Gedaan met laden. U bevindt zich op: De Ambrassade wint Heerlijk Helderprijs 2025 met webpagina’s voor jongeren Heerlijk Helder

De Ambrassade wint Heerlijk Helderprijs 2025 met webpagina’s voor jongeren

Verhaal
23 oktober 2025

Op 7 oktober won De Ambrassade de Heerlijk Helderprijs met twee webpagina’s van WAT WAT, een platform dat allerlei vragen van jongeren beantwoordt. De Ambrassade coördineert WAT WAT in opdracht van de Vlaamse overheid. Hoofdredacteur Liesa Carton legt uit hoe de bekroonde teksten tot stand zijn gekomen.

Minister Cieltje Van Achter en Liesa Carton tijdens de uitreiking van de Heerlijk Helderprijs 2025 op 7 oktober 2025

Kun je wat meer vertellen over WAT WAT?

Liesa: ‘WAT WAT biedt informatie aan jongeren tussen 11 en 24 jaar. We hebben een website, watwat.be, en daarnaast zijn we aanwezig op Instagram, TikTok en YouTube. We doen 3 grote dingen: we geven antwoorden op vragen van jongeren, we delen verhalen van andere jongeren waarin ze zich kunnen herkennen, en we verwijzen door naar hulp. Dat kunnen bijvoorbeeld hulplijnen zijn of organisaties van bepaalde doelgroepen.’

‘De informatie op WAT WAT dient om jongeren te helpen om zichzelf te ontwikkelen. De site focust op informatie die ze nodig hebben om keuzes te maken, waardoor ze hun identiteit verder ontwikkelen en ontdekken wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden. Wij geloven dat als we jongeren betrouwbare en heldere informatie geven, ze voor zichzelf keuzes kunnen maken die goed zijn voor hen.’

Webpagina’s zijn nooit echt af, je kunt ze altijd blijven verbeteren.

Jullie hebben de Heerlijk Helderprijs gewonnen voor 2 webpagina’s die jullie recent hebben geschreven. De eerste gaat over wie mag stemmen in België. Waarom hebben jullie die pagina geschreven?

Liesa: ‘Het idee voor het artikel is ontstaan door gesprekken met jongeren. Het onderwerp zat niet in onze oorspronkelijke lijst met ideeën voor artikels. We dachten zelf vooral aan artikels over vragen als ‘Is stemmen verplicht in België?’ of ‘Hoe moet je stemmen’? Maar uit gesprekken met bepaalde groepen jongeren, bijvoorbeeld jongeren die dakloos zijn geweest of jongeren met een vluchtverhaal, kwam naar boven dat zij zich vooral afvroegen óf ze wel mochten stemmen. Dat vonden we een heel relevante vraag, dus hebben we een apart artikel gemaakt over wie mag stemmen in België.’

‘We zoeken altijd inhoudelijke experts om teksten te schrijven. In dit geval hebben we contact opgenomen met de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Zij hebben een voorstel gedaan, en samen hebben we dat herschreven in heldere taal. We hebben de tekst ook laten nakijken door specifieke doelgroepen jongeren. We hadden contacten met organisaties die werken met jonge nieuwkomers en jongeren met een vluchtverhaal. Op basis van hun feedback hebben we nog aanpassingen gedaan aan het artikel.’

‘Ook na de publicatie kunnen jongeren feedback geven op de artikels via de emoji-ratings. Op de schrijfdagen van WAT WAT leggen we artikels met een slechte rating voor aan een jongerenpanel en passen we de artikels aan op basis van de feedback die we krijgen. Een webtekst is eigenlijk nooit echt af. Dat is ook het leuke eraan, vind ik. Je kunt webpagina’s altijd blijven verbeteren.’

Ik vind het taalgebruik dat wij gebruiken op WAT WAT niet specifiek voor jongeren. Ik zou voor eender welke doelgroep op die manier schrijven.

De andere tekst die jullie hebben ingestuurd, ging over de kosten van een psycholoog. Hoe is die tot stand gekomen?

Liesa: ‘Onlangs is er een nieuwe regeling voor eerstelijnspsychologie ingevoerd. Daarom moesten we onze bestaande pagina over de kosten van een psycholoog grondig updaten. Dat was niet gemakkelijk, want de regelgeving is heel complex. We hebben uiteindelijk de hulp gevraagd van de Netwerken Geestelijke Gezondheidszorg Kinderen en Jongeren.’

‘Na veel vergaderen zijn we uiteindelijk tot een tekst gekomen waarover we tevreden waren. Tijdens een schrijfdag hebben we de tekst voorgelegd aan een jongerenpanel. Ze vonden hem goed, maar ze suggereerden om in de inleiding bovenaan al te vermelden hoeveel een psycholoog ongeveer kost, zodat je meteen een idee krijgt. Daarom hebben we bovenaan toegevoegd tussen welke bedragen de kosten van een gesprek bij een psycholoog liggen.’

Wat vind je het moeilijkst aan het schrijven van pagina’s voor WAT WAT?

Liesa: ‘Ik vind het moeilijk om te bepalen wat er allemaal in een tekst moet. Vaak zijn er uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen, en dan is de vraag: moeten die daar allemaal in? De tekst wordt daardoor veel langer, terwijl die uitzonderingen misschien maar voor enkele mensen relevant zijn. We kiezen ervoor om de teksten zo kort mogelijk te houden en om voor specifieke vragen door te verwijzen naar andere organisaties of websites.’

‘Een aandachtspunt is ook dat ik zelf geen jongere meer ben. Het is niet omdat ik denk dat een tekst helder is voor jongeren, dat dat ook zo is. Het is dus belangrijk om te blijven checken bij jongeren of een tekst inderdaad de informatie biedt die ze nodig hebben en of ze alle woorden begrijpen.’

‘Dat levert vaak verrassende resultaten op. Op een jongerenmarkt heb ik onlangs nieuwe ontwerpen van de homepagina voorgelegd, en ze kozen bijna allemaal de versie die ik niet zou kiezen. Ik ben met hen in gesprek gegaan en heb hen gevraagd wat ze beter vonden aan die versie. Dat was heel leerrijk. In gesprek blijven gaan met jongeren is iets waar je wel tijd voor moet vinden en maken. Je kunt dat niet voor elk artikel doen, dus het is aan ons om te bepalen wanneer we het wel en niet doen.’

In gesprek gaan met je doelgroep is eng, maar altijd heel verhelderend. Daar de eerste stappen in durven zetten is volgens mij echt cruciaal.

Is het soms moeilijk om de organisaties waar jullie mee samenwerken te overtuigen dat een tekst niet helder genoeg is?

Liesa: ‘Wat dat betreft zit ik in een luxepositie, want ik heb daar eigenlijk zelden moeite mee. Doordat wij voor jongeren schrijven, krijgen we heel veel mensen mee als het gaat om heldere taal. De mensen met wie we samenwerken, snappen dat je voor een twaalfjarige eenvoudig moet schrijven. Al vind ik het taalgebruik dat wij gebruiken op WAT WAT niet specifiek voor jongeren. Ik zou voor eender welke doelgroep op die manier schrijven. Het verschil tussen schrijven voor jongeren en voor andere doelgroepen zit voor mij niet zozeer in de moeilijkheid van de taal, maar in de voorbeelden die je gebruikt − die moeten herkenbaar zijn voor jongeren −, en in de specifieke vragen. Jongeren hebben gewoon soms andere vragen dan andere doelgroepen.’

‘Veel organisaties kijken naar ons op als het gaat om jongeren informeren. Daardoor volgen ze gemakkelijk onze adviezen. Ik heb dus zelden discussies met mensen uit de organisaties waarmee we samenwerken. Ik denk dat ze intern wel veel moeten strijden, bijvoorbeeld met de juristen. We zijn nog aan het zoeken hoe we die mensen kunnen meekrijgen. Ik denk dat we ook eens met de juristen moeten samenzitten en samen met hen de tekst moeten herschrijven. Nu heb ik vooral contact met de communicatiemedewerkers. Die moeten dan de boodschapper zijn, en dat is soms wel moeilijk.’

Heb je nog een gouden tip voor organisaties die webpagina’s willen verbeteren?

Liesa: ‘De Schrijf Simpel-app(opent in nieuw venster)! Die gebruik ik zelf heel veel. En daarnaast: feedback vragen van je doelgroep. In gesprek gaan met mensen. Dat is heel eng als je dat nog nooit gedaan hebt, ik snap dat. Ik vind dat nog altijd spannend. Zeker met tieners weet je nooit hoe die gaan reageren. Maar vraag op z’n minst feedback aan mensen die niet in je team zitten, die niet betrokken zijn bij de tekst, en die behoren tot je doelgroep. Dat is altijd heel verhelderend. Daar de eerste stappen in durven zetten is volgens mij echt cruciaal.’

‘Het is ook belangrijk om open te staan voor de feedback van je doelgroep. Ik voel zelf ook weerstand, bijvoorbeeld als jongeren de versie kiezen die ik zelf niet goed vind, maar ik ben dan wel heel nieuwsgierig naar de reden waarom ze die versie kiezen. Uit zulke gesprekken leer je dingen die je zelf aan je bureau nooit zou kunnen bedenken.’