Voorwaarden

De netbeheerder is verplicht om aanvaardbare groenestroom- en warmte-krachtcertificaten aan te kopen van elke installatie die op zijn net is aangesloten:

  • gedurende de periode dat de installatie recht heeft op de minimumprijs
  • als de producent de certificaten overdraagt via de transactie verkoop aan minimumprijs (via het VREG-platform).

Startdatum vanaf 1 januari 2013

Voor certificaatgerechtigde installaties met een startdatum vanaf 1 januari 2013 is de minimumprijs:

  • 31 euro per warmte-krachtcertificaat
  • 93 euro per groenestroomcertificaat.

De periode dat de installatie recht heeft op de minimumprijs is gelijk aan de steunperiode.

Startdatum voor 1 januari 2013

Voor installaties met een startdatum voor 1 januari 2013 wordt de hoogte en periode van de minimumprijs bepaald door de:

  • aansluiting (eilandwerking, distributie- of transmissienet)
  • gebruikte technologie
  • datum indienstneming

Loopt de steunperiode langer dan de periode dat de installatie recht heeft op de minimumprijs? Dan zullen de (aanvaardbare) steuncertificaten de minimumprijs van 0 euro krijgen. Certificaten met een minimumprijs van 0 euro kunnen enkel verkocht worden aan een koper van steuncertificaten (prijs onderling af te spreken). De lijst van mogelijke kopers(opent in nieuw venster) is beschikbaar op de website van de VREG.

Verkopen aan minimumprijs (via VREG-platform)

Groenestroomcertificaten (= steuncertificaten groene stroom) of warmte-krachtcertificaten (steuncertificaten WKK) verkopen aan de minimumprijs (netbeheerder)? Dit kan via het VREG-platform door

  • de transactie Verkoop minimumprijs op te starten.
  • de automatische verkoop aan minimumprijs in te stellen.

Bent u de zaakvoerder of een medewerker van een onderneming? Dan kunt u onderstaande stappen enkel uitvoeren als u het gebruiksrecht VREG TradeBase Rekeninghouder met profiel Verantwoordelijke heeft.

  • Controleer het bankrekeningnummer en de contactgegevens. Nadien kunt de transactie verkoop aan minimumprijs uitvoeren of de automatische verkoop aan minimumprijs instellen.

    Volg de stappen om de contactgegevens en het bankrekeningnummer na te kijken of aan te vullen:

    • Meld aan in het VREG-platform(opent in nieuw venster). Hiervoor heeft u uw identiteitskaart met kaartlezer of een andere digitale sleutel zoals Itsme nodig.
      • Onderneming? Selecteer dan aanmelden namens een onderneming.
    • Klik op Mijn Gegevens (rechts bovenaan).
      • Klik rechts onderaan in het scherm Registratie bekijken op de knop Wijzigen.
      • Vul het bankrekeningnummer in.
        • Onderneming? Vul het bankrekeningnummer in bij tabblad Bedrijfsgegevens.
      • Controleer ook uw contactgegevens en e-mailadres. De netbeheerder kan dit mailadres gebruiken (bestelbon of bij vragen).
      • Klik (rechts beneden) op de knop Opslaan.
  • Volg de stappen om de steuncertificaten te verkopen aan de minimumprijs:

    • Meld aan in het VREG-platform(opent in nieuw venster). Hiervoor heeft u uw identiteitskaart met kaartlezer of een andere digitale sleutel zoals Itsme nodig.
      • Onderneming? Selecteer dan aanmelden namens een onderneming.
    • Klik op Transactie (groene balk).
    • Klik (in de uitklaplijst) op Transactie invoeren.
    • Klik op het tweede tabblad Verkoop minimumprijs (Verkoop aan Minimumprijs zal groen oplichten).
    • Selecteer de steuncertificaten die u wilt verkopen.
    • De naam van de netbeheerder verschijnt
      • Wordt er gevraagd om een koper of prijs in te vullen? Dan is het tweede tabblad Verkoop minimumprijs niet geselecteerd. Annuleer de transactie en voer de stappen (vanaf transactie invoeren) opnieuw uit.
      • Worden er geen steuncertificaten getoond? Dan zijn er geen verkoopbare steuncertificaten (aan de minimumprijs).
    • Bevestig de transactie als de gegevens correct zijn.
    • Onderneming? De netbeheerder zal via mail een bestelbon overmaken (kan enkele weken duren).
    • Particulier of niet btw-plichtig? De uitbetaling zal gebeuren op het bankrekeningnummer dat geregistreerd is (bij Mijn Gegevens).
  • Voeg een automatische verkoop toe, als alle steuncertificaten automatisch verkocht mogen worden aan de minimumprijs.

    • Meld aan in het VREG-platform(opent in nieuw venster). Hiervoor heeft u uw identiteitskaart met kaartlezer of een andere digitale sleutel zoals Itsme nodig.
      • Onderneming? Selecteer dan aanmelden namens een onderneming.
    • Klik op Transactie (groene balk).
    • Klik (in de uitklaplijst) op Automatisch verkopen en toewijzen.
    • Klik op de knop Zoeken. De installatie(s) die gekoppeld zijn aan de onderneming (of persoonlijke naam) zullen verschijnen.
    • Klik op het potloodje om de automatische verkoop in te stellen.
    • Bevestig door op de knop Automatische verkoop toevoegen te klikken.
    • Zodra het vinkje aanstaat, zullen alle steuncertificaten automatisch verkocht worden (zodra deze beschikbaar zijn).