Gedaan met laden. U bevindt zich op: “Sta elke dag bewust stil bij je positieve ervaringen" Nieuwsberichten

“Sta elke dag bewust stil bij je positieve ervaringen"

Blogbericht
8 maart 2023

Kato Simons is directeur van de vzw Sociale Dienst. Op deze Internationale Vrouwendag vertelt ze over wat haar motiveert in haar job en hoe ze altijd optimistisch in het leven staat.

Impact op het beleid

Kato Simons: “Ik ben heel toevallig bij de vzw Sociale Dienst terechtgekomen. Toen de teamcoördinator daar met pensioen was gegaan, vroeg het Agentschap Overheidspersoneel me om die functie tijdelijk in te vullen. Ik kende de vzw Sociale Dienst helemaal niet goed, maar ik heb toch toegehapt. Ik kon me helemaal vinden in de missie van de vzw Sociale Dienst en in de dienst- en hulpverlening die de collega’s daar elke dag opnieuw waarmaken.”

“Zowel het team als de jobinhoud leken me te liggen. Toen de functie van directeur bij de vzw Sociale Dienst vrij kwam, heb ik mijn kans gewaagd en gesolliciteerd. Als directeur van de vzw Sociale Dienst heb je een impact op het beleid van de dienst en kun je accenten leggen in het aanbod van hulp- en dienstverlening. Omdat het een vrij kleine dienst is, verlies ik het contact met de collega’s niet. Ik vind het fijn om elke dag weer te ijveren voor een optimale hulp- en dienstverlening voor de klanten, samen met de Raad van Bestuur én met de collega’s.”

Ik vind het fijn om elke dag weer te ijveren voor een optimale hulp- en dienstverlening voor de klanten, samen met de Raad van Bestuur én met de collega’s.

Nog meer doen voor personeelsleden

“Met het strategische plan wil de vzw Sociale Dienst sterker inzetten op preventie op het vlak van financieel, mentaal, emotioneel, fysiek en sociaal welzijn. Onze hulpverlening is momenteel sterk gericht op het curatieve, maar uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Ik hoop dat een preventief aanbod problemen kan voorkomen of op zijn minst sneller kan detecteren en aanpakken.”

“Het is daarom belangrijk dat onze hulpverlening nog beter bekend raakt bij onze doelgroep. Iedereen kent wellicht de Sintactie en de jaarlijkse familiehappening, maar er staat bijvoorbeeld ook een heel team van maatschappelijk assistenten klaar. Waarvoor medewerkers bij die maatschappelijk assistenten terecht kunnen is veel minder bekend. Ik hoop dat we in de toekomst nog meer kunnen doen voor actieve personeelsleden in een moeilijke werk- of thuissituatie. Daarnaast hoop ik ook dat we met het strategische plan onze sociale dienstverlening nog beter kunnen diversifiëren, zodat we alle gerechtigden bereiken en aanspreken.”

Ik hoop dat een preventief aanbod problemen kan voorkomen of op zijn minst sneller kan detecteren en aanpakken.

Optimisme als deel van persoonlijkheid

“Optimisme is een deel van mijn persoonlijkheid, denk ik. Elke medaille heeft twee kanten, maar van nature heb ik de neiging om altijd het positieve in situaties en mensen te zien. En zit het toch eens tegen, dan trek ik mijn loopschoenen aan en ga ik een uurtje joggen. Voldoende sporten en bewegen geven mij energie en verhogen mijn veerkracht.”

“Ik las ergens dat er tien positieve ervaringen nodig zijn om een negatieve ervaring te compenseren. Dat klopt wel, denk ik. We hebben allemaal de neiging om meer aandacht te geven wat misloopt dan aan wat goed gaat. Daar af en toe bij stilstaan en bewust de positieve ervaringen van de dag ophalen helpt mij om dingen in het juiste perspectief te plaatsen. Het feit dat ik mijn job ontzettend graag doe en elke dag mag samenwerken met gedreven collega’s binnen en buiten de vzw Sociale Dienst, is ook heel fijn natuurlijk!”

Ik las ergens dat er tien positieve ervaringen nodig zijn om een negatieve ervaring te compenseren.