Gedaan met laden. U bevindt zich op: Remediëring Loopbaan en ontwikkeling

Remediëring

Heb je problemen die jouw functioneren en je werkomgeving negatief beïnvloeden? Jij en je leidinggevende kunnen elk het initiatief nemen om daarover met elkaar in gesprek te gaan.  Je leidinggevende kan ook beslissen om een remediëringstraject op te starten. Dat traject heeft als doel om de oorzaken van deze problemen weg te werken.

Voor wie?

Wanneer start je leidinggevende een remediëringstraject op?

  • Lukt het je niet om de van jou verwachte prestaties te leveren of het van jou verwachte gedrag te laten zien? Het is eerst en vooral belangrijk dat jij en je leidinggevende in gesprek gaan over de ongunstige situatie. Het doel van dat gesprek is om de situatie duidelijk te maken en de nood aan verbetering helder uit te spreken. Je leidinggevende maakt een verslag van dit gesprek, jij kan daar eventueel nog opmerkingen formuleren.
  • Je leidinggevende kan, wanneer die dat nodig acht, een remediëringstraject opstarten.

Hoe verloopt een remediëringstraject?

  • Stap 1

    Uitdagingen in kaart brengen

    Wanneer je leidinggevende een remediëringstraject opstart, zal die samen met jou je uitdagingen in kaart brengen. Dat is nodig om acties te bepalen die tot verbetering zullen leiden.

  • Stap 2

    Persoonlijk verbeterplan

    Je leidinggevende maakt afspraken met jou om je prestaties of je professionele aanpak te verbeteren. Deze afspraken kunnen bijvoorbeeld concrete taken bevatten om je werk efficiënter te doen, maar ook extra ondersteuning zoals coaching of opleidingen behoren tot de mogelijkheden.

    Je leidinggevende legt de resultaten en afspraken vast in een persoonlijk verbeterplan. Dat krijg je schriftelijk. Je hebt de mogelijkheid om op dit persoonlijk verbeterplan opmerkingen te formuleren. Je leidinggevende kan beslissen om met deze opmerkingen rekening te houden.

  • Stap 3

    Functioneringsgesprek

    Aan het einde van het remediëringstraject zal je leidinggevende in een gesprek nagaan of je functioneringsproblemen voldoende verholpen zijn. Je ontvangt ook van dit gesprek een verslag waarop je opmerkingen kunt formuleren.

  • Stap 4

    Doorlopen remediëringstraject

    Tijdens een kwaliteitsvol remediëringstraject is voldoende ruimte voor het opvolgen en bespreken van je vorderingen. Zo kan je leidinggevende het actieplan tijdig aanpassen om je vooruitgang te stimuleren.

    Goed om te weten:

    • Het uitgangspunt van een remediëringstraject is positief: jou de kans bieden om je functioneren te verbeteren.
    • Het remediëringstraject maakt deel uit van je evaluatiedossier.

    Hoe lang kan een remediëringstraject lopen?

    De looptijd wordt bij het begin vastgelegd op minimaal 2 weken en maximaal 3 maanden.

    Lukt het niet binnen de afgesproken termijn? Dan kan de leidinggevende in overleg met jou het traject verlengen.

    Hoe werk je mee aan een geslaagd remediëringstraject?

    • Tijdens een remediëringstraject doe je aan zelfonderzoek. Je gaat na hoe je je functioneren kan bijsturen. Om je gesprekken met je leidinggevende optimaal voor te bereiden, kan je bijvoorbeeld deze vragen gebruiken:
      • Welke info geef je best aan je leidinggevende of collega’s zodat je werkomgeving jou kan helpen om je prestaties te verbeteren?
      • Aan wie kan je hulp vragen?
      • Wat denk je dat voor jou kan werken om tot betere prestaties te komen?
    • Je leidinggevende stelt duidelijke verwachtingen en biedt hulp aan. Werk dus constructief mee, dat is in je eigen belang. Door samen aan de slag te gaan, kan je zelf ook te weten komen of de voorgestelde ondersteuning kan werken en tot welke verbeteringen je kan komen. Hou er ook rekening mee dat je leidinggevende het traject kan stopzetten als je de geboden kans om te werken aan jouw functioneren, niet actief benut.

    Welke invloed heeft een remediëring op de jaarlijkse evaluatie?

    • De resultaten van het remediëringstraject worden opgenomen in jouw evaluatiedossier. De uitkomst van het traject vormt 1 van de elementen waarop de leidinggevende diens evaluatiebeslissing baseert. De mate waarin het traject doorweegt in de evaluatie is afhankelijk van de ernst van de oorspronkelijke aandachtspunten en het behaalde resultaat.
    • Een remediëringstraject hoeft niet afgerond te zijn vooraleer het jouw jaarlijkse evaluatie kan beïnvloeden. Binnen een remediëring zullen jouw vorderingen op regelmatige basis besproken worden. Je leidinggevende kan de verslaggeving over deze tussentijdse vorderingen al gebruiken om de jaarlijkse evaluatiebeslissing te onderbouwen. Je hebt er dus alle belang bij om doorheen het hele traject goed mee te werken.

    Wat als het remediëringstraject ongunstig afloopt?

    • Je kan samen met je leidinggevende beslissen om het remediëringstraject te verlengen. Op die manier krijg je extra tijd om aan de verwachtingen binnen je functie tegemoet te komen.
    • Komt je leidinggevende na afloop van het traject tot het besluit dat je, ondanks de remediëring, niet tegemoetkomt aan de vereisten van je functie? Dan zijn er verschillende mogelijkheden:
      • Misschien ben je toe aan een nieuwe functie? Als je graag bij je entiteit blijft werken, kan je de mogelijkheden bespreken met je leidinggevende en de HR-professionals van je entiteit.
      • Als het werk (tijdelijk) te zwaar is voor jou, kan je overwegen om een functieverlichting te bespreken.

    In ieder geval is het belangrijk dat je samen met je leidinggevende en de HR-professionals op een constructieve manier tot oplossingen probeert te komen. Vraag aan hen hoe ze jou verder zullen opvolgen of begeleiden. Wat zijn volgens hen de volgende stappen om tot een oplossing te komen?

    De overheid kan na een vruchteloos remediëringstraject met het oog op ontslag beslissen om de ontslagintentie te bevestigen.

    Ondersteuning