Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gebruik van softwareapplicaties zoals CRM in bedrijven Digitale economie

Gebruik van softwareapplicaties zoals CRM in bedrijven

Gepubliceerd op 22 februari 2024 • Volgende update: februari 2026
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

Ruim 4 op 10 ondernemingen gebruiken CRM

In 2023 gebruikte 44% van de ondernemingen met minstens 10 werknemers een CRM-softwareapplicatie. Door een wijziging in de vraagstelling is voorzichtigheid geboden bij het maken van een vergelijking met voorgaande jaren.

CRM (Customer Relationship Management) is software om klantgegevens en interacties met klanten te beheren. De klantgegevens worden geanalyseerd om de zakelijke relatie met klanten te verbeteren.

CRM wordt vaker gebruikt in grote ondernemingen. In 2023 gebruikte 77% van de ondernemingen met minstens 250 werknemers CRM, in kleine ondernemingen met 2 tot 9 werknemers was dat 14%. Door een wijziging in de vraagstelling is voorzichtigheid geboden bij het maken van een vergelijking met voorgaande jaren.

Ondernemingen in Vlaams Gewest bij Europese top voor CRM-gebruik

Het CRM-gebruik is sterker ingeburgerd in de ondernemingen van het Vlaamse Gewest (44%) dan in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest (39%) of het Waalse Gewest (28%). De top 3 van de EU27-landen bestaat uit Finland, Nederland en Denemarken (tussen 40 en 50%). België volgt met 39% op een 4de plaats.