet binnen het domein van veerkrachtcoaching.
  • De deelnemers kunnen specifiek voor de Vlaamse overheid instrumenten inzetten in coaching trajecten, die het Agentschap Overheidspersoneel aanbiedt in het voorkomen van stress en burn-out (bijvoorbeeld het welzijnskompas …).
  • De deelnemers coachen op een systematische manier collega’s om hun veerkracht te vergroten, bijvoorbeeld bij collega’s die kampen met een teveel aan stress …
  • De deelnemers kunnen collega’s die met een burn-out kampten begeleiden bij terugkomst.
  • De deelnemers kunnen met andere deelnemers oefenen en met echte coachees aan de slag gaan in een proefopzet.
  • De deelnemers kunnen het vertrouwen van een coachee winnen en een band opbouwen.
  • De deelnemers hebben de belangrijkste vaardigheden en houding van een veerkrachtcoach verworven.
  • De deelnemers verwerven de basishouding en de deontologie van de coach, rekening houdend met de rol van interne veerkrachtcoach.
  • De deelnemers verwerven kennis en vaardigheden voor de onderbouwing van een coaching proces.
  • De deelnemers hebben een portfolio geschreven omtrent hun ontwikkeling als veerkrachtcoach.

Programma

Hieronder vind je de verschillende thema’s die aan bod komen, gegroepeerd per dag:

  1. Wat is coaching?
    Wat zijn typische coachcompetenties?
    Wat zijn coaching stijlen?
  2. Aanscherpen van zelfobservatie
    Toepassen van GROWW als procesbegeleidingsmodel, met aandacht voor de onderliggende coaching attitude:
    exploratie, ruimte geven aan gevoelens.
  3. Verder ontwikkelen luistervaardigheden: exploreren, waarderen en bekrachtigen, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen …
  4. Bewust worden van het metaleerproces.
    Ontwikkelen krachtige vraagstelling.
    Experimenteren met oplossingsgerichte aanpak (toegepast op welzijnsthema’s).
  5. Toepassen dimensies van resultaatgerichte coaching.
    Ethische grenzen verkennen voor de interne coach.
    Principes van moreel beraad kunnen toepassen voor zelfreflectie en ‘moral counseling’.
  6. Directe communicatie en confronterende interventies verder ontwikkelen: exploreren, waarderen en bekrachtigen, betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ruimte geven aan gevoelens, ontspannen.
  7. Continu leren van elkaar bevorderen.
  8. Onderscheiden van stress, burn-out, overspanning en depressiesignalen en hierover in een explorerend gesprek gaan met de klant.
    Starten met lichaamsgericht werken en psycho-educatie van klanten.
  9. Oorzaken van stress exploreren.
    Gesprekken structureren. Intakegesprekken en eerste gesprek met coachee.
  10. Verdiepen van inzichten i.v.m. beeldvorming, balans, energiegevers en herstelcondities.
  11. Begeleiden in effectief functioneren.
    Stress coping.
    Kunnen toepassen GRROW en SBO en eenvoudige ACT technieken.
  12. Verder oefenen in het toepassen van ACT en RET technieken incl. diverse methodes om stress te verlagen.
  13. Verkennen van sociale rollen en conflicten, match met werk, re-integratie, de organisatie adviseren.
  14. Inzicht in de werkelijke kostprijs van chronische stress. Inzicht in de meerwaarde van de inzet van gevalideerde meetschalen.
  15. Integreren van de besproken tools en methodes om klaar te zijn voor toepassing in organisaties.

Leerinspanning

  • 15 dagen
  • 90 uur opdrachten

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen. Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Trainers

  • Veronique Jochems (hoofdtrainer)
  • Annita Rogier (hoofdtrainer)
  • Ida Veldeman (hoofdtrainer)
  • Kurt Vroman (hoofdtrainer)
  • Ann Lacres
  • Tessa Lagey

Informatiebrochure

Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘Opleiding tot veerkrachtcoach(PDF bestand opent in nieuw venster)’.