Gedaan met laden. U bevindt zich op: Beroepscommissie voor tuchtzaken Beroepsprocedure tegen een tuchtsanctie

Beroepscommissie voor tuchtzaken

De Beroepscommissie voor Tuchtzaken behandelt de dossiers van statutaire personeelsleden van gemeenten, OCMW’s en provincies die in beroep gaan tegen een tuchtstraf die hen is opgelegd. Dit bestuurlijk orgaan bestaat uit 3 leden die bij meerderheid stemmen over de beroepsbeslissing.​​​​​​

De Beroepscommissie voor Tuchtzaken behandelt sinds 2007 de beroepsdossiers voor tuchtstraffen opgelegd door lokale en provinciale besturen. Het is geen rechtscollege, maar een bestuurlijk orgaan dat op onafhankelijke wijze zijn opdracht als beroepsorgaan in tuchtzaken uitoefent. Beroep bij deze Beroepscommissie is een noodzakelijke stap vooraleer het betrokken personeelslid zich tot de Raad van State zou kunnen wenden. Het gaat daarom om een georganiseerd administratief beroep dat wordt ingesteld bij de Beroepscommissie voor Tuchtzaken.

Samenstelling

De Beroepscommissie voor Tuchtzaken bestaat uit 3 leden, benoemd door de Vlaamse minister voor binnenlands bestuur, voor een hernieuwbare periode van 6 jaar:

  • de voorzitter
  • de assessor afkomstig uit een gemeentebestuur, provinciebestuur of OCMW
  • de assessor-deskundige met bijzondere kennis van het tuchtrecht of administratief recht.

Voor ieder effectief lid van de Beroepscommissie is er ook minstens een plaatsvervanger aangeduid door de minister. Een griffier staat de Beroepscommissie bij, neemt de administratieve taken op zich en maakt op de zitting het verslag op. De griffier en zijn plaatsvervangers worden aangewezen door de leidinggevende ambtenaar van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

De huidige samenstelling van de Beroepscommissie voor Tuchtzaken is:

  • Effectief voorzitter: de heer Jan Kamoen
    • Eerste plaatsvervangend voorzitter: de heer Danny De Schepper
    • Tweede plaatsvervangend voorzitter: de heer Frederic Eggermont
  • Effectief assessor: mevrouw Veerle Goethals
    • Plaatsvervangend assessor: mevrouw Barbara Delatere
    • Plaatsvervangend assessor: de heer Bart Vrancken
    • Plaatsvervangend assessor: mevrouw Greet Buysen
  • Effectief assessor-deskundige: de heer André Deruyver
    • Plaatsvervangend assessor-deskundige: de heer Dany Socquet
    • Plaatsvervangend assessor-deskundige: de heer Tom De Gendt
  • Griffier: de heer Sander Opsomer

Werking

De voorzitter van de Beroepscommissie bepaalt het verloop van de hoorzitting en beslist in samenspraak met de andere leden over de voortzetting of over aanvullende onderzoeksdaden.

Onder leiding van de voorzitter zorgt de griffier voor de voorbereiding van de hoorzitting. De voorzitter ondertekent de briefwisseling. Hij kan die bevoegdheid delegeren.