Milieueffectrapportage
Milieueffectrapportage (m.e.r.) onderzoekt welke invloed bepaalde programma’s, plannen of projecten kunnen hebben op het leefmilieu en de gezondheid van de mens. Die informatie helpt om het milieubelang, samen met andere aspecten en belangen, volwaardig te laten meewegen bij de opmaak van en de besluitvorming over deze programma’s, plannen of projecten. Daarbij onderzoekt milieueffectrapportage ook alternatieven voor of binnen het programma, plan of project, en stelt ze samenhangende verbetermaatregelen voor. Sinds 1 december 2025 is de milieueffectrapportage hervormd en is nieuwe regelgeving van kracht.
Wat verandert er?
Wanneer is een milieueffectrapport nodig?
Het VECM stelt verschillende tools ter beschikking die ondersteunen bij milieueffectrapportage: de project-m.e.r.-plichttool, de plan-m.e.r.-plichttool, de project-m.e.r.-screeningtool en de plan-m.e.r.-screeningsgids. De tools helpen je om te bepalen of een plan of project m.e.r.-plichtig is en begeleiden je bij het opmaken van een screening.
Project-MER en plan-MER
Richtlijnensystemen, leidraden en handleidingen
Het VECM biedt een groot aantal richtlijnsystemen, leidraden en handleidingen aan. Die geven de ‘goede praktijk’ weer die ertoe bijdraagt dat het m.e.r.-proces vlot verloopt en dat de kwaliteit van de rapporten hoog blijft.
De documenten zijn een ondersteuning voor iedereen die bij een m.e.r.-procedure betrokken is: de initiatiefnemer, de MER-coördinator en MER-deskundigen, de bevoegde instantie die beoordeelt of een plan- of project-MER nodig is, de adviesinstanties die advies geven over een MER, …
Inspraak en bekendmakingen
Het VECM heeft publicatieverplichtingen voor een aantal procedurestappen bij generieke plan-MER’s zoals participatie, openbaar onderzoek en bekendmakingen van beslissingen over plannen en programma’s. Je vindt ze in dit overzicht.
Hoe je informatie over specifieke dossiers kan vinden, wordt beschreven bij de pagina’s over project-MER en plan-MER.
Lopende inspraakprocedures
Bekendmakingen
Opmaak MER door erkende MER-coördinatoren en -deskundigen
Project-MER’s worden opgesteld door een team van erkende MER-deskundigen, onder leiding van een erkende MER-coördinator. Voor het opstellen van plan-MER’s is wettelijk alleen een erkende MER-coördinator noodzakelijk. Die kan voor de relevante disciplines samenwerken met een team van (erkende MER-)deskundigen. Hieronder vind je lijsten met erkende MER-coördinatoren en MER-deskundigen.
Informatie voor erkende MER-coördinatoren en -deskundigen
Wie een erkenning wil aanvragen als MER-coördinator of MER-deskundige, vindt hieronder de nodige informatie. Ook erkende MER-coördinatoren en MER-deskundigen vinden hier de nodige informatie over de gebruikseisen voor hun erkenning.
Complexe projecten
Voor projecten van groot maatschappelijk en ruimtelijk-strategisch belang kan de procedure van complexe projecten gevolgd worden. Bij een complex project moet advies aan het VECM moeten gevraagd worden over de reikwijdte en het detailleringsniveau van de informatie die in het MER moet opgenomen worden.
De procesaanpak bij complexe projecten doorloopt vier fasen. Zowel in de onderzoeksfase (2de fase) als de uitwerkingsfase (3de fase) zal een milieueffectrapport opgemaakt worden om de te verwachten milieueffecten van het project en de alternatieven hiervoor in beeld te brengen. Het MER kan hierbij zowel ingaan op de milieueffecten van een bestemmingswijziging, als op de milieueffecten van de aanleg en op uitvoering van het project zelf.
Regelgeving
Voor wie de officiële wetteksten of volledige juridische context wil nalezen, verwijzen we hieronder naar de specifieke wetgeving en besluiten.