Gedaan met laden. U bevindt zich op: Bedrijfsfiets Woon-werkverkeer personeel Vlaamse overheid

Bedrijfsfiets

Wil je een deel of het geheel van je woon-werkverkeer met de fiets afleggen? Dat kan met de bedrijfsfiets (ook wel gekend als fietsleasing)! Je kunt een bedrijfsfiets aanvragen door eindejaarstoelage en/of vakantiedagen om te zetten naar een flexbudget. Op deze webpagina lees je meer over dit aanbod, de voorwaarden en hoe je een bedrijfsfiets aanvraagt.

Terugblik vragenuurtje

Kon je niet aanwezig zijn op het vragenuurtje en heb je nog vragen over het flexbudget, de aanvraagprocedure, het fietsleasecontract of het bijhorende leasepakket? Of zoek je een antwoord op enkele veelgestelde vragen? Herbekijk de opname van het vragenuurtje(opent in nieuw venster).

Voor wie?

Wat?

Je kunt een bedrijfsfiets aanvragen als je deze regelmatig en daadwerkelijk zal gebruiken voor volledige of gedeeltelijke woon-werkverplaatsingen.

Flexbudget

Om een bedrijfsfiets aan te vragen heb je budget nodig. Dat kan door het omzetten van:

  • een gedeelte of het geheel van je bruto-eindejaarstoelage en/of
  • de brutowaarde van maximaal 11 jaarlijkse vakantiedagen

De samenstelling van dit budget vormt jouw flexbudget. Meer informatie vind op de webpagina ‘Het flexbudget voor je bedrijfsfiets’.

Goed om te weten

Je kunt jaarlijks 11 vakantiedagen overdragen naar het volgende jaar. Deze overdraagbare vakantiedagen kun je omzetten naar een flexbudget. Neem je onbetaald verlof op? Dan kun je maximaal 5 jaarlijkse vakantiedagen omzetten.

Meer informatie over vakantiedagen overdragen vind je op de webpagina ‘Jaarlijkse vakantie’.

Voordelen

De bedrijfsfiets houdt heel wat voordelen in:

  • Goed voor je welzijn: regelmatig fietsen draagt bij aan je algemene gezondheid, je conditie en een beter welzijn op het werk.

  • Duurzaam: door bewust voor de fiets te kiezen, verklein je je ecologische voetafdruk.

  • Mobiliteit: meer fietsen betekent minder files.

  • Fiscaal voordelig dankzij de flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden: als je je bedrijfsfiets regelmatig gebruikt voor een deel van of je volledige woon-werkverkeer, dan betaal je hiervoor geen RSZ en inkomensbelasting.

Goed om te weten

Je hebt recht op een fietsvergoeding voor woon-werkverkeer met je bedrijfsfiets.

Leasemaatschappij en aanbod

De Vlaamse overheid heeft een raamcontract afgesloten met o2o Bicycle Leasing, een leasemaatschappij met een ruim fietshandelaarsnetwerk(opent in nieuw venster) in Vlaanderen. Je kunt als personeelslid elk type fiets aanvragen binnen het aanbod van o2o.

Kom meer te weten over:

Heb je een lopend fietsleasecontract met KBC Autolease (de vorige externe dienstverlener)? Dan behoud je dit contract. Lees meer over je leasecontract en de inhoud van je leasepakket.

Voorwaarden

Een schematisch overzicht van de voorwaarden om een bedrijfsfiets aan te vragen.

Er zijn 4 voorwaarden om een bedrijfsfiets aan te vragen:

  • Je bent een personeelslid van de diensten van de Vlaamse overheid (DVO).
  • Je gebruikt de bedrijfsfiets regelmatig en daadwerkelijk voor woon-werkverkeer.
  • Je dient een intentieverklaring in.
  • Je ondertekent het fietsleaseplan.

Personeelslid DVO

Bovenaan deze webpagina bij ‘Voor wie?’ lees je of je in aanmerking komt voor een bedrijfsfiets.

Regelmatig en daadwerkelijk gebruik voor woon-werkverkeer

Een belangrijke voorwaarde om een bedrijfsfiets aan te vragen is dat je deze regelmatig en daadwerkelijk gebruikt voor een deel van of je volledige woon-werkverkeer:

  • Regelmatig: de fiscus heeft geen frequentie bepaald, maar kan hierop controleren.
  • Woon-werkverkeer: het geheel of een gedeelte van je verplaatsingen tussen je werkplaats en je woning (zoals naar het station, een bushalte, …). Je werkplaats is ruimer dan je standplaats. Zo telt elke locatie van de Vlaamse overheid (waar je naartoe gaat voor bijvoorbeeld een vergadering, teamoverleg, …). De fiscus heeft geen minimumtraject bepaald.

Je ondertekent hiervoor een verklaring op eer. De Vlaamse overheid heeft het recht om dit te controleren.

Intentieverklaring

In de intentieverklaring bepaal je enerzijds je intentie om een bedrijfsfiets aan te vragen en anderzijds de jaarlijkse samenstelling van je flexbudget. Eens je een hebt, kun je jaarlijks de samenstelling van je flexbudget wijzigen.

Je dient de intentieverklaring in tussen 1 september en 20 december van het jaar voorafgaand aan je fietsleasecontract. Hoe je dit doet, lees je onderaan deze webpagina bij ‘Hoe aanvragen?’. Elk jaar dien je jouw intentieverklaring opnieuw in, zolang je gebruik wilt maken van een bedrijfsfiets.

Goed om te weten

  • Het indienen van een intentieverklaring verplicht je niet om een bedrijfsfiets aan te vragen.
  • Je kunt de samenstelling van je flexbudget in je intentieverklaring nog wijzigen tot 20 december.
  • Je kunt de intentieverklaring nog intrekken in het volgende jaar tussen 1 januari en 30 september, op voorwaarde dat je nog geen bestelling geplaatst hebt en nog geen fietsleasecontract hebt.
  • Hernieuw je de intentieverklaring niet (tijdig), dan kiest het systeem automatisch de eindejaarstoelage als flexbudget.

Fietsleaseplan

Om een aan te gaan, onderteken je het fietsleaseplan(PDF bestand opent in nieuw venster). In dit plan staan alle regels, rechten en verplichtingen over het gebruik van de bedrijfsfiets.

Tijdlijn

Wil je dit jaar een bedrijfsfiets aanvragen? Hieronder vind je de belangrijkste data.

  • Intentieverklaring indienen: tussen 1 september en 20 december van dit jaar

    Na 20 december kun je je flexbudget niet meer samenstellen of wijzigen.
  • Intentieverklaring intrekken: tussen 1 januari en 30 september van volgend jaar

    Dit is enkel mogelijk als je nog geen bedrijfsfiets bestelde.
  • Levering en ophalen bedrijfsfiets: tussen 1 januari en 15 december van volgend jaar

  • Intentieverklaring 2de jaar hernieuwen: tussen 1 september en 20 december van volgend jaar

  • Intentieverklaring 3de jaar hernieuwen: tussen 1 september en 20 december van het jaar daarna

Hoe aanvragen?

Dit is de procedure om een bedrijfsfiets aan te vragen voor klanten van het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA). Geen klant van het DCPA? Contacteer je personeelsdienst.

Hou het visuele stappenplan(PDF bestand opent in nieuw venster) bij de hand. Het geeft je een overzichtelijke weergave van alle stappen.

  • Stap 1

    Kijk na of je in aanmerking komt om een bedrijfsfiets aan te vragen. Meer informatie vind je bovenaan deze webpagina bij ‘Voor wie?’.

  • Stap 2

    Ga naar de Vlimpers-selfservice(opent in nieuw venster) (tegel ‘Loon’ > ‘Overzicht Selfservice’ > tegel ‘Salarissen en beloning’ > ‘Bedrijfsfiets’) en doorloop de verschillende stappen:

    • Bereken je maximaal beschikbare flexbudget via de simulator ‘flexbudget’. Dit doe je door te bepalen welk bedrag van je bruto-eindejaarstoelage en/of hoeveel vakantiedagen je wilt omzetten naar een flexbudget. Meer informatie over de samenstelling vind je op de webpagina ‘Het flexbudget voor je bedrijfsfiets’
    • Vink het vakje ‘Ja, ik wil inloggegevens van de leasemaatschappij ontvangen’ aan om toegang te krijgen tot myo2o Biker, het online platform van de externe partner. Je wordt automatisch aangemeld en ontvangt een e-mail van o2o met de vraag om een wachtwoord aan te maken. Zo kun je je nadien opnieuw aanmelden.

    Goed om te weten: in de Vlimpers-selfservice zie je op welk e-mailadres je de inloggegevens ontvangt. Heb je geen toegang tot je mailbox of geen e-mail ontvangen? Contacteer het DCPA via het Vlimpers-contactformulier of je personeelsdienst.

  • Stap 3

    In myo2o Biker(opent in nieuw venster) kun je een onbeperkt aantal simulaties maken. Je vindt het simulatiegedeelte via het tabblad ‘Bestel je fiets’ en vervolgens via de knop ‘Bereken en bestel’. Je kunt simulaties opslaan om ze nadien gemakkelijk te raadplegen of aan te passen.

    Simuleren kan aan de hand van een offerte van de fietshandelaar of met een fictief bedrag.

    • Je kunt vrijblijvend langsgaan bij een fietshandelaar uit het partnernetwerk van o2o(opent in nieuw venster). De fietshandelaar maakt een offerte op met alle details van de fiets en je gekozen opties en accessoires. Die offerte gebruik je in jouw finale simulatie waarbij je een leaseofferte aanvraagt.
    • Ga je niet langs een fietshandelaar omdat je al exact weet welke fiets je wilt, inclusief alle opties en accessoires? Dan kun je via myo2o Biker meteen een offerte aanvragen bij een fietshandelaar via de knop ‘Vraag een offerte aan’.

    Denk eraan dat je verplicht bent een fietsslot met minstens veiligheidsklasse ART2 of securitylevel 10 te bestellen dat lang genoeg is om je fiets vast te maken. Als er op de offerte informatie ontbreekt (zoals het verplichte slot) of je koos voor niet-toegelaten accessoires (zoals kledij), dan zal o2o je contacteren en je begeleiden om de offerteaanvraag correct te laten verlopen.

    Tip: informeer naar de verwachte leverdatum van je bedrijfsfiets bij de fietshandelaar. Dit is belangrijk voor het omzetten van je vakantiedagen en/of eindejaarstoelage naar je flexbudget. Meer informatie over de impact als de leverdatum verschuift, vind je op de webpagina ‘Het flexbudget voor je bedrijfsfiets’.

  • Stap 4

    Vul via de Vlimpers-selfservice(opent in nieuw venster) (tegel ‘Loon’ > ‘Overzicht Selfservice’ > tegel ‘Salarissen en beloning’ > ‘Bedrijfsfiets’) jaarlijks je intentieverklaring in waarin je de samenstelling van je flexbudget vastlegt. Controleer of de samenstelling overeenkomt met het leasebedrag van de simulatie.

    Opgelet: je dient je intentieverklaring in tussen 1 september en 20 december om volgend jaar je bedrijfsfiets te kunnen gebruiken.

  • Stap 5

    Heb je in stap 3 nog geen fietsleaseofferte aangevraagd? Dan doe je dit nu. Doorloop de simulatie in myo2o Biker(opent in nieuw venster) op basis van de aankoopofferte van de fietshandelaar. Klik onderaan op ‘Ga verder met mijn aanvraag’. Zorg ervoor dat de informatie overeenkomt met de gegevens op de offerte van de fietshandelaar. Kijk tot slot alles na en klik op ‘Bevestig mijn aanvraag tot bestelling’.

    Nadat je de aankoopofferte hebt ingediend, ontvang je een e-mail van o2o zodra de leaseofferte klaar staat ter goedkeuring in myo2o Biker. Hier kun je je offerte finaal bevestigen.

    Je ontvangt na deze stappen een e-mail met de bevestiging van je bestelaanvraag en de mededeling dat je bestelling wordt geplaatst zodra het DCPA of je personeelsdienst je bestelling heeft goedgekeurd.

  • Stap 6

    Je ontvangt het fietsleaseplan van het DCPA via Digitaal Ondertekenen met de voorwaarden en verplichtingen rond het gebruik van de bedrijfsfiets. Onderteken dit fietsleaseplan.

  • Stap 7

    Het DCPA behandelt de bestelling van je bedrijfsfiets. Als je aan alle voorwaarden voldoet, keurt het DCPA je bestelling goed. Je kunt de status van je bestelling verder opvolgen in myo2o Biker(opent in nieuw venster). Je wordt via e-mail op de hoogte gebracht van de verwachte leverdatum.

    Tip: in de Vlimpers-selfservice(opent in nieuw venster) kun je de contractgegevens raadplegen.

  • Stap 8

    De levering van je bedrijfsfiets vindt plaats tussen 1 januari en 15 december. Wanneer je bedrijfsfiets bij de fietshandelaar is geleverd, ontvang je hierover een e-mail. Je maakt dan zelf een afspraak met de fietshandelaar om je bedrijfsfiets op te halen. De betaling van je leasecontract start vanaf de levering van de bedrijfsfiets.

    Wordt je bedrijfsfiets vroeger of later geleverd? Dan heeft dit impact op je flexbudget. Meer informatie vind je op de webpagina ‘Het flexbudget voor je bedrijfsfiets’.

    Opgelet: denk eraan om jaarlijks je intentieverklaring in te dienen. Als je dit niet doet, wordt je eindejaarstoelage automatisch naar flexbudget omgezet. Heb je onvoldoende flexbudget? Dan heeft dit impact op je nettoloon.