Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitale dialoog: digitale/sociale buurtnetwerking voor meer participatie en digitale vaardigheden Nieuws over Gemeente zonder gemeentehuis

Digitale dialoog: digitale/sociale buurtnetwerking voor meer participatie en digitale vaardigheden

Nieuwsbericht
6 februari 2024

‘Digitale dialoog’ is een bijzonder GzG-project. De initiatiefnemers zetten niet in op de ontwikkeling van een digitale tool maar wel op de promotie van een bestaand sociaal buurtnetwerkplatform, Hoplr. Hun bedoeling: digitale vaardigheden van buurtbewoners versterken en hen tegelijk dichter bij elkaar en bij het bestuur brengen. Dialoogmakers spelen een cruciale rol als lokale wijkwerkers die digitale drempels wegnemen en participatie bevorderen.

De 3 initiatiefnemers van dit GzG-project, Roeselare, Wingene en Izegem, hebben verschillende ervaringsniveaus met het dialoogmodel via Hoplr. Ondertussen hebben ze elk, op eigen snelheid, hun GzG-initiatief opgestart in de gekozen wijk.

Het is leuk te zien dat een digitale tool mensen ook fysiek verbindt.
Jasmien Wellens

Jasmien Wellens

Projectleider 'Digitale dialoog'

Interview met Jasmien Wellens, projectleider

Dialoogmaker

Dag Jasmien, jullie hebben een belangrijke mijlpaal bereikt: de 3 consortiumpartners hebben elk het Hoplr-platform gelanceerd in de gekozen buurt. Met dat digitale buurtnetwerk willen jullie de lokale dialoog en de participatie versterken. Dat groeit niet zomaar vanzelf.

Dat klopt. De nabijheid en ondersteuning van contactpersonen is cruciaal. Wij hebben daarvoor dialoogmakers die de rol van promotor en facilitator opnemen. Zij zijn aanwezig op diverse activiteiten, infosessies en buurtavonden waar zij Hoplr voorstellen en bewoners met raad en daad over de digitale drempel heen helpen. Daarnaast gaan ze ook van deur tot deur in hun wijk om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren en vertrouwd te maken met Hoplr. Die fysieke aanwezigheid dicht bij de mensen en persoonlijke begeleiding zijn grote troeven op vlak van e-inclusie.

Jullie willen verbinding stimuleren. Hoe kan jullie aanpak mensen concreet verbinden?

De dialoogmakers nemen ook de functie van moderator, of ‘buurtconciërge’ op, zoals Hoplr het noemt. Zij matchen mensen met anderen of met sociale hulpverlening of andere hulp uit de buurt. Dat is vooral nuttig voor minder digitaal vaardige of kwetsbare buurtbewoners.

Een voorbeeld: Mensen die niet goed ter been zijn, of niet met de auto kunnen rijden, zijn soms op zoek naar particulieren om hen bijvoorbeeld naar de dokter te brengen. Tegelijk zijn er heel wat mensen die zich wat eenzaam voelen en uitkijken naar een groter sociaal netwerk. De dialoogmakers brengen beide groepen mensen in contact, via Hoplr of gewoon fysiek want zij kennen uiteraard enorm veel mensen die ze kunnen aanspreken.

Mensen vinden elkaar uiteraard ook spontaan op Hoplr, soms makkelijker dan in ‘het echte leven’. Zo zien we dat buren elkaar virtueel leren kennen op Hoplr en vervolgens afspreken om elkaar fysiek te ontmoeten.

Hoe verbetert Hoplr de verbinding met het bestuur?

Inwoners voelen zich soms niet gehoord maar brengen de stad of gemeente niet rechtstreeks op de hoogte via het meldpunt. Als buurtbewoners een probleem op Hoplr aankaarten, pikken de dialoogmakers dat makkelijker op en kunnen ze de vraag of melding aan het bestuur doorspelen voor verdere opvolging.

Of nog een voorbeeld: we organiseerden een tijd geleden een infosessie rond een burgerbegroting. Mede op impuls van de dialoogmaker hebben meer mensen deelgenomen aan de brainstorm en stemming over voorstellen om de wijk groener te maken, ontmoetingsplaatsen te creëren zoals een skatepark of meer zitbanken te installeren. Het vertrouwen dat de mensen hebben in de dialoogmakers vormt een extra hefboom voor meer participatie aan het beleid.

Zijn jullie tevreden met de resultaten tot nu toe?

Zeker en vast. Bij de start van de actie hebben we ons project breed bekendgemaakt via de sociale media, het stadsmagazine, het wijkblaadje … eigenlijk via alle communicatiekanalen van de stad.

In Roeselare zijn we een paar maanden geleden in de wijk Krottegem van nul gestart. Momenteel zit 13% van de mensen op Hoplr, wat erg goed is in vergelijking met andere Hoplr-initiatieven. In Izegem was Hoplr al in gebruik maar zien we een duidelijke stijging, helemaal toe te schrijven aan de inspanning van de lokale dialoogmaker. En Wingene is 2 weken geleden opgestart, daar wachten we op de eerste resultaten.

De opstart bij elke partnergemeente loopt telkens vlotter en vlotter omdat de dialoogmakers leren uit elkaars ervaringen. Een vaststelling is bijvoorbeeld het belang van herhaling, vooral via persoonlijk contact. De uitnodigingsbrief met persoonlijke Hoplr-code die buurtbewoners in hun brievenbus ontvangen, gaat al snel verloren. De artikels in onze magazines informeren wel, maar zetten niet voldoende aan tot actie. Iemand die de mensen aanspreekt en helpt, daar draait het om.

We blijven doorgaan op ons elan om steeds meer mensen in verbinding te brengen, fysiek en digitaal, onderling en met het bestuur. Vooral in de winter valt het fysieke contact wat weg, stellen we vast. Mensen leven meer binnenshuis en ontmoeten elkaar minder.

We blijven overleggen met de consortiumpartners om goede ervaringen uit te wisselen. We zijn ook in contact met andere GzG-projecten die burgerparticipatie vooropzetten om ook met hen lessen te delen. Op basis van de positieve resultaten willen we deze aanpak sowieso laten voortleven in onze werking.