Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gebruik van softwareapplicaties zoals CRM in bedrijven Digitale economie

Gebruik van softwareapplicaties zoals CRM in bedrijven

Gepubliceerd op 25 februari 2022 • Volgende update op 22 februari 2024
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

In 2021 gebruikte 60% van de ondernemingen met minstens 10 werknemers een CRM-softwareapplicatie. In 2015 was dat 43% van de ondernemingen.

CRM (Customer Relationship Management) is software om klantgegevens en interacties met klanten te beheren. De klantgegevens worden geanalyseerd om de zakelijke relatie met klanten te verbeteren.

CRM wordt vaker gebruikt in grote ondernemingen. Zo gebruikte in 2021 85% van de ondernemingen met minstens 250 werknemers CRM, in kleine ondernemingen met 2 tot 9 werknemers was dat 29%.

De toename in CRM-gebruik is van 2015 tot 2021 groter bij de ondernemingen van 10 tot 49 werknemers, die een inhaalbeweging maken.

Ondernemingen in Vlaams Gewest bij Europese top voor CRM-gebruik

Het CRM-gebruik is sterker ingeburgerd in de ondernemingen van het Vlaamse Gewest (60%) dan in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest (47%) en in het Waalse Gewest (42%). België hoort samen met Nederland, Finland en Oostenrijk in 2021 tot de Europese top voor CRM-penetratie.