Personeelsbewegingen zonder selectieprocedure
Sta je als HR-verantwoordelijke binnen de Vlaamse overheid in voor personeelsbewegingen zonder selectie en zoek je meer informatie? Hieronder lees je meer over de wijziging van dienstaanwijzing en administratieve wijzigingen.
Wijziging van dienstaanwijzing
Wat?
Een wijziging van dienstaanwijzing is een personeelsbeweging binnen de Vlaamse overheid waarbij een personeelslid een andere functie toegewezen krijgt, zonder dat hiervoor een selectieprocedure nodig is. De graad, rang en salarisschaal blijven daarbij behouden. Deze wijziging kan plaatsvinden binnen dezelfde entiteit of naar een andere entiteit, en is van toepassing op zowel statutaire als contractuele personeelsleden.
Wijziging van dienstaanwijzing binnen de eigen entiteit
Wordt een personeelslid aangewezen binnen de entiteit? Dan geef je die wijziging door via de administratieve wijzigingsfiche in Vlimpers.
Wijziging van dienstaanwijzing naar een andere entiteit
Wordt een personeelslid aangewezen naar een entiteit? Dan geef je die wijziging door via het formulier ‘Wijziging van dienstaanwijzing naar een andere entiteit’(Word bestand opent in nieuw venster).
- Stap 1
Vul het formulier in en verzamel de nodige documenten
- Formulier wijziging dienstaanwijzing(Word bestand opent in nieuw venster)
- Voeg de volgende bijlagen toe:
Valorisatie voorgaande dienstjaren(Word bestand opent in nieuw venster)
Detail analytische code(Word bestand opent in nieuw venster) (bijlage indiensttredingsfiche)
Schriftelijk akkoord van het statutaire personeelslid: een e-mail volstaat
Enkel voor De Vlaamse Waterweg: toelagen en vergoedingen DVW(Word bestand opent in nieuw venster) (bijlage indiensttredingsfiche)
Enkel voor het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust: toelagen en vergoedingen MDK(Word bestand opent in nieuw venster) (bijlage indiensttredingsfiche)
Enkel voor de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding: werkrooster VDAB(Word bestand opent in nieuw venster) (bijlage indiensttredingsfiche)
- Stap 2
Bezorg het formulier en de bijlagen aan het DCPA
Nadat je een administratieve wijziging hebt doorgegeven, houdt het Dienstencentrum Personeelsadministratie je op de hoogte via het Vlimpers-contactformulier. (opent in nieuw venster)
Ervaar je een probleem? Geef dit door via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster).
Administratieve wijzigingen via automatische administratieve wijzigingsfiche in Vlimpers
Als HR-verantwoordelijke sta je in voor het doorgeven van administratieve wijzigingen (zonder voorafgaande selectieprocedure) zoals:
- Standplaatswijziging
- Wijziging dienstaanwijzing binnen de eigen entiteit
- Functiewijziging
- Wijziging of verlenging van een contract (Regelgeving bij Opeenvolgende Arbeidsovereenkomsten)
- Dienstwagen
Hoe wijzigingen indienen?
Administratieve wijzigingen indienen: procedure voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA)
- Stap 1
- Tijdelijke functieverzwaring(Excel bestand opent in nieuw venster)
- Tijdelijke functieverlichting(Excel bestand opent in nieuw venster)
- Toelagen en vergoedingen DVW(Word bestand opent in nieuw venster) (enkel voor De Vlaamse Waterweg)
- Toelagen en vergoedingen MDK(Word bestand opent in nieuw venster) (enkel voor Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust)
- Valorisatie voorgaande dienstjaren(Word bestand opent in nieuw venster)
- Detail analytische code(Word bestand opent in nieuw venster)
- Werkrooster VDAB(Word bestand opent in nieuw venster) (enkel voor Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB))
- Selectiereglement (verplicht bij overgang van bepaalde naar onbepaalde duur)
- Motivering voor het besluit ‘Wijziging dienstaanwijzing’ (toevoegen in het opmerkingenveld)
- Schriftelijk akkoord van het statutaire personeelslid (e-mail volstaat)
- Stap 2
Ga naar de Vlimpers-selfservice en klik op het navigatie-icoon. Kies ‘navigator’, klik op ‘Onboarding’ en vervolgens op ‘Adm. Wijzigingsfiche’.
Kies de wijziging die je wenst door te geven:
- Standplaatswijziging
- Contractverlenging
- Functiewijziging
- Dienstwagen
- Wijziging dienstaanwijzing binnen de (juridisch) entiteit
- Contractwijziging
- Terugzetting in graad: dit is enkel mogelijk voor Eigen Vermogen INBO, VREG en de nautische keten.
Je kan meerdere wijzigingen voor eenzelfde personeelslid combineren door meerdere opties aan te vinken. Per onderdeel openen er bijkomende velden. Vul enkel de velden aan die wijzigen en verplicht zijn.
Laad de bijlagen op en dien de aanvraag in door op ‘aanvraag indienen’ te klikken. Je kan het ingediende formulier nog aanpassen totdat het DCPA het formulier verwerkt heeft.
Hulp nodig? Raadpleeg de invoerinstructies rechtstreeks in je scherm of achter het vraagteken- en informatie-icoon. Nadat je een administratieve wijziging hebt doorgegeven, blijf je op de hoogte van elke actie van het DCPA via een automatische e-mail. Die wordt zowel naar de invoerder als naar het algemene HR-mailadres verzonden. Ervaar je een probleem? Geef dit door via het Vlimpers-contactformulier.
Regelgeving bij opeenvolgende arbeidsovereenkomsten
Je mag in principe geen opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde duur en duidelijk omschreven werk en opeenvolgende vervangingsovereenkomsten binnen 1 juridische entiteit afsluiten. Het is wel toegelaten als de totale duur niet langer is dan 2 jaar
Externe werving, bevordering en horizontale mobiliteit
Maakt je organisatie gebruik van Vlimpers Rekrutering, dan verlopen de personeelsbewegingen via externe werving, bevordering en horizontale mobiliteit automatisch. Lees meer op de webpagina over nieuwe indiensttredingen.
Is dit niet het geval, dan bezorg je de nodige informatie nog altijd via Vlimpers(opent in nieuw venster) > tegel ‘Vragen?’ > Vlimpers-contactformulier aan het DCPA. Voeg de ingevulde indiensttredingsfiche en eventueel andere bijlagen toe als bijlage van je vraag. Een overzicht van alle formulieren vind je op de webpagina voor nieuwe indiensttredingen.