Bedrijfsfiets
Wil je een deel of het geheel van je woon-werkverkeer met de fiets afleggen? Dat kan met de bedrijfsfiets! Je kunt een bedrijfsfiets aanvragen door vakantiedagen en/of eindejaarstoelage om te zetten naar een flexbudget. Op deze webpagina lees je meer over dit aanbod, de voorwaarden en hoe je een bedrijfsfiets aanvraagt.
Voor wie?
- Je bent een personeelslid van de diensten van de Vlaamse overheid (DVO) en je entiteit maakt gebruik van Vlimpers.
- Je wil een bedrijfsfiets aanvragen.
Wat?
Je kunt een bedrijfsfiets aanvragen als je deze regelmatig en daadwerkelijk zal gebruiken voor volledige of gedeeltelijke woon-werkverplaatsingen.
Flexbudget
Om een bedrijfsfiets aan te vragen heb je budget nodig. Dat kan door het omzetten van:
- een gedeelte of het geheel van je bruto eindejaarstoelage en/of
- de bruto waarde van maximaal 11 jaarlijkse vakantiedagen
De samenstelling van dit budget vormt jouw flexbudget. Meer informatie over het concept en het flexbudget vind je in de opname van de infosessie(opent in nieuw venster) en op de webpagina ‘Het flexbudget voor je bedrijfsfiets’.
Voordelen
De bedrijfsfiets houdt heel wat voordelen in:
Goed voor je welzijn: regelmatig fietsen draagt bij aan je algemene gezondheid, je conditie en een beter welzijn op het werk.
Duurzaam: door bewust voor de fiets te kiezen, verklein je je ecologische voetafdruk.
Mobiliteit: meer fietsen betekent minder files.
Fiscaal voordelig dankzij de flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden: als je je bedrijfsfiets regelmatig gebruikt voor een deel van of je volledige woon-werkverkeer, dan betaal je hiervoor geen RSZ en inkomensbelasting.
Voorwaarden
Er zijn vier voorwaarden om een bedrijfsfiets aan te vragen:
- Je bent een personeelslid van de diensten van de Vlaamse overheid (DVO).
- Je gebruikt de bedrijfsfiets regelmatig en daadwerkelijk voor woon-werkverkeer.
- Je dient een intentieverklaring in.
- Je ondertekent een fietsleaseplan.
Meer informatie vind je in de opname van de infosessie.(opent in nieuw venster)
Personeelslid DVO
Bovenaan deze webpagina bij ‘Voor wie?’ lees je of je in aanmerking komt voor een bedrijfsfiets.
Regelmatig en daadwerkelijk gebruik voor woon-werkverkeer
Een belangrijke voorwaarde om een bedrijfsfiets aan te vragen is dat je deze regelmatig en daadwerkelijk gebruikt voor een deel van of je volledige woon-werkverkeer:
- Regelmatig: de fiscus heeft geen frequentie bepaald, maar kan hierop controleren.
- Woon-werkverkeer: het geheel of een gedeelte van je verplaatsingen tussen je werkplaats en je woning (zoals naar het station, een bushalte, …). Je werkplaats is ruimer dan je standplaats, zo telt elke locatie van de Vlaamse overheid (waar je naartoe gaat voor bijvoorbeeld een vergadering, teamoverleg, …). De fiscus heeft geen minimumtraject bepaald.
Je ondertekent hiervoor een verklaring op eer. De Vlaamse overheid heeft het recht om dit te controleren.
Intentieverklaring
In de intentieverklaring bepaal je enerzijds je intentie om een bedrijfsfiets aan te vragen en anderzijds de jaarlijkse samenstelling van je flexbudget. Eens je een hebt, kun je jaarlijks de samenstelling van je flexbudget wijzigen.
Je dient de intentieverklaring in tussen 1 september en 20 december van het jaar voorafgaand aan je fietsleasecontract. Hoe je dit doet, lees je onderaan deze webpagina bij ‘Hoe aanvragen?’. Elk jaar dien je jouw intentieverklaring opnieuw in, zolang je gebruik wilt maken van een bedrijfsfiets.
Fietsleaseplan
Om een aan te gaan, onderteken je een fietsleaseplan. In dit plan staan alle regels, rechten en verplichtingen over het gebruik van de bedrijfsfiets.
Tijdlijn
Wil je dit jaar een bedrijfsfiets aanvragen? Hieronder vind je de belangrijkste data.
Intentieverklaring indienen: tussen 1 september en 20 december van dit jaar
Na 20 december kun je je flexbudget niet meer wijzigen.Intentieverklaring intrekken: tussen 20 december van dit jaar en 30 september van volgend jaar
Dit is enkel mogelijk als je nog geen bedrijfsfiets bestelde.Levering bedrijfsfiets: tussen 1 januari en 15 december van volgend jaar
Intentieverklaring hernieuwen: tussen 1 september en 20 december van volgend jaar
Intentieverklaring hernieuwen: tussen 1 september en 20 december van het jaar daarna
Hoe aanvragen?
Dit is de procedure om een bedrijfsfiets aan te vragen voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA). Geen klant van het DCPA? Contacteer je personeelsdienst.
- Stap 1
Kijk na of je in aanmerking komt om een bedrijfsfiets aan te vragen. Meer informatie vind je bovenaan deze webpagina bij ‘Voor wie?’.
- Stap 2
Ga naar de Vlimpers-selfservice(opent in nieuw venster) (tegel ‘Loon’ > ‘Overzicht Selfservice’ > tegel ‘Salarissen en beloning’ > ‘Bedrijfsfiets’) en bereken je maximaal beschikbare flexbudget via de simulator ‘flexbudget’. Dit doe je door te bepalen welk bedrag van je bruto eindejaarstoelage en/of hoeveel vakantiedagen je wilt omzetten naar een flexbudget.
Meer informatie over de samenstelling vind je op de webpagina ‘Het flexbudget voor je bedrijfsfiets’
- Stap 3
De procedure voor het nieuwe raamcontract is bezig en dient een uitgebreid parcours te doorlopen. Het definitieve raamcontract voor de bedrijfsfiets zal daarom pas in het najaar van 2023 beschikbaar zijn. Op dit moment is het dus nog onduidelijk wie de externe dienstverlener wordt en hoe de aanvraagprocedure verder zal verlopen.