Gedaan met laden. U bevindt zich op: Moeten je diensten digitaal toegankelijk zijn? Werken aan digitale toegankelijkheid

Moeten je diensten digitaal toegankelijk zijn?

Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen je digitale informatie en diensten kan gebruiken, ook mensen met een handicap.

Of dat voor jou wettelijk verplicht is, hangt af van wie je bent en wat je online aanbiedt.
 

Digitale toegankelijkheid voor bedrijven en organisaties

Beantwoord deze drie vragen om te weten welke regels gelden.

  • Stap 1
    • Gemeente, stad, provincie of Vlaamse overheid

    • Organisatie die voor meer dan de helft met subsidies van een overheid in Vlaanderen werkt

    • Organisatie waarbij een overheid in Vlaanderen voor meer dan de helft het bestuur controleert of de beslissingen neemt.

    Hoor je bij één van deze categorieën?

    • Ja → je valt altijd onder het Vlaams Bestuursdecreet; Dat regelt de Vlaamse omzetting van de Europese richtlijn EU 2016/210 (Web Accessibility Directive of WAD).

      Nee → ga naar vraag 2.

    Voorbeelden

    • website of app van een gemeente, stad, provincie of Vlaamse overheid
    • website of app van een stedelijk museum
    • website van een provinciaal zwembad
    • website van politie of rechtbank
    • website van sociale dienst of zorgorganisatie
    • website van school, hogeschool of universiteit
    • Dan is digitale toegankelijkheid alleen verplicht volgens het Bestuursdecreet in deze gevallen.

      • Als je essentiële diensten aanbiedt, zoals sociale hulpverlening, zorg of onderwijs.
      • Als je diensten hebt voor mensen met een handicap, zoals hulpmiddelen, aangepast vervoer of speciale zorg.
    • Ben je bijvoorbeeld een school, hogeschool, universiteit of centrum voor volwassenonderwijs?

      Dan ben je ook verplicht digitaal toegankelijk te zijn, maar alleen je wezenlijke online administratieve functies.

      Alle informatie vind je in de Omzendbrief Digitale toegankelijkheid voor onderwijsinstellingen en centra (NO/2025/02)(opent in nieuw venster).

    • → ga naar vraag 2.

  • Stap 2

    Dus online producten of diensten die je koopt of reserveert met de verplichting om te betalen?

    Voorbeelden

    • restaurant waar je online reserveert, met bevestiging met creditcard.

    • hotel waar je online boekt en betaalt

    • provinciaal museum of stedelijk zwembad dat online tickets verkoopt

    • bedrijf, organisatie of overheid die diensten of producten verkoopt via een webshop of app

    • bankdienst of betaaldienst

    • televisiedienst of streamingdienst

    • telefoondienst of internetprovider

    • e-boekenverdeler

    • commerciële vervoerdienst met online tickets (trein, bus, tram, metro, touringcar, vliegtuig en boot)

    • bedrijf met digitale laadpas-app voor elektrische wagens

    Uitzonderingen

    Micro-ondernemingen: vrijgesteld tot 28 juni 2030 (minder dan 10 werknemers en een jaaromzet of balanstotaal onder 2 miljoen euro).

    Lees meer over alle uitzonderingen onder de EAA.

  • Stap 3
    • Ja → je hebt geen wettelijke plicht.

    Toch is het sterk aanbevolen om je website of app digitaal toegankelijk te maken.

    Zo bereik je meer mensen en is alles vlotter te gebruiken.

    Voorbeelden

    • een website met praktische info zoals openingstijden, prijzen, routebeschrijving

    • een app met informatie of gratis spelletjes

Wat moet je doen?