Gedaan met laden. U bevindt zich op: Activiteiten op internationale statistiekfora Statistiek Vlaanderen

Activiteiten op internationale statistiekfora

De ontwikkeling, productie en verspreiding van openbare statistieken in het Belgisch en interfederaal statistieklandschap is sterk verweven met de internationale statistiekproductie. Deze bijdrage brengt verslag uit van de bijeenkomsten van het Comité voor het Europees Statistisch Systeem (ESSC) in de eerste helft van 2023 waarop de Vlaamse Statistische Autoriteit (VSA) als vertegenwoordiger van het netwerk Statistiek Vlaanderen aanwezig was. Het Comité voor het Europees Statistisch Systeem is het centrale forum voor discussie en besluitvorming binnen het Europees Statistisch Systeem. Na een bondige duiding van het ESSC gaan we in op enkele agendapunten van de voorbije bijeenkomsten.

Opzet en situering van het Comité voor het Europees Statistisch Systeem

Het Comité voor het Europees Statistisch Systeem (European Statistical System Committee - ESSC) geeft professionele sturing aan het Europees Statistisch Systeem (ESS) bij de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken overeenkomstig de statistische beginselen van de Europese praktijkcode voor openbare statistieken(PDF bestand opent in nieuw venster). Het ESSC wordt voorgezeten door Eurostat en is samengesteld uit de directeuren-generaal van de nationale instituten voor de statistiek van de lidstaten en van de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie. Het behandelt onder andere de statistische programma’s en de daaruit voortvloeiende methodologische kwesties, de verdere ontwikkeling van de Praktijkcode, onderwerpen betreffende de statistische vertrouwelijkheid, de kosteneffectiviteit, de responslast en dergelijke meer.

Voor meer informatie over het opzet en de situering van het ESSC binnen het ESS zie het artikel in de IIS-nieuwsbrief van oktober 2022(PDF bestand opent in nieuw venster).

Het Comité komt 3 keer per jaar fysiek samen. Tussentijds zijn ook online bijeenkomsten mogelijk. Op vrijdag 10 februari 2023 vond de 51ste bijeenkomst van het ESSC plaats. Op 26 april volgde een online 52ste meeting en van 25 tot en met 26 mei ging de 53ste bijeenkomst door. Op elk van deze bijeenkomsten was een VSA-medewerker aanwezig als vertegenwoordiger van het netwerk Statistiek Vlaanderen. In wat volgt belichten we telkens enkele agendapunten uit deze verschillende bijeenkomsten.

ESS innovatieagenda

Innovatie staat hoog op de ESS-agenda. Dat blijkt uit de strategische nota ESS Vision 2020(PDF bestand opent in nieuw venster), uit nieuwe gebruikersbehoeften, de beschikbaarheid van gegevens naar aanleiding van crisissituaties (onder andere pandemie, oorlog in Oekraïne) en de toenemende vraag naar meer tijdige en granulaire data. Op de ESSC-bijeenkomst van oktober 2021 is daarom een taskforce opgericht om een innovatieagenda te ontwerpen.

De taskforce heeft als doel de innovatiestromen in het ESS te structureren en in stand te houden. Zo kan de productie van EU-statistieken afgestemd worden op toekomstige behoeften en wordt het ESS voorbereid op toekomstige uitdagingen.

De volgende stappen van de taskforce omvatten 3 sporen:

Taskforce: opname koopwoningen in de geharmoniseerde consumptieprijsindex

De Europese Centrale Bank (ECB) stelde in een review van haar monetaire beleid vast dat de snelle stijging van de huizenprijzen in bijna alle EU-landen niet vervat zit in de geharmoniseerde consumptieprijsindex(opent in nieuw venster) (HICP). Bijgevolg vroeg de ECB aan Eurostat om via een taskforce te bekijken hoe bij een herziening van de HICP rekening kan worden gehouden met de opname van koopwoningen (owner-occupied housing). De taskforce stelde vast dat er geen consensus over de beste te volgen methode bereikt kon worden.

Tijdens de meeting ontstond een geanimeerde discussie of de experimentele indexen met tegengestelde resultaten al dan niet recurrent als experimentele statistieken met de nodige metadata verspreid kunnen worden. Daar het publiceren van tegenstrijdige statistieken de nodige risico’s inhoudt, werd dit voorstel niet behouden. Wel was er eenstemmigheid over het publiek beschikbaar komen van het methodologische rapport en over de verderzetting van de werkzaamheden van de taskforce.

De Europese Rekenkamer over kwaliteit Europese statistieken

In 2012 publiceerde de Europese Rekenkamer een eerste rapport over de kwaliteit van Europese statistieken. In 2016 stelde de Rekenkamer vast dat sommige verbeteracties niet volledig waren uitgevoerd. In een nieuw verslag beoordeelt de Europese Rekenkamer de door de Europese Commissie verstrekte Europese statistieken over het algemeen van voldoende kwaliteit en geschikt voor gebruik door beleidsmakers, bedrijven en burgers. De auditors formuleren verschillende aanbevelingen om de kwaliteit van Europese statistieken te verbeteren met onder meer:

  • beter voorzien in de behoeften van gebruikers
  • prioriteit geven aan EU-financiering voor innovatieve projecten
  • de kwaliteitsbeoordeling van Europese statistieken verbeteren
  • de huidige praktijk van voorafgaande toegang van statistieken heroverwegen.

Het volledige rapport met de vaststellingen en aanbevelingen uit 2022 is hier(opent in nieuw venster) te lezen.

Jaarlijks ESGAB-rapport

Jaarlijks stelt het European Statistical Governance Advisory Board (ESGAB) een rapport op over de implementatie van de Praktijkcode bij Eurostat en binnen het ESS als geheel. De aanbevelingen in het rapport van 2022(opent in nieuw venster) staan in het teken van de aanpassing van de Europese statistiekverordening 223/2009 en focussen onder meer op:

  • reguliere toegang tot gegevens van privébedrijven
  • het bevorderen van samenwerking tussen statistiekinstellingen en de academische en onderzoekswereld
  • het delen van data
  • het veilig stellen van adequate financiering voor de Europese statistiekproductie.

De online bijeenkomst behandelde slechts een punt: de bespreking van een concreet voorstel voor de herziening van de Europese statistiekverordening 223/2009(opent in nieuw venster).

De lidstaten konden op voorhand schriftelijke opmerkingen bezorgen. Het merendeel van de lidstaten heeft hiervan gebruik gemaakt. Na de nodige discussie vatte Eurostat de voornaamste beslissingen als volgt samen:

  • Toegang tot privédata (privately held data) moet gratis zijn; toevoegen van bepalingen over afdwingbaarheid en met minder complexe procedures.
  • Toegang tot administratieve data moet eveneens gratis blijven.
  • ESS statistische reactie tijdens crisissen: consulteren van het ESSC en betrokkenheid landen op basis van vrijwilligheid.
  • Datadeling van vertrouwelijke gegevens gebeurt op basis van vrijwilligheid.
  • Principe van vrijwillige deelname vormt de leidraad bij innovatieprojecten van het ESS en de verspreiding van experimentele statistieken door Eurostat gebeurt in overleg met de betrokken lidstaten.
  • Verdeeldheid onder de lidstaten voor wat betreft de toegang van ‘Andere Nationale Autoriteiten’ (ONAs) tot privédata en datadeling van vertrouwelijke gegevens. Indien deze wijziging wel wordt opgenomen dan enkel onder de voorwaarde dat de ‘Nationale Statistiekinstelling’ (NSI) een coördinerende rol opneemt.

Eurostat zal de voorgestelde wijzigingen aanpassen en het ontwerp dan meteen indienen bij de Europese Commissie. Met het oog op de geplande Europese verkiezingen in juni 2024 en het parlementair reces vanaf het voorjaar 2024 is een verdere afstemming binnen het ESSC niet meer haalbaar.

Op de agenda van deze 53ste bijeenkomst stonden heel wat items: 5 over comitology, 4 voor opinie, 5 voor discussie en 7 over informatie.

Comitologie

Binnen de EU-wetgeving verwijst ‘comitologie’ naar een reeks procedures, waaronder vergaderingen van comités, zoals de ESSC, die EU-landen inspraak geven in de uitvoeringshandelingen van EU-wetgeving. Op 23 november 2022 keurde het Europees Parlement en de Raad de verordening 2022/2379(opent in nieuw venster) betreffende statistieken over de landbouwinput en -output (SAIO) goed. Deze verordening bepaalt dat datavereisten voor 5 domeinen dienen uitgewerkt te worden via uitvoeringsbesluiten. 3 van de 5 goed te keuren uitvoeringsbesluiten hebben betrekking op datavereisten voor 3 domeinen: productie gewassen, landbouwprijzen en statistieken rond gewasbeschermingsmiddelen.

Een 4de uitvoeringsbesluit heeft betrekking op EU-verordening 2016/792(opent in nieuw venster) betreffende geharmoniseerde indexcijfers van de consumptieprijzen en van de huizenprijzen. Dat uitvoeringsbesluit beoogt een verbetering van de kwaliteit en vergelijkbaarheid van de statistieken door het vastleggen van definities en uitsplitsingen, door het invoeren van regels rond het schatten van gewichten, het inzamelen van data en de samenstelling van de indexen.

De 5de uitvoeringsbepaling betreft een wijziging bij een uitvoeringsbepaling van de EU-verordening 1055/2008(opent in nieuw venster). Daar de Europese Centrale Bank een 2-jaarlijks kwaliteitsrapport opstelt over statistieken over de eurozone en nationale betalingsbalans en internationale investeringspositie is het de bedoeling dat Eurostat eveneens van een jaarlijks naar een 2-jaarlijks kwaliteitsrapport overstapt waarbij in het ene jaar het rapport van ECB beschikbaar is en in het andere jaar dat van Eurostat. Een 2-jaarlijkse kwaliteitsrapportagecyclus vermindert de rapportagelast voor de EU-27-lidstaten, de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) en voor Eurostat.

Statbel staat in voor de uitvoering van deze besluiten en uit geen bezwaren.

Europees statistisch werkprogramma 2024

In april 2021 namen de Raad en het Europees Parlement het programma voor de interne markt voor de periode 2021-2027(opent in nieuw venster) aan. Een van de doelstellingen van dit programma betreft het opzetten van het programmerings- en financieringskader voor de ontwikkeling, de productie en de verspreiding van Europese statistieken in lijn met de Verordening 223/2009. De algemene doelstelling is omschreven als:

“kwalitatief hoogwaardige, vergelijkbare, tijdige en betrouwbare Europese statistieken te ontwikkelen, te produceren en te verspreiden als hulpmiddel bij het opstellen, monitoren en evalueren van alle beleidsmaatregelen van de Unie, en die burgers, beleidsmakers, autoriteiten, bedrijven, de academische wereld en de media helpen om met kennis van zaken beslissingen te nemen en om actief deel te nemen aan het democratische proces.”

Het programma voor de interne markt bepaalt dat overeenkomstig Verordening 223/2009 het statistisch jaarlijks werkprogramma dient voorgelegd te worden aan het ESSC.

Het ontwerpwerkprogramma 2024 (WP 2024) met als titel Produceren en verspreiden van hoogwaardige statistieken over Europa bestaat uit een inleiding met een overzicht van de nagestreefde doelstellingen en verwachte resultaten, een overzicht van de subsidies (grants), de aanbestedingen (procurements) en overige acties. Het WP 2024 zet verder in op de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de impact op de statistiekproductie (energie, migratie) en inflatie en innovatie. In 2024 is, na de nieuwe samenstelling van het Europees Parlement en de Commissie, een tussentijdse evaluatie van het meerjarenprogramma 2021-2027 voorzien.

Het ESSC sprak zijn algemene steun uit voor het WP 2024. Het ESSC benadrukte eveneens dat het belangrijk is rekening te houden met de toenemende belasting van de respondenten en de afnemende middelen van de nationale statistische systemen. De lidstaten wezen op de noodzaak aan voldoende beschikbare middelen en financiering voor de uitvoering van het WP 2024.

Een overzicht van de activiteiten en producten met betrekking tot de werkprogramma’s van 2022 en 2023 zijn hier(opent in nieuw venster) te raadplegen. Na goedkeuring van het werkprogramma 2024 zullen gelijkaardige documenten voor het werkjaar 2024 eveneens raadpleegbaar zijn.

Modernisering sociale ondernemingsstatistieken

De sociale ondernemingsstatistieken omvatten de productie van statistieken over vacatures(opent in nieuw venster), de loonkostindex(opent in nieuw venster), de loonstructuur, de arbeidskosten(opent in nieuw venster) en een indicator voor de loonkloof(opent in nieuw venster) tussen mannen en vrouwen. De rechtsgrond voor de productie van deze statistieken is terug te vinden in verschillende verordeningen of gebeuren op basis van vrijwilligheid (bijvoorbeeld loonkloof).

Een nieuwe verordening moet een alomvattende en gemoderniseerde rechtsgrondslag bieden met het oog op:

  • De dekking van de volledige economie inclusief micro-ondernemingen (1-9 werknemers) en alle economische activiteiten met inbegrip van de openbare besturen.
  • De verbetering van de tijdigheid van de statistieken.
  • Het bieden van een wettelijke basis voor de jaarlijkse loonkloof indicator.
  • Het promoten van het gebruik van innovatieve bronnen en methoden voor de productie van deze statistieken.

Het ESSC steunde in het algemeen het ontwerpvoorstel maar drong toch aan op het behouden van een evenwicht tussen de datavereisten en de belasting voor bedrijven en NSI’s. Lidstaten moeten ook voldoende tijd krijgen om aan de aanpassingen te voldoen.

3de ronde peer reviews

In december 2021 vond een Europese peer review plaats van een aantal statistische instellingen in België die een rol spelen in de productie van Europese statistieken. De nieuwsbrief van juni 2022(opent in nieuw venster) rapporteerde over de opzet en de resultaten met aanbevelingen voor het statistisch systeem in België van deze 3de ronde van de peer reviews. In de nieuwsbrief van oktober 2022(opent in nieuw venster) is een overzicht van de voorgestelde verbeteracties voor de geformuleerde aanbevelingen terug te vinden.

Op Europees niveau zullen in de loop van juni-augustus 2023 de laatste 4 peer reviews plaats vinden. Voor wat betreft België zullen nog voor de zomervakantie de voorgestelde verbeteracties publiek beschikbaar komen op de website van Eurostat(opent in nieuw venster). Begin 2024 wordt al een eerste rapportering over de geplande acties met deadline eind 2023 verwacht.

Na afronding van alle peer reviews zal Eurostat werken aan 2 types van rapportering. Een eerste publiek beschikbaar rapport zal focussen op onder meer:

  • een inleiding met kernboodschappen voor communicatieacties
  • de opzet van en aanpak bij de uitvoering van de peer reviews
  • de resultaten met aandacht voor de sterke punten van de Europese en nationale statistische systemen, de aanbevelingen en verbeterpunten, mogelijke acties op het Europees niveau, voortgang sinds de 2de ronde
  • een overzicht van innovatieve praktijken.

Een tweede type van rapport is enkel bedoeld voor intern gebruik en wil de rijkdom van de verzamelde informatie beschikbaar stellen aan de statistische instellingen. Dat rapport is bedoeld om de goede en innovatieve praktijken bij de Europese statistiekproductie te documenteren. Op die manier kunnen de lidstaten van elkaar leren.

Europese dag van de statistiek

De Europese Dag van de Statistiek wordt elk jaar gevierd op 20 oktober, behalve wanneer de 5-jaarlijkse wereld statistiek dag(opent in nieuw venster) plaatsvindt.

Met dit initiatief willen Eurostat en de lidstaten de Europese burgers bewust maken van het belang en de rol van officiële statistieken in de samenleving.

Op vrijdag 20 oktober 2023 zal de Europese Dag van de Statistiek voor de 8ste keer worden gevierd. Eurostat zal nog het topic met bijbehorend communicatiemateriaal beschikbaar stellen.

Meer weten?

Binnen de werkgroep ‘Internationale positie van het Interfederaal Instituut voor de Statistiek’ worden de documenten ter voorbereiding van de ESSC-bijeenkomsten besproken en de standpunten afgestemd. Daar de documenten vaak laattijdig beschikbaar zijn, bekijken we hoe we de leden van het netwerk Statistiek Vlaanderen beter kunnen informeren en beter kunnen betrekken bij het innemen van standpunten. Voor Vlaanderen maken Ann Carton(opent in uw e-mail applicatie) en Marie-Anne Moreas(opent in uw e-mail applicatie) deel uit van de werkgroep.