Ontdek de trajecten over adreswijzigingen, Life Event Scan en digitale toepassingen
De afgelopen weken zijn de trajecten voor de adreswijzigingen en de Life Event Scan gestart. Voor beide gedeelten vonden al 2 infomomenten plaats: een infomoment voor de federale overheidsinstanties op 18 oktober en een infomoment voor de lokale besturen in fusietrajecten op 25 oktober.
Adreswijzigingen
Bij de gemeentelijke fusies veranderen geen postcodes. Gemeentenamen, straatnamen, huisnummers en busnummers kunnen wel wijzigen. Digitaal Vlaanderen werkte een plan van aanpak en een timing uit voor die adreswijzigingen.
Contacteer Jan Laporte(opent in uw e-mail applicatie) van Digitaal Vlaanderen als je nog vragen hebt over adreswijzigingen of herbekijk het digitale infomoment(opent in nieuw venster) over de adreswijzigingen van 25 oktober.
- Stap 1
Toelichting werkwijze heradressering
Digitaal Vlaanderen doet binnenkort de ronde bij de adresbeheerders van de lokale besturen om de werkwijze van de heradressering toe te lichten.
- Stap 2
Bezorging bronbestanden
Digitaal Vlaanderen bezorgt de bronbestanden aan de gemeenten in het fusietraject. Dat is een lijst met alle huidige adressen (uit het Adressenregister) in de gemeenten. In die bronbestanden brengen de gemeenten de adreswijzigingen manueel aan.
- Stap 3
Testbestanden beschikbaar
In juni 2024 worden de eerste ‘testbestanden’ met adreswijzigingen beschikbaar voor de gebruikers.
- Stap 4
Gebruikerstesten
In de zomer van 2024 testen de gebruikers of ze de eigen systemen met de verschilbestanden kunnen bijwerken en ze geven feedback daarover, zodat Digitaal Vlaanderen nog kan bijsturen waar nodig.
- Stap 5
Bezorging bronbestanden
In het najaar van 2024 bezorgt Digitaal Vlaanderen de nieuwe bronbestanden aan de gemeenten in een BETA Adressenregister. De gebruikers kunnen een nieuw testbestand raadplegen.
- Stap 6
Verwerking verschilbestanden
In december 2024 verwerkt Digitaal Vlaanderen de finale verschilbestanden in het Adressenregister. De definitieve lijst met de nieuwe straatnamen wordt opgenomen in het definitieve verschilbestand. De aangemaakte bestanden vormen de startsituatie voor de nieuwe fusiegemeenten, verder adresbeheer is dan niet meer mogelijk.
- Stap 7
Nieuwe toestand actief
Op 1 januari 2025 wordt de nieuwe toestand (lees nieuwe adressen) actief in het Adressenregister.
Life Event Scan
De fusies van gemeenten leiden tot adreswijzigingen. Die hebben een impact op burgers, verenigingen en ondernemingen. Tijdens de vorige fusieronde voerde Digitaal Vlaanderen een Life Event Scan (LES) ‘Ik krijg een nieuw adres’ uit. De LES bracht de belangrijkste organisaties in kaart die adresgegevens gebruiken om te communiceren met burgers, verenigingen en ondernemingen.
De organisaties die gekoppeld zijn aan het Rijksregister, kunnen de nieuwe adressen automatisch opvragen. Digitaal Vlaanderen vroeg het engagement van de organisaties die geen koppeling hebben met het Rijksregister om zelf hun adresdata bij te werken aan de hand van het Adressenregister of de verschilbestanden.
Zo proberen we de werkelijke impact van de adreswijzigingen voor burgers, verenigingen en ondernemingen tot een minimum te beperken. De LES resulteerde in een praktische leidraad(PDF bestand opent in nieuw venster) voor de fusiegemeenten, die maandelijks geüpdatet wordt. Verder stelde Digitaal Vlaanderen een document op met communicatietips en een praktische checklist(PDF bestand opent in nieuw venster) die de fusiegemeenten kunnen gebruiken voor hun communicatie.
Digitaal Vlaanderen zal dezelfde aanpak hanteren voor de fusietrajecten van 2025. Het agentschap probeert dezelfde engagementen te krijgen van de organisaties die vorige legislatuur hun data zelf aanpasten. Daarnaast probeert het agentschap nog meer organisaties te overtuigen om zich daartoe te engageren. De eerste geactualiseerde versie van de praktische leidraad volgt in december 2023.
Contacteer Naomi Oste(opent in uw e-mail applicatie) van Digitaal Vlaanderen per e-mail als je vragen hebt over LES of als je als organisatie nog niet in beeld bent voor de LES.
Digitale toepassingen
Digitaal Vlaanderen moet verschillende ICT-toepassingen aanpassen om de gemeentefusies zo vlot mogelijk te laten verlopen. ABB vroeg de Vlaamse overheidsinstanties om de digitale toepassingen die de lokale besturen gebruiken, in kaart te brengen. ABB zal, net zoals in de vorige legislatuur, een SharePoint-site opmaken die toegankelijk is voor de ICT-beheerders van de fusietrajecten. Die biedt informatie over allerlei ICT-aspecten van de gemeentefusies. Digitaal Vlaanderen doet de nodige aanpassingen voor haar eigen bouwstenen en digitale toepassingen.