Gedaan met laden. U bevindt zich op: BBC 3.0 Financieel beleid en beheer (BBC)

BBC 3.0

Vanaf het meerjarenplan 2026-2031 gelden er aangepaste regels, nieuwe schema’s en andere rekeningenstelsels voor de opmaak van beleidsrapporten. Dat is een gevolg van twee wijzigingsbesluiten over de beleids-en beheerscyclus die er kwamen na een evaluatie over de lees- en bruikbaarheid van de rapporten voor raadsleden. Wat verandert er? Ontdek het in onderstaand overzicht.

Vergelijk BBC 2020 en BBC 3.0

Wat verandert er? Ontdek het in een oogopslag! Vergelijk de samenstelling van de beleidsrapporten van BBC 2020 en BBC 3.0 via een concordantietabel.

Wanneer treden de nieuwe regels in werking?

De lokale besturen moeten de aangepaste regels, de nieuwe schema’s en andere rekeningenstelsels toepassen vanaf de opmaak van hun meerjarenplan voor de periode van 2026 tot 2031. Ze maken die planning op in 2025.

Elke aanpassing van de meerjarenplanning 2026-2031 gebeurt uiteraard ook volgens de nieuwe modaliteiten. Voor een eventuele aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 om de kredieten voor 2025 vast te stellen of aan te passen volgen de lokale besturen de “oude” regels.

Voor de opmaak van de jaarrekeningen over de boekjaren 2024 en 2025 gelden de oude regels. De nieuwe rekeningen en schema’s zijn van toepassing voor de jaarrekening over het boekjaar 2026.

Regeling voor fusiegemeenten

De gemeenten die op 1 januari 2025 fuseren, kiezen of ze voor het boekjaar 2025 de oude of de nieuwe regels, schema’s en rekeningenstelsels toepassen.

Elke fusiegemeente maakt in het eerste kwartaal van 2025 een eenjarig meerjarenplan met kredieten voor 2025. De fusiebesturen die dat eenjarig meerjarenplan volgens de nieuwe regels opstellen, passen de nieuwe schema’s ook toe voor hun jaarrekening over het boekjaar 2025.

Vanaf het boekjaar 2026 volgen de fusiegemeenten de reguliere cyclus: het meerjarenplan 2026-2031 en de jaarrekening 2026 maken ze met de nieuwe schema’s.

Hoe kwam de nieuwe regeling tot stand?

Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) evalueerde de leesbaarheid van de beleidsrapporten en ging na welke maatregelen de lees- en bruikbaarheid voor de gemeente- en provincieraadsleden kunnen verhogen.

Meer dan 7.000 gemeenteraadsleden en alle algemeen en financieel directeurs van de lokale besturen kregen de gelegenheid om een digitale bevraging in te vullen. De resultaten van die survey vulden we aan met bevindingen uit diepte-interviews, observaties van gemeenteraadszittingen en besprekingen in focusgroepen met mandatarissen en lokale ambtenaren.

Het onderzoeksbureau TriFinance schreef een evaluatierapport(PDF bestand opent in nieuw venster) dat 7 aanbevelingen bevatte:

  1. Voeg aan elk beleidsrapport een managementsamenvatting toe met een beschrijving van de belangrijkste elementen van het rapport.
  2. Maak in de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan wijzigingen en evoluties beter zichtbaar voor de raadsleden.
  3. Vereenvoudig de financiële schema’s. Maak ze overzichtelijker en minder technisch.
  4. Geef de raadsleden meer toegang tot detailinformatie.
  5. Zorg ervoor dat de raadsleden elk beleidsrapport gemakkelijk digitaal kunnen doorzoeken.
  6. Breng in de beleidsrapporten de informatie over het niet-prioritaire beleid en belangrijke verbonden organisaties zoals de politie- en hulpverleningszones en de intercommunales beter in beeld.
  7. Verhoog de opleidingskansen voor de raadsleden.

Die aanbevelingen vormden de basis voor de optimalisering van de regelgeving over BBC. De meeste aanpassingen zorgen ervoor dat lokale besturen de informatie in hun beleidsrapporten aanvullen of op een duidelijkere manier weergeven. Een aantal technische aanpassingen in schema’s en rekeningenstelsels leiden tot betere beleidsinformatie over de financiën van de lokale besturen.

De fundamenten van het BBC-systeem, zoals het doelmatig plannen vanuit een meerjarig perspectief dat budgettair in evenwicht is en de sterke koppeling tussen het inhoudelijk beleid en de financiën, blijven onveranderd.