Met welke klachten kan u bij ons terecht?
Als u ontevreden bent over onze werking en dienstverlening, de informatie die we aanbieden of u door onze medewerkers niet (goed) geholpen werd, kunt u een klacht indienen.
Heeft u een klacht over een voorziening of organisatie die het Departement Zorg erkent of subsidieert?
- Dien uw klacht altijd eerst bij de voorziening of organisatie zelf in.
- Sommige voorzieningen, bijvoorbeeld ziekenhuizen, hebben een eigen ombudsdienst. Een ombudsdienst is gebonden door het beroepsgeheim en moet de neutraliteit en onafhankelijkheid waarborgen bij de behandeling van uw klacht.
- Vindt u geen ombudsdienst, dien dan uw klacht in via het algemene contactadres van de organisatie of voorziening.
- Alle CAW’s in Vlaanderen en Brussel hebben dezelfde klachtenregeling. Mensen die niet betrokken zijn bij uw dossier of hulpvraag, proberen een oplossing te zoeken voor uw klacht. Alle informatie over de klachtenprocedure van een CAW vindt u op de website van CAW(opent in nieuw venster).
- Als de klachtenbehandeling van de voorziening of organisatie u toch geen (afdoend) antwoord opgeleverd heeft, dan kunt u bij ons terecht. Wij behandelen in tweede lijn uw klacht en proberen op onze beurt om een oplossing te zoeken. Wij kunnen echter nooit in de plaats beslissen van of optreden voor de betrokken voorziening of organisatie.
- Klachten over milieu en gezondheid, bv. over vervuilers in uw omgeving, schadelijke stoffen, straling,… kunt u mailen naar Koen Schoeters(opent in uw e-mail applicatie)
- Vragen en klachten over woonzorgcentra, serviceflats, dagverzorgingscentra en centra voor kortverblijf: de Woonzorglijn(opent in nieuw venster).
- Vragen en klachten over Nederlandsonkundigheid in Brusselse ziekenhuizen of spoeddiensten: Meldpunt Taalklachten(opent in nieuw venster).
- Klachten over de behandeling die u krijgt van een thuisverpleegkundige dient u in bij de Dienst voor geneeskundige Evaluatie en Controle (DGEC).(opent in nieuw venster)
- Met klachten m.b.t. uw persoonsgegevens en privacy kunt contact opnemen met de Gegevensbeschermingsautoriteit(opent in nieuw venster).
- Wij zijn niet bevoegd voor de medische behandeling die u krijgt van een zorgverlener, bijvoorbeeld een arts. Dien uw klacht in bij de ombudsdienst van de zorgvoorziening. Ingeval een bemiddeling geen oplossing biedt, dan zal de ombudsman u verder inlichten over verdere klachtmogelijkheden.
- Klachten over een andere dienst binnen het beleidsdomein WVG
Klachten over de werking en/of dienstverlening van de andere agentschappen die ook tot het beleidsdomein WVG behoren, dient u rechtstreeks in bij deze diensten via:- Opgroeien - Jeugdhulp(opent in nieuw venster)
- Opgroeien – Kind en Gezin(opent in nieuw venster)
- Agentschap Uitbetaling Groeipakket(opent in nieuw venster)
- Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap(opent in nieuw venster)
- Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Rekem(opent in nieuw venster)
- Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Geel(opent in nieuw venster)
- Orde der artsen: Ordomedic | Provinciale Raden (opent in nieuw venster): deontologische beroepsfouten van artsen, waar je per provincie lijsten vindt met e-mailadressen van de te contacteren personen.
- De federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt” (belgium.be)(opent in nieuw venster): ombudspersoon voor de ambulante sector en specialisten in privépraktijken.
- Toezichtscommissie kwaliteitswet(opent in uw e-mail applicatie): voor klachten van patiënten die betrekking hebben op het handelen van zorgverleners. Deze toezichtscommissie oefent toezicht uit op de fysieke en psychische geschiktheid van de gezondheidszorgberoepsbeoefenaars. Daarnaast oefent ze ook toezicht uit op de kwaliteitsvolle praktijkvoering door deze gezondheidszorgberoepsbeoefenaars én de naleving van de patiëntenrechten.
- Fonds medische ongevallen(opent in nieuw venster)
Klachten over een andere Vlaamse overheidsdienst
Hebt u een klacht over de werking van een Vlaamse overheidsdienst en weet u niet meteen bij wie u hiervoor terecht kunt? Dan kunt u de contactgegevens van de betrokken klachtendienst opvragen op het gratis nummer 1700, elke werkdag van 9.00 tot 19.00 uur. Meer info op deze pagina: Een klacht over een Vlaamse overheidsdienst | Vlaanderen.be
Klachten over het Vlaamse beleid of een Vlaamse minister
Bent u het niet eens met het huidige Vlaamse beleid, dan kunt u een beleidsvoorstel doen of een beleidsklacht indienen.
Hoe gaan we te werk?
Als we van u een klacht ontvangen dan proberen we binnen de 10 kalenderdagen een ontvangstmelding te bezorgen (per brief of per e-mail). Binnen de 45 kalenderdagen proberen we een oplossing te vinden of u te berichten over ons klachtonderzoek. Wij gaan voor u in overleg met de betrokken dienst, maar kunnen niet in hun plaats beslissen of optreden. We kunnen deze termijn verdubbelen tot 90 kalenderdagen wanneer het klachtenonderzoek meer tijd vergt. Ook dat laten we u dan weten.
Als u niet tevreden bent met ons antwoord op uw klacht, kunt u zich wenden tot de Vlaamse Ombudsdienst(opent in nieuw venster). Zij werken volledig onafhankelijk en onderzoeken uw klacht kosteloos en onpartijdig. Zij behandelen als laatste instantie uw klacht. Ook zij kunnen niet beslissen voor of optreden voor het Departement Zorg, de voorziening of de organisatie. Zij rapporteren jaarlijks aan het Vlaams parlement over hun bevindingen.
Vlaamse Ombudsdienst(opent in nieuw venster)
Leuvenseweg 86
1000 BRUSSEL
E-mail: Klachten@VlaamseOmbudsdienst.be(opent in uw e-mail applicatie)