Gedaan met laden. U bevindt zich op: Crisiscentrum van de Vlaamse overheid Vlaanderen Intern

Crisiscentrum van de Vlaamse overheid

Wat is het Crisiscentrum van de Vlaamse overheid?

Het Crisiscentrum van de Vlaamse overheid (CCVO) coördineert de aanpak van incidenten en crisissituaties in Vlaanderen en binnen de Vlaamse overheid. Daarnaast is het de schakel tussen het crisisbeleid van Vlaanderen en dat van externe partners, zoals provinciegouverneurs en het Nationaal Crisiscentrum.

Deze pagina is interessant voor:

Alle collega’s die betrokken zijn bij:

  • Crisisbeheer
  • Risicomanagement
  • Bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM)
  • Crisiscommunicatie

En iedereen die meer wil weten over de werking van het CCVO.

Het CCVO tijdens een crisis

Crisissituaties binnen de Vlaamse overheid

Binnen de Vlaamse overheid heeft elke entiteit haar eigen crisisbeleid. Het CCVO ondersteunt en adviseert de entiteiten, en brengt ze op de hoogte van (mogelijke) incidenten en crisissen. Als het nodig is, onderneemt het CCVO ook zelf actie. Bijvoorbeeld bij uitzonderlijke crisissituaties.

Crisiscellen van entiteiten kunnen bij het CCVO terecht voor:

  • actie, advies en begeleiding
  • experts die klaarstaan om hun kennis te delen
  • informatie en kennis over crisisbeheer en crisissituaties.

​De aanpak van het CCVO volgt 3 kernprincipes: coördineren, faciliteren en adviseren.

Het CCVO in actie

Als er meer nodig is dan begeleiding en advies, dan kunnen entiteiten het CCVO vragen om in actie te komen. Het CCVO kan ook op eigen initiatief zijn werking opstarten. Dat doet het bij uitzonderlijke crisissituaties. Dat zijn crisissen die:

  • imagoschade bij de Vlaamse overheid kunnen veroorzaken
  • en/of meerdere entiteiten of een groot aantal gebruikers en diensten raken
  • en/of impact hebben op essentiële centrale dienstverlening.

Taken CCVO tijdens een uitzonderlijke crisissituatie

De crisis aanpakken

Het crisismanagementteam van het CCVO legt strategische maatregelen vast voor de volledige Vlaamse overheid om:

  • de crisissituatie af te wenden
  • de impact ervan zoveel mogelijk te beperken

  • de werking van de Vlaamse overheid te blijven garanderen.

Crisiscommunicatie stroomlijnen

Heldere, uniforme communicatie is essentieel in een crisissituatie. Het CCVO zorgt ervoor dat de Vlaamse overheid in haar communicatie met 1 stem spreekt, en dat zowel binnen de Vlaamse overheid als naar haar externe stakeholders.

Samenwerking met jouw entiteit

Samenwerking en een groot netwerk zijn cruciaal voor het CCVO. Daarom zet het sterk in op tweerichtingsverkeer. Dat betekent:

  • dat het de communicatie met jouw entiteit altijd als een wisselwerking beschouwt: het CCVO en de entiteiten houden elkaar actief op de hoogte.
  • dat het inzet op samenwerken met de crisiscel van een entiteit: het CCVO past zijn werking in gradaties toe en neemt alleen over wanneer het echt nodig is:
    • Bijstand bieden: advies, contactgegevens en expertise verlenen.
    • Coördineren: entiteiten aansturen bij de aanpak van (grotere) crisissituaties.
    • Beslissen: zelf maatregelen inroepen die (kunnen) gelden voor de volledige Vlaamse overheid.

Crisissituaties op nationaal niveau

Het CCVO heeft ook een belangrijke rol bij crisissituaties die ons hele land treffen. Bij nationale crisissituaties is het CCVO:

  • de gemandateerde gesprekspartner van het Nationaal Crisiscentrum.
    Het CCVO is opgenomen in het federale noodplan. Is er een (mogelijke) crisis die een aanpak op nationaal niveau vraagt? Dan is het CCVO een van de partners die door het Nationaal Crisiscentrum wordt uitgenodigd om de situatie mee te coördineren. Het CCVO vertegenwoordigt dan de Vlaamse belangen en houdt een nauw contact met de crisiscellen van de betrokken Vlaamse entiteiten.

  • de schakel tussen het federale en Vlaamse crisisbeleid.
    Het CCVO zet federale beslissingen om in concrete crisismaatregelen voor Vlaanderen.

Samenstelling crisismanagementteam

Het crisismanagementteam (CMT) van het CCVO bestaat uit:

  • 5 co-voorzitters: de leidend ambtenaren van:

    • Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken
    • Agentschap Overheidspersoneel

    • Facilitair Bedrijf

    • Agentschap Binnenlands Bestuur

    • Agentschap Digitaal Vlaanderen.

  • coördinerend crisismanager: coördineert en is het aanspreekpunt en de schakel met andere bestuursniveaus, crisiscellen en kabinetten.

  • crisismanager crisiscommunicatie: regisseert het volledige communicatieproces.

  • crisismanager informatie: coördineert en organiseert informatiedoorstroming van en naar het CMT.

Soms sluit een delegatie van de Vlaamse Regering aan bij het CMT om sneller beslissingen te kunnen nemen. Bijvoorbeeld:

  • vertegenwoordigers van het kabinet van de minister-president en het kabinet van de minister van Bestuurszaken

  • het ministerieel kabinet van het bestuursdomein waar de crisis impact op heeft

  • de leidend ambtenaar van de overheidsdienst waar de crisis impact op heeft.

Het CCVO in crisisluwe periodes

Binnen de Vlaamse overheid

Het CCVO bereidt de Vlaamse overheid elke dag voor op toekomstige crisissituaties. Dat doet het door:

  • continu kennis en informatie over crisisbeheer en crisissituaties op te bouwen
  • relevante info, advies en expertise over crisisbeheer en crisissen te delen met de crisiscellen van de verschillende entiteiten
  • een sterk netwerk uit te bouwen binnen de Vlaamse overheid en met externe partners.

Op nationaal niveau

Het CCVO werkt ook in crisisluwe periodes nauw samen met het Nationaal Crisiscentrum en andere externe crisispartners, zoals provinciegouverneurs.

  • Het CCVO vertegenwoordigt de Vlaamse overheid en is een vaste genodigde op federale coördinatievergaderingen. Die volgen situaties op die tot een crisis zouden kunnen leiden, zoals het mpox-virus of grootscheepse protestacties van activistengroepen.
  • Het CCVO is lid van de nationale veiligheidscel. Het CCVO werkt dus elke dag samen met partners uit verschillende vakgebieden, op regionaal en op federaal niveau.

Crisisbeheer Vlaamse overheid in 1 oogopslag: wie doet wat

Entiteiten CCVO
Informeren
  • Staan in voor het eigen crisismanagement, maar kunnen CCVO om advies, ondersteuning of actie vragen.

  • Houden het CCVO op de hoogte over een (mogelijke) crisissituatie.

  • Aanspreekpunt: geeft informatie, ondersteuning en advies aan entiteiten.

  • Bereidt de Vlaamse overheid voor op toekomstige crisissituaties.

  • Ondersteunt bij de voorbereiding van uniforme crisiscommunicatie.

Alerteren
  • Brengen het CCVO op de hoogte bij (mogelijke) crisissituaties.
  • Waarschuwt entiteiten voor (mogelijke) crisissituaties.
Activeren
  • Nemen operationele en strategische beslissingen op entiteitsniveau.

  • Voeren (bijkomende) beslissingen van het CCVO uit en vertalen ze naar maatregelen voor de eigen entiteit.

  • Neemt bij uitzonderlijke crisissituaties strategische beslissingen voor de volledige Vlaamse overheid.

  • Zorgt voor uniforme crisiscommunicatie.

Meer informatie en contact

Vragen over beschikbare crisisinstrumenten

Het CCVO herwerkt op dit moment de webpagina’s over de beschikbare crisisinstrumenten. Heb je vragen over crisismanagementplannen, crisiscommunicatie of de organisatie van crisisoefeningen? Neem dan contact op via het formulier ​onderaan deze pagina.

Vragen over evacuatie- en noodprocedures

Neem hier de evacuatieprocedure door of bekijk meteen de noodprocedures per gebouw van de Vlaamse overheid.

Meer lezen

Meer informatie over de rol, het mandaat, de werking en de personeelssamenstelling van het CCVO vind je in het besluit van de Vlaamse Regering.

Contact

Heb je vragen voor of over het CCVO? Neem contact op via het formulier hieronder en we helpen je zo snel mogelijk verder.