Ontdek de ervaring van Linda, schoonmaker bij Plantentuin Meise en tester tijdens het pilootproject.
Je entiteit digitaal wijzer
De huidige digitale evolutie gaat enorm snel. Het is daarom belangrijk dat de medewerkers van jouw entiteit bijblijven. De DigiWijzer is er om hierbij te helpen! Het doel is om stap voor stap de digitale kennis van je medewerkers te vergroten.
Voor wie?
- Je bent HR-verantwoordelijke bij de diensten van de Vlaamse overheid.
- Je wilt de digitale vaardigheden van de teams binnen jouw entiteit aanscherpen.
Wat is DigiWijzer?
DigiWijzer omvat een laagdrempelig en flexibel aanbod aan leerinitiatieven via Vlimpers Leren. Hiermee kan je de digitale vaardigheden van jouw medewerkers bevorderen, wat essentieel is in de technologiegedreven werkplek van vandaag. Je kan het inzetten voor je volledige entiteit, een groep of individuele medewerkers.
Volgende thema’s komen aan bod:
- online in contact komen met anderen
- online samenwerken
- online contentcreatie
- probleemoplossing
- informatieveiligheid
- informatie- en datageletterdheid
Waarom als entiteit inzetten op digitale vaardigheden?
- Door de digitale vaardigheden van je medewerkers te versterken, blijven ze waardevol en inzetbaar in een steeds digitaler wordende organisatie.
- Opleidingen met DigiWijzer vergroten niet alleen de competentie van medewerkers, maar versterken ook hun zelfvertrouwen in digitale vaardigheden. Hierdoor blijven ze met vertrouwen bij en vergroten ze hun welzijn.
- Hierin investeren moedigt ook een cultuur van levenslang leren aan.
- DigiWijzer biedt waardevolle leerervaringen tegen een betaalbare prijs, waardoor het ook voor jouw entiteit een haalbare kaart is.
Ontdek de ervaring van Maureen, juridisch beleidsadviseur en teamverantwoordelijke binnen het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Hoe aanvragen?
Wil je de DigiWijzer aanvragen voor je hele entiteit of voor een afdeling?
- Stap 1
Geef via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster) door dat jouw entiteit gebruik wil maken van de DigiWijzer.
- Stap 2
Je ontvangt de contactgegevens van de externe partner. Zodra je die contacteert, staat er een coach voor je klaar. Tijdens een intakegesprek maak je samen afspraken over de doelgroep, aanpak en timing. Meer informatie hierover vind je op de webpagina van het raamcontract.
Denk je dat bepaalde medewerkers extra sessies nodig hebben om hen gerichter te ondersteunen? Ook dat kan je bespreken tijdens het intakegesprek.
- Stap 3
Medewerkers kunnen via Vlimpers Leren direct aan de slag met de DigiWijzer.
Individueel
Via de Digistart wordt eerst de digitale kennis van de medewerker in kaart gebracht. Op basis van het persoonlijk profiel wordt een aanbod op maat samengesteld. Dit aanbod bestaat uit verschillende korte e-learnings binnen verschillende thema’s.
In groep
Jouw entiteit kan ook kiezen om de DigiWijzer in te zetten in een leertraject. Een groep deelnemers start samen met een fysieke kick-off. Nadien gaat elke deelnemer individueel aan de slag met de DigiWijzer. Tijdens een of meerdere terugkommomenten komt de groep samen om ervaringen te delen en de voortgang te bespreken. Dit alles ondersteund door een externe partner.
Zo’n traject werkt verbindend en zorgt ervoor dat het leren ook gebeurt binnen een sociale context. Vooral oudere werknemers hebben hier baat bij.
Rapportering
Je kan het gebruik van de DigiWijzer opvolgen via 2 rapporten in Vlimpers Leren:
- Het rapport ‘VO - Opvolging e-learnings’ geeft een overzicht van het gebruik van de Digistart en de e-learnings. Je vindt dit rapport door bij de trainingsaanbieder op ‘teach on mars’ te filteren.
- Het rapport ‘VO - Opvolging DigiWijzer’ geeft de globale resultaten weer van de Digistart voor alle personeelsleden van je entiteit.