Bijna de helft van verkeersdoden zijn voetganger of fietser
In 2024 zat 36% van de verkeersdoden in een personenwagen. Fietsers maakten 30% uit van de doden in het verkeer. 14% van de dodelijke verkeersslachtoffers was voetganger en 10% zat op een motor.
In vergelijking met 2005 waren er in 2024 veel minder verkeersdoden in personenwagens en bij motoren (beide -81%). Bij de andere types van weggebruikers is de afname minder groot. Enkel bij de fietsers is er sprake van een toename van het aantal verkeersdoden tussen 2005 en 2024 (+15%). Het aandeel van de kwetsbare weggebruikers (voetgangers en fietsers) in het totaal aantal verkeersdoden steeg daardoor van 19% in 2005 naar 44% in 2024.
Aantal verkeersdoden bij twintigers niet langer hoger dan bij andere groepen
In 2024 waren de verschillen in het aantal verkeersdoden naar leeftijd veel kleiner dan in 2005. In 2005 waren nog veel twintigers bij de verkeersdoden. Dat verschil met de andere leeftijdsgroepen was in 2024 nagenoeg verdwenen.
Meer mannelijke dan vrouwelijke verkeersslachtoffers
Er zijn meer mannen dan vrouwen bij de verkeersslachtoffers. In 2024 was 79% van de verkeersdoden een man, bij de zwaargewonden was dat 66% en bij de lichtgewonden 57%.
Meer verkeersslachtoffers in West-Vlaanderen, minder in Vlaams-Brabant
Met 2.269 doden en zwaargewonden in het Vlaamse Gewest in 2024 lag het gemiddeld aantal dode en zwaargewonde verkeersslachtoffers in dat jaar op 0,33 per 1.000 inwoners. In West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen zaten veel gemeenten boven dat gemiddelde. Vlaams-Brabant kende veel gemeenten die onder dat gemiddelde bleven.
Het gaat om cijfers op basis van 1 kalenderjaar. Als er in dat jaar in een bepaalde gemeente een zwaar ongeval is gebeurd met meerdere slachtoffers, komt die gemeente al snel boven het Vlaamse gemiddelde uit. Dat is zeker het geval voor gemeenten met een klein aantal inwoners.
Vlaams Gewest onder EU-gemiddelde
Het gemiddeld aantal verkeersdoden in de 27 landen van de Europese Unie (EU27) lag in 2023 op 46 doden per miljoen inwoners. Met 40 doden per miljoen inwoners zat het Vlaamse Gewest daar onder. In het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest lag dat cijfer veel lager (5 doden per miljoen inwoners), in het Waalse Gewest veel hoger (61 doden per miljoen inwoners). Bij de EU27-landen lag het relatief aantal verkeersdoden het laagst in Zweden (22 doden per miljoen inwoners) en het hoogst in Bulgarije en Roemenië (elk 81 doden per miljoen inwoners).
Bronnen
- Statbel:
Relevante links
- Gemeente- en Stadsmonitor: