Gedaan met laden. U bevindt zich op: Solliciteren met een niveaubewijs: informatie voor HR Rekrutering en selectie

Solliciteren met een niveaubewijs: informatie voor HR

Wil je het beschikbare talent op de arbeidsmarkt optimaal inzetten in je departement of agentschap? Wil je naast diploma’s ook inzetten op competenties en ervaring? Binnen de Vlaamse overheid kan je kandidaten aanwerven zonder het vereiste diploma, op voorwaarde dat ze een niveaubewijs en minstens 4 jaar relevante beroepservaring hebben. Op deze pagina lees je hoe dit in zijn werk gaat. 

Let op

Enkel selectieprocedures die na 1 januari 2026 gepubliceerd worden, komen in aanmerking.

Voor wie?

Wat houdt het in?

Niveaubewijs

Met een niveaubewijs kunnen kandidaten deelnemen aan selectieprocedures van een bepaald niveau, ook als ze niet over het vereiste diploma beschikken.

Iedere selectieprocedure voorziet standaard deze mogelijkheid, behalve:

  • selectieprocedures voor knelpuntfuncties;​
  • selectieprocedures voor gereglementeerde beroepen of beroepen met een beschermde titel;​
  • selectieprocedures waar er geen diplomavereiste is;
  • selectieprocedures waar een specifiek diploma wordt gevraagd.

Niveautest

Kandidaten behalen het niveaubewijs door te slagen voor een niveautest.

De niveautest:

  • vindt altijd plaats in het Herman Teirlinckgebouw in Brussel;
  • maakt deel uit van de selectieprocedure;
  • wordt afgelegd tijdens de sollicitatietermijn, vóór de uiterste indieningsdatum.

De test beoordeelt of een kandidaat de nodige competenties heeft om een functie op niveau A, B of C uit te oefenen:

  • Wie slaagt, ontvangt een niveaubewijs dat onbeperkt geldig blijft voor alle selectieprocedures op hetzelfde niveau.
  • Wie niet slaagt, moet 6 maanden wachten om opnieuw deel te nemen aan een niveautest.

Voorwaarden

Kandidaten zonder het vereiste diploma kunnen deelnemen als ze voldoen aan onderstaande voorwaarden.

  • De kandidaat heeft nog geen niveaubewijs

    De kandidaat:

    • beschikt over minstens 4 jaar relevante beroepservaring, zoals die opgenomen is in het selectiereglement;
    • legde de afgelopen 6 maanden nog geen niveautest af;
    • slaagt tijdens de sollicitatietermijn voor de niveautest op het niveau van de vacature.​
  • De kandidaat heeft al een niveaubewijs

    De kandidaat:

    • beschikt over 4 jaar relevante beroepservaring, zoals die opgenomen is in het selectiereglement;
    • voldoet aan de andere deelnemingsvoorwaarden van de vacature;
    • is in het bezit van een niveaubewijs dat toegang geeft tot het vacatureniveau.​

Hoe verloopt de aanwerving?

  • Stap 1

    Iedere selectieprocedure voorziet standaard de mogelijkheid om te solliciteren met een niveaubewijs, op een aantal uitzonderingen na.

    Controleer samen met je lijnmanager of de procedure onder 1 van de uitzonderingen valt:

    • de selectieprocedure wordt opengesteld als knelpuntfunctie;
    • het gaat om een gereglementeerd beroep of een beroep met een beschermde titel;
    • er wordt geen diploma vereist;
    • er wordt een specifiek diploma vereist.

    Is 1 van deze uitzonderingen van toepassing? Dan kan er niet via een niveaubewijs gesolliciteerd worden. In alle andere gevallen wel.

    Twijfel je of heb je nood aan advies? Neem dan contact op met je SPOC rekrutering en selectie van het Agentschap Overheidspersoneel.

  • Stap 2

    Bepaal samen met de selectieverantwoordelijke wat precies onder de vereiste 4 jaar functierelevante beroepservaring valt.

  • Stap 3

    Publiceer de vacature op de gebruikelijke kanalen.

  • Stap 4

    Kandidaten geven via het sollicitatieformulier aan of ze willen solliciteren op basis van een niveaubewijs.

    • Voor kandidaten zonder een niveaubewijs

      Van zodra de kandidaat aangeeft te willen solliciteren met een niveaubewijs:

      • neemt de selectieverantwoordelijke contact op met de jury;
      • controleert de jury op basis van het selectiereglement of de kandidaat minstens 4 jaar relevante beroepservaring heeft en voldoet aan de andere deelnemingsvoorwaarden, en geeft dit zo snel mogelijk door aan de selectieverantwoordelijke;
      • controleert de selectieverantwoordelijke of de kandidaat in de afgelopen 6 maanden een niveautest heeft afgelegd.

      Zijn de voorwaarden in orde? Dan krijgt de kandidaat een uitnodiging voor een niveautest in Brussel. Geef de resultaten van controle op de relevante beroepservaring en deelnemingsvoorwaarden zo snel als mogelijk door, zodat de kandidaat snel met de test kan starten.

      Het Agentschap Overheidspersoneel informeert de kandidaat over het resultaat van de niveautest en verwerkt de gegevens.

    • Voor kandidaten met een niveaubewijs

      Tijdens de cv-screening wordt nagegaan of ze voldoen aan de vereiste van 4 jaar functierelevante beroepservaring en aan de andere deelnemingsvoorwaarden.

  • Stap 5

    Kandidaten met een geldig niveaubewijs én minstens 4 jaar functierelevante beroepservaring worden toegelaten tot de selectieprocedure, samen met de andere kandidaten die over het gevraagde diploma of toegangsbewijs beschikken.

    Je voert vervolgens de selectieprocedure uit zoals vastgelegd in het selectiereglement, conform het VPS en de omzendbrief voor selectoren.

Regelgeving