Kennisevent 2025: het Gemeentehuis van de Toekomst
In 2025 leveren meer dan 30 projecten hun resultaten op. Van thematische initiatieven tot grootschalige transformaties, allemaal met tastbare verbeteringen voor burgers, ondernemers, verenigingen en lokale medewerkers. Redenen te over om te kijken hoe de initiatiefnemers het pad geëffend hebben zodat jij met jouw lokaal bestuur aan de slag kan met de resultaten en geleerde lessen.
- 11 september 2025
- 9.30 tot 17.00
ICC Gent
Routeplanner opent in nieuw venster
Familie Van Rysselberghedreef 2 bus 1 , Gent- 3 september 2025
Het event gemist? Bekijk hieronder de aftermovie. In het programma iets lager op de pagina vind je alle links naar de presentaties en opnames van elke sessie.
Plenaire sessie: intro
9.30 uur: Gemeentehuis van de Toekomst: wat na 2025?
Vlaams minister Hilde Crevits opent het event met een online interview. Samen met de minister, Pieter Lenaerts (ABB) en Mieke Van Cauwenberghe (ABB) richten we de blik op de toekomst. Want na afloop van het subsidieprogramma eind 2025 gaan we verder op de ingeslagen weg. Je hoort hoe we met een vernieuwde aanpak de Vlaamse Gemeentehuizen van de Toekomst blijven steunen. Warme, persoonlijke en nabije dienstverlening blijft onze prioriteit, met digitalisering als hefboom om dat te bereiken.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster)
Parallelsessies: Handvatten voor sterke Vlaamse lokale dienstverlening
We gidsen je doorheen een aantal inspirerende praktijken en bieden concrete handvatten om dienstverlening in Vlaamse lokale besturen te versterken. We illustreren elk thema aan de hand van een Gemeentehuis van de Toekomst-project.
Je kiest ter plaatse welke 2 sessies je bijwoont.
| Zaal Theo Van Rysselberghe | Zaal Hugo Vandergoes |
|---|---|
10.45 uur: Het VLOCA-canvas: voor een snelle en efficiënte start van je project Om je digitaliseringsproject alle kans op slagen te geven, is het cruciaal op voorhand de scope, de succesfactoren, de noodzakelijke middelen, de mogelijke risico’s en de stakeholders in kaart te brengen. Het VLOCA-canvas helpt om voor de start van je project zicht te krijgen op alle onderdelen die nodig zijn om een digitaliseringsvoorstel succesvol te implementeren. Ontdek hoe je tijds- en efficiëntiewinst boekt bij de start van je project en de broodnodige buy-in creëert.
Presentatie (PDF bestand opent in nieuw venster)- Opname van de sessie(opent in nieuw venster) | 10.45 uur: Processen als drijvende kracht voor kwaliteitsvolle dienstverlening Goede processen begeleiden je doorheen je transformatietraject, van analyse tot realisatie. De documentatie van je processen biedt interne lokale medewerkers inzicht in de vernieuwde dienstverlening, verheldert de opdracht voor ontwikkelaars en integratoren en is een katalysator om processen tussen lokale besturen te delen. We overlopen de belangrijke stappen: hoe je processen helder uittekent, hoe je bepaalt welke bouwstenen een meerwaarde zijn in je proces en hoe je processen via Open Proces Huis met andere lokale besturen deelt zodat die niet telkens van een wit blad papier moeten starten.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) |
11.30 uur: Generieke processen als basis voor gepersonaliseerde dienstverleningsprocessen Met een generiek proces als sterke basis werk je sneller en consistenter gelijkaardige maar toch gepersonaliseerde dienstverleningsprocessen uit die rekening houden met specifieke lokale noden. Het resultaat: schaalbaarheid, efficiëntie én interne duidelijkheid. In deze sessie ontdek je onder meer hoe je patronen in je processen herkent, hoe je de vertaalslag maakt naar een generiek procesontwerp, hoe je zorgt voor gedragenheid binnen je organisatie.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van sessie(opent in nieuw venster) | 11.30 uur: De realiteit en variëteit bij het transformeren van dienstverlening Bij het ontwerpen van een dienstverleningsproject vertrek je vanuit de ideale klantenreis. In de praktijk verloopt je traject echter zelden zonder hindernissen en bots je op beperkingen die je soms dwingen je koers (deels) bij te stellen. Of je krijgt onverwachte kansen om je nieuwe dienstverlening snel en efficiënt, maar wel anders in te vullen. Aan de hand van een Gemeentehuis van de Toekomst-project onderzoeken we hoe je flexibel omgaat met de realiteit en de variëteit van transformeren in de praktijk.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) |
Beursvloer
12 - 16 uur, met lunch van 12 tot 13 uur
22 Gemeentehuis van de Toekomst-projecten delen hun realisaties, processen, bereikte impact en geleerde lessen, en lichten toe hoe jij de nieuwe dienstverlening in jouw lokaal bestuur kan uitrollen. Je ontdekt ook welke ondersteuning (tools, standaarden, bouwstenen) de verschillende overheden aanbieden om jouw lokale projecten vlotter uit te rollen.
Projectsessies
In de namiddag krijgen Gemeentehuis van de Toekomst-projecten een forum om hun aanpak te belichten zodat jij met jouw lokaal bestuur makkelijker een gelijkaardig traject kan opstarten.
| Zaal Theo Van Rysselberghe | Zaal Hugo Vandergoes |
|---|---|
13.00 uur: Proactieve dienstverlening vanuit digitaal en juridisch perspectief Voor de automatische toekenning van rechten aan burgers worden persoonsgevoelige data aan bepaalde criteria afgetoetst. Over welke data en datastromen gaat het? Wat is de rol van de bouwsteen Automatisch Advies? En mag dat zomaar? Hoe ga je om met GDPR? Je verneemt hoe Stad Gent en district09 proactieve dienstverleningen opzetten vanuit digitale en juridische invalshoek.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) | 13.10 uur: DINA - een stadsbrede bron voor procesgedreven dienstverlening Leuven implementeert een stadsbrede CRM als bron voor digitale, procesgedreven dienstverlening aan burgers, verenigingen en bedrijven. Hier komt veel bij kijken op vlak van informatieveiligheid, up-to-date houden van info, koppelingen naar hogere overheden en correct gebruik door gekoppelde toepassingen. Ontdek welke lessen ze leerden bij de uitrol van hun CRM.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) |
13.30 uur: Digitale aangifte overlijden: opstart van eLys Vanaf begin 2026 verloopt de aangifte van een overlijden helemaal digitaal. Het nieuwe uitwisselingsplatform eLys zorgt ervoor dat lokale besturen de juiste info voor de opmaak van de overlijdensakte in hun vertrouwde softwarepakket ontvangen, na aanpassing door de software-integratoren. Met de opstart van eLys in zicht krijg je alle info om de laatste loodjes van de voorbereiding vlot af te handelen.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van sessie(opent in nieuw venster) | 13.45 uur: Digitale transformatie regio Zuid-West-Vlaanderen: een grootschalige transformatie in goede banen leiden 13 lokale besturen en 2 intercommunales zetten samen in op digitale transformatie als hefboom voor warme en toegankelijke dienstverlening over de betrokken gemeenten heen. Ze poolen expertise en middelen binnen gemeenschappelijke trajecten. Hoe pak je dat aan? Hoe krijg je iedereen mee? Laat je inspireren om ook in jouw regio een gedragen en brede digitale transformatie te verwezenlijken.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) |
14.10 uur: Een platform voor buitenschoolse opvang en activiteiten over gemeenten heen Toekan is een gloednieuw intergemeentelijk zoekplatform voor buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA). Dankzij de intergemeentelijke benadering kunnen ouders geschikte activiteiten zoeken in een ruimere regio. Je hoort hoe de initiatiefnemers de uitdaging samen aanpakten. Het resultaat is een platform dat in heel Vlaanderen ingezet kan worden.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van sessie | 14.20 uur: Dienst omgeving: een digitaal uitwisselingsplatform voor (ver)bouwinfo (Ver)Bouwen gaat gepaard met heel wat opzoekwerk en informatie-uitwisseling voor veel betrokken partijen: burgers, lokale medewerkers, architecten, notarissen. Het project ‘Dienst Omgeving’ creëert een digitaal platform waarop burgers en professionelen omgevingsvragen kunnen stellen en opvolgen. Ontdek hoe je aan de slag kan om de ontwikkelde componenten in jouw bestuur te introduceren.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) |
14.50 uur: Digitale balie: videobellen met je burgers Met de digitale balie zet je als lokaal bestuur via Teams een videocall op met burgers, ondernemers en verenigingen, met mogelijkheid tot chatten, authenticeren, documenten delen en indien nodig ondertekenen. De ontwikkelde toepassing zit in de testfase. Een live demo laat zien hoe de digitale balie in de praktijk functioneert.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) | 15.00 uur: VLAG: beheren en ontsluiten van infrastructuurelementen in het openbaar domein Schade melden aan een verkeersbord, een vuilbak of een andere ‘asset’ in de publieke ruimte, of een parkeerplaats aanvragen, het zijn voorbeelden van meldingen over openbare assets die een heel stuk eenvoudiger worden dankzij VLAG. In deze sessie verneem je meer over het hoe en het waarom van slimme assets en hoe je met VLAG de efficiëntie van je processen en van je dienstverlening verbetert.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van de sessie(opent in nieuw venster) |
15.30 uur: Burgerloket: digitale aangiftes In de lokale praktijk integreren Een geboorte, erkenning van een kind, huwelijk of wettelijke samenwoning aangeven bij de dienst burgerzaken: het kan voortaan digitaal, zonder fysieke verplaatsing naar het gemeentehuis. In deze sessie hoor je meer over de voordelen van de digitale aangifte voor burgers en lokale medewerkers. Tegelijk krijg je ruime uitleg hoe je deze dienstverlening kan implementeren, hoe je kan intekenen en wat de planning is.
Presentatie(PDF bestand opent in nieuw venster) - Opname van sessie(opent in nieuw venster) | 15.40 uur: Family ProEf Het project Family Proef helpt lokale besturen om proactief en geautomatiseerd lokale premies toe te kennen aan gezinnen die daar recht op hebben. Is jouw bestuur al Family ProEf of wil je het worden? Laat je inspireren door concrete praktijkvoorbeelden. Daarnaast verneem je meer over het ambassadeursnetwerk dat het Agentschap Uitbetaling Groeipakket binnenkort opstart.
Presentatie (PDF bestand opent in nieuw venster)- Opname van de sessie(opent in nieuw venster) |
Netwerkmoment
16 - 17 uur: Na een dag van ontmoeten en connecteren, is dit het ultieme moment om samen plannen te smeden voor de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening.
Wie moet hieraan deelnemen?
We richten ons tot:
- Vlaamse lokale besturen, ongeacht of ze deelnemen aan een van onze digitaliseringsprojecten. Het event is interessant voor diverse profielen zoals algemeen directeurs, mandatarissen, coördinatoren dienstverlening, projectleiders, business analisten etc.
- andere overheden, regionaal en federaal
- experten, organisaties en bedrijven die bijdragen aan burgergerichte digitaliseringsinitiatieven bij lokale besturen
Praktisch
- Datum: 11 september 2025, van 9.30 tot 17.00 uur
- Locatie: ICC Gent(opent in nieuw venster)
INSCHRIJVINGEN AFGESLOTEN.
Locatie en bereikbaarheid
ICC Gent
- Adres
ICC Gent
Familie Van Rysselberghedreef 2 bus 1
9000 Gent
Routeplanneropent in nieuw venster