Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toegangsbeleid grote kantoorgebouwen Toegangsbadge

Toegangsbeleid grote kantoorgebouwen

Als personeelslid moet je vanzelfsprekend toegang hebben tot het kantoor waar je in hoofdzaak werkt: je ‘hoofdgebouw’. Daarnaast heeft Het Facilitair Bedrijf dat nog verruimd tot álle Vlaamse Administratieve Centra en grote kantoren in Brussel, om vlot plaats- en tijdsonafhankelijk (samen) te werken. Zo worden de kantoorgebouwen maximaal gedeeld met alle Vlaamse overheidsorganisaties.

Voor alle personeelsleden

Je hebt toegang tot de grote kantoorgebouwen van de Vlaamse overheid wanneer je werkt bij de Vlaamse overheid in brede zin. Wie geen personeelslid is of wie niet in opdracht van de Vlaamse overheid werkt, krijgt geen toegang tot de niet-publieke delen van die gebouwen.

Toegangsrechten

Standaardrechten
Je kan gebruik maken van de publieke en een aantal niet-publieke zones in de grote kantoorgebouwen van de Vlaamse overheid: de kantoorzone, satellietkantoren, het vergadercentrum, de eetzone (restaurant, koffie- en broodjesbar) en andere centrale functies zoals sportruimtes indien aanwezig.

De gebouwen van de Vlaamse overheid zijn toegankelijk op werkdagen en tijdens de kantooruren (in principe van 6u tot 20u. De exacte openingsuren zijn te vinden op de gebouwpagina’s). Toegang buiten de aangegeven uren kun je aanvragen bij de gebouwcoördinator (via Facilipunt) die bekijkt of toegang mogelijk is en contact opneemt met de bewakingsfirma.

Specifieke rechten

Aan sommige personeelsleden kunnen ook ‘specifieke rechten' toegekend worden omwille van de functie die ze uitoefenen. Het gaat dan om rechten met toegang tot specifieke locaties zoals een technische ruimte, een beveiligd archief, toegang na de kantooruren, … . Enkele voorbeelden van zo’n functies zijn gebouw-beheerders, catering- en schoonmaakpersoneel, ICT-verantwoordelijken die toegang moeten hebben tot een datalokaal, archiefverantwoordelijken, ... . De gebouwcoördinator van het betreffende gebouw kent deze rechten toe.

Parkeerrechten

Personeelsleden kunnen enkel toegang krijgen tot de parking van hun hoofdgebouw (waar ze hun standplaats hebben). Deze rechten vraag je als personeelslid zelf aan via Facilipunt. Meer over het parkeerbeleid(PDF bestand opent in nieuw venster).

Toegang tot Facilipunt
Via Facilipunt(opent in nieuw venster), het digitale webloket van Het Facilitair Bedrijf, kan je een beroep doen op de dienstverlening en alle faciliteiten gerelateerd aan het kantoorgebouw dat je bezoekt.
Je gebruikt Facilipunt voor het:

  • reserveren vergaderzalen
  • reserveren satellietwerkplekken
  • bestellen extra vergadermateriaal zoals boxen, camera's, pointers, flipcharts
  • bestellen catering voor tijdens vergaderingen of events
  • reserveren dienstvoertuigen zoals auto's, fietsen, steps, ...
  • ...

Persoonlijke toegangsbadge

  • Je badge geeft je toegang tot alle grote gebouwen in beheer van Het Facilitair Bedrijf. Dit zijn de VAC's (in Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven) en de gebouwen in Brussel (Arenberg, Conscience, Ellips, Ferraris, Herman Teirlinck en Grasmarkt).
  • Je badge zorgt er voor dat jij toegang hebt tot de afgeschermde en zorgt mee voor de veiligheid in onze gebouwen. Wanneer je binnenkomt met je badge, sluiten de deuren soms traag. Let op dat er niemand mee naar binnen glipt, als de poortjes of deur zich sluiten.
  • Om veiligheidsredenen ben je verplicht je badge zichtbaar te dragen in de kantoorzone nà de toegangspoortjes. Dat geldt voor alle badges (ook die zonder foto) en voor iedereen (ook bezoekers).
  • Je toegangsbadge is even lang geldig als de duur van je tewerkstelling of opdracht. Gebruik je je badge gedurende zes maanden niet, dan wordt hij automatisch geblokkeerd.
  • Een verloren badge meld je zo snel mogelijk aan Facilipunt op 02 553 20 00 of online(opent in nieuw venster).