Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ontdek de prachtige fietsroute van deze collega’s (deel 2) Nieuwsberichten

Ontdek de prachtige fietsroute van deze collega’s (deel 2)

Nieuwsbericht
18 september 2025

Eerder deze week stonden al eens 4 fietsende collega’s in de kijker ter ere van de Week van de Mobiliteit. Uiteraard fietsen nog meer collega’s naar het werk. Lees hieronder hoe Maaike, Joris, Sofie, Vincent en Gert op kantoor geraken met de fiets.

Maaike fietst met de koersfiets naar het werk

Ze werkt bij het Agentschap Overheidspersoneel. “Ik probeer minstens 1 keer per week van Mechelen naar het Herman Teirlinckgebouw in Brussel te fietsen met de koersfiets. Dat is een fijne manier om sport te integreren in mijn werkdag, wat anders niet altijd mogelijk is in deze fase van mijn leven.”

“Het is een leuke route, al moet je wel een extra paar ogen hebben als je de hoofdstad binnenrijdt. Daar geldt de de wet van de sterkste nog al te vaak.”

Joris komt tot rust op de fiets

Joris werkt bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. In het middelbaar al fietste hij naar school en hij is er nooit echt mee gestopt. “Quasi iedere dag fiets ik van Wommelgem naar het Anna Bijnsgebouw in Antwerpen. Het blijft de meest ontspannende, gezondste, goedkoopste en vaak ook de snelste manier om me te verplaatsen. Bovendien heb ik op kantoor ook droge kleren liggen, voor het geval een stevige plensbui me verrast.”

Ik fiets graag doorheen de velden via Fort II en het Rivierenhof. Die route is niet de kortste, maar brengt me tot rust.”

Al fietsend maakt Sofie haar hoofd leeg

Sofie, aankoper bij Het Facilitair Bedrijf, is eerder een occasionele fietser. “Bij mooi weer geniet ik er enorm van om naar het werk te fietsen. Vanuit Halle is dat zo’n 18 kilometer langs het water naar kantoor, beter kan toch niet?”

“Onderweg passeer ik enkele idyllische plekjes, zeker in de ochtendzon. In de lente zie ik ook de kuikentjes van de eenden en ganzen elke dag groter worden, prachtig is dat. Fietsen is voor mij de ideale manier om rustig wakker te worden en mijn hoofd leeg te maken voor een nieuwe werkdag.”

Vincent fietst bij mooi weer 64 kilometer naar het werk

Hij is communicatiedeskundige voor het Agentschap Uitbetaling Groeipakket. “De route van bij mij thuis in Herentals naar Brussel telt 64 kilometer. Als wielertoerist zeker geen grote afstand, maar je moet hem wel 2 keer overbruggen, met een intensieve werkdag tussenin,” vertelt hij.

“Bovendien is de route heel aangenaam, met passages langs rivieren, kanalen en fietsostrades. Het Marie-Elisabeth Belpairegebouw heeft ook veilige fietsstallingen en propere douches, omkleedruimtes en lockers.”

Gert fietst zo vaak mogelijk van Grimbergen naar Brussel

Hij werkt voor Digitaal Vlaanderen en fietst bijna het hele traject langs het kanaal. “Ik doe er een goed halfuur over. Sneller dan met de wagen én beter voor de gezondheid. Ook de kilometervergoeding is een mooie bijkomstige beloning, en de goede infrastructuur in Herman Teirlinck is een extra stimulans om voor de fiets te kiezen.”

Fietsvergoeding

Deze 5 collega’s maken alvast deel uit van de 8.587 personeelsleden die naar het werk fietsen. Personeelsleden van de Vlaamse overheid kunnen hiervoor een fietsvergoeding aanvragen. Die bedraagt 0,25 euro per kilometer. Enkele voorbeelden in cijfers:

  • Heen en terug fietst Maaike 44 kilometer als ze met de fiets naar het werk komt. Haar fietsvergoeding bedraagt dus 11 euro per werkdag. De gemiddelde benzineprijs voor 2025 ligt op 1,65 euro per liter, waarmee ze voor dezelfde route een hypothetische brandstofkost van zo’n 4,72 euro uitspaart.

  • Stefan trapt 13 kilometer bij elkaar. Zijn fietsvergoeding bedraagt dus 3,25 euro per werkdag. Met de gemiddelde benzineprijs voor 2025 in het achterhoofd spaart hij zo een hypothetische brandstofkost van 1,39 euro uit voor dezelfde route.

Maar er is meer dan alleen het financiële voordeel: de positieve effecten op je gezondheid én op het milieu zijn ook niet te onderschatten.

Wil je nog meer fietscijfers- en weetjes? Die vind je in het nieuwsbericht ‘Minder fietsers, meer kilometers’.

Nog meer prachtige fietsroutes zien? Ook deze 4 collega’s delen die van hun graag.

Berekeningswijze

Om de brandstofkost te berekenen werden het gemiddeld verbruik van een wagen (6,5 liter per 100 kilometer) en de gemiddelde brandstofprijs in 2025 (1,65 euro per liter) gebruikt.

Wil jij een bedrijfsfiets leasen?

Wil je je woon-werkverkeer ook met de fiets afleggen en hiervoor een bedrijfsfiets leasen? Op de webpagina ‘Bedrijfsfiets’ lees je meer over dit aanbod, de voorwaarden en hoe je een bedrijfsfiets aanvraagt.