Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toegankelijkheid Herman Teirlinckgebouw Herman Teirlinckgebouw

Toegankelijkheid Herman Teirlinckgebouw

Toegankelijkheid van de Vlaamse overheid is belangrijk. Daarom trachten we ook het Herman Teirlinckgebouw voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. Het gebouw haalt daardoor een zeer goede score (A+ label) voor toegankelijkheid.

Toegankelijkheidslabel Inter

Voor het Herman Teirlinckgebouw is er rekening gehouden met de integrale toegankelijkheid van het gebouw. Het nieuwe toegankelijkheidslabel (opent in nieuw venster)werd zowel tijdens de ontwerp- als de uitvoeringsfase toegepast.

Pendeldienst Brussel-Noord – Herman Teirlinckgebouw

Personeelsleden van de Vlaamse overheid en externe bezoekers kunnen gebruik maken van een pendeldienst tussen het station Brussel-Noord en het Herman Teirlinckgebouw. Die pendelbussen zijn uitgerust met een liftje voor rolstoelgebruikers.

Inkom

Geleide-lijnen wijzen de weg naar de inkom waar automatische deuren zorgen voor een drempelloze toegang.

Balie

  • De geleidelijnen lopen van aan de inkom tot de balie.
  • Aan de balie worden slechthorenden ondersteund door een ringleiding. Een ringleiding zorgt ervoor dat slechthorenden met een hoortoestel beter geluid kunnen horen zonder storend omgevingsgeluid.
    (bezoekers met een hoortoestel dienen dit even te signaleren aan de medewerkers zodat ze de balie ringleiding kunnen activeren).
  • Personen in een rolstoel kunnen gemakkelijk aanschuiven aan de balie die ‘onderrijdbaar’ is.
  • Tegelijkertijd is de balie ook ontworpen op maat van de baliemedewerkers zodat deze op dezelfde ooghoogte zitten als de bezoekers staan.
  • Onze balies zijn uitgerust met een liftje voor rolstoelgebruikers,

Auditoria en vergaderzalen

  • In het groot auditorium is een ringleiding voorzien (aangeduid met een bordje 'Ringleiding aanwezig').
  • Onze auditoria zijn uitgerust met een inductielussyteem. Bezoekers kunnen aan de balie op +1 een ontvanger vragen en in de zone gaan zitten waar de zender op aangesloten wordt.
  • Voor vergaderzalen in kleinere ruimtes kunnen gehoorgestoorden een mobiel systeem (spraakversterkingssysteem) reserveren. Bezoekers die geen toegang hebben tot Facilipunt kunnen hiervoor terecht aan de balie op +1.
  • Bovendien zijn alle vergaderzalen uitgerust met geluidsabsorberende materialen zodat er minder hinderlijke geluiden doorkomen.
  • Personen in een rolstoel kunnen gemakkelijk tussen de andere deelnemers plaatsnemen.

Restaurant

Er wordt voor gezorgd dat iedereen makkelijk kan aanschuiven aan tafel. Bijvoorbeeld door voldoende manoeuvreerruimte tussen en aan de tafels.

Het restaurant heeft verder verlaagde kassameubels, brede tafels en een wagentje om het dienblad op te zetten.

Lift

  • De spraaksynthese in de lift ondersteunt slechtzienden. Ook wanneer je bijvoorbeeld in gesprek bent of afgeleid door je gsm, zorgt de spraaksynthese ervoor dat je op de juiste verdieping uitstapt.
  • Een aangepaste lift brengt alle minder mobiele personen veilig naar de vergaderverdieping.

Gangen en circulatieruimtes

Niet enkel mensen in een rolstoel zijn gebaat bij de voldoende brede gangen en circulatieruimtes. Ook een poetskarretje valt makkelijker te manoeuvreren tussen de werkplekken. De extra ruimte zorgt ervoor dat de werkplekken niet te dicht aaneen sluiten.

Sanitair

  • Elk sanitair blok is voorzien van aangepast sanitair met grotere afmetingen, steunbeugels, onderrijdbare wastafel, alarm, ... .
  • Op het gelijkvloers en op de 1e verdieping zijn voor iedereen toegankelijke en genderneutrale toiletten – voorzien van het pictogram ‘WC’.

Parkeergarage

Er zijn aangepaste parkeerplaatsen aanwezig voor personeelsleden en bezoekers met een handicap, in het bezit van de hiertoe voorziene parkeerkaart. Deze plaatsen zijn groter dan gewone parkeerplaatsen met voldoende manoeuvreerruimte naast de wagen om te kunnen uitstappen of om een rolstoel in de koffer te kunnen leggen.

  • Personeelsleden met een handicap kunnen parkeren in de ondergrondse parking.
  • Bezoekers met een handicap kunnen bovengronds parkeren, naast de secundaire ingang van het gebouw (ter hoogte van Havenlaan 88).

In de ondergrondse parking zijn er ook zes comfortparkeerplaatsen aanwezig voor personeelsleden.

Badgelezers, deurkrukken en bedieningsknoppen liften

Alle badgelezers, deurkrukken, liftbedieningsknoppen, ,… zijn zo geplaatst dat iedereen – ook rolstoelgebruikers – ze makkelijk kan gebruiken: bijvoorbeeld op voldoende afstand van een hoek, … .

Deuren

Een aantal deuren is uitgerust met een deurdranger: een mechanisme boven aan de deur, dat ervoor zorgt dat een deur automatisch weer dichtvalt. Bijvoorbeeld de deuren van het sanitair en de branddeuren.

Deze deuren met deurdrangers zijn afgesteld conform de regelgeving waardoor er weinig kracht nodig is om ze te openen. De deuren sluiten met vertraging. Het gebruiksgemak en de veiligheid zijn in balans.

Bewegwijzering en contrasten

  • In de binnenstraat zijn alle functies duidelijk en goed leesbaar bewegwijzerd.
  • Doorheen het hele gebouw is aandacht besteed aan het creëren van voldoende contrasten om bijvoorbeeld deuren duidelijk herkenbaar te markeren. Ook door de contrastmarkering op de glazen wanden vindt iedereen makkelijker de weg.

Ondersteunend materiaal vergaderingen

Aan de balie kan je mobiele geluidsversterkende systemen uitlenen voor vergaderingen.