Gedaan met laden. U bevindt zich op: Nieuwe betaaltermijnen voor overheidsopdrachten vanaf 1 januari 2025 Betalingstermijnen gemeente en OCMW

Nieuwe betaaltermijnen voor overheidsopdrachten vanaf 1 januari 2025

Nieuwsbericht
11 februari 2025

Vanaf 1 januari hebben aanbesteders bij overheidsopdrachten nog slechts 30 dagen de tijd voor zowel de verificatie als de betaling van de opdracht. In bepaalde gevallen kan deze termijn verlengd worden tot maximaal 60 dagen. Dat komt door nieuwe wijzigingen aan het koninklijk besluit dat de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten bepaalt.

Er is vanaf 1 januari 2025 dus één samengevoegde “behandelingstermijn” van 30 dagen.

De aanleiding voor deze wijzigingen ligt in een arrest van het Hof van Justitie van 20 oktober 2022 waar het belang van harmonisatie tussen nationale wetgeving met de Europese Richtlijn 2011/7/EU van 16 februari 2011 betreffende bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties werd benadrukt.

Verlenging termijn tot maximaal 60 dagen

De termijn van 30 dagen kan verlengd worden tot maximaal 60 dagen wanneer:

  • de verlenging uitdrukkelijk wordt vermeld in de opdrachtdocumenten.
  • de verlenging objectief is gerechtvaardigd op grond van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht.
  • de verlenging niet kennelijk onbillijk is voor de opdrachtnemer.