Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vertrouwen in media Media en mediagebruik

Vertrouwen in media

Gepubliceerd op 20 maart 2024 • Volgende update: maart 2025
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

60% van de bevolking in het Vlaamse Gewest van 18 jaar en ouder gaf in het najaar van 2023 aan (heel) veel vertrouwen te hebben in de berichtgeving van nieuwsprogramma’s op televisie.

Het vertrouwen in de berichtgeving van nieuwsprogramma’s op de radio (58%) en van kranten (50%) lag iets lager.

Het laagste vertrouwen was er in nieuwsberichten op nieuwswebsites (31%) en op sociale media (12%).

Tussen 2021 en 2023 was er geen sprake van een significante stijging of daling van het vertrouwen. Dat was er wel tussen 2022 en 2023. In die periode was er sprake van een daling van het vertrouwen in de nieuwsberichtgeving op tv, de radio en in kranten.

Vrouwen hebben meer vertrouwen in nieuwsberichtgeving dan mannen

Over het algemeen hebben vrouwen meer vertrouwen in de nieuwsberichtgeving dan mannen. Zowel vrouwen als mannen hebben meer vertrouwen in de berichtgeving van de klassieke mediakanalen (televisie, radio en kranten) dan in de berichtgeving op nieuwswebsites en sociale media.

Meer vertrouwen in klassieke mediakanalen bij alle leeftijdsgroepen

Alle leeftijdsgroepen hebben meer vertrouwen in de berichtgeving van de klassieke mediakanalen (televisie, radio en kranten) dan in de berichtgeving op nieuwswebsites en sociale media.

Het vetrouwen in de berichtgeving van radioprogramma’s, kranten en nieuwswebsites ligt iets lager bij de 65-plussers dan bij de andere leeftijdsgroepen.

De leeftijdsgroepen vanaf 50 jaar hebben meer vertrouwen in de nieuwsberichtgeving op televisie dan de jongere groepen.

Meer vertrouwen in klassieke mediakanalen bij alle opleidingsniveaus

Alle opleidingsgroepen hebben meer vertrouwen in de berichtgeving van de klassieke mediakanalen (televisie, radio en kranten) dan in de berichtgeving op nieuwswebsites en sociale media.

Hooggeschoolden hebben meer vetrouwen dan laaggeschoolden in zowel de klassieke mediakanalen (televisie, radio en kranten) als in nieuwswebsites, maar ze hebben minder vertrouwen in de berichtgeving op sociale media dan laaggeschoolden.

Bronnen