Verantwoordelijke entiteit
Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) – Agentschap Wegen en Verkeer – Afdeling Vlaams Verkeerscentrum
Metadatafiche laatste update
23-09-2025
Databron
- Automatische registratie op basis van tellussen, telcamera’s, incident-detectiecamera’s, floating car data en meldingen van politie en (weg)gebruikers.
- Het Vlaams verkeerscentrum kan op basis van bovenstaande input berekenen of er file is op een bepaald wegsegment, alsook de duur en de lengte van die file bepalen.
- Gegevens worden per minuut verzameld.
Statistische populatie
Hoofdwegennet (autosnelwegen)
Variabelen
Filezwaarte: geeft aan wat de gemiddelde omvang (op een gemiddelde werkdag) is van de files op een bepaalde verzameling (groep) van wegsegmenten.
- De zwaarte van een file is gelijk aan het product van de lengte van de file en de duur van de file, en dit gecumuleerd over de verschillende fases van de file (de filelengte evolueert in de tijd).
- Filezwaarte wordt uitgedrukt in kilometeruren (km.uren).
- Door de filezwaarte te sommeren over alle files aanwezig op een bepaalde groep van wegsegmenten, bijvoorbeeld een gebied, kan de totale filezwaarte worden bepaald voor dit gebied.
- De indicator filezwaarte houdt enkel rekening met de duur en de lengte van de files, niet met de snelheid van de voertuigen in de file, noch met het aantal betrokken voertuigen.
Kilometeruren: eenheidsmaat gebruikt bij de indicator filezwaarte. 100 kilometeruren is het equivalent van 100 kilometer file gedurende 1 uur of 200 kilometer file gedurende een half uur.
File: een vertraging op een wegsegment van de Vlaamse snelwegen wordt als ‘file’ bestempeld in het geval de ‘Level Of Service (LOS)’ 1 of 2 bedraagt. De Level of Service wordt bepaald op basis van de combinatie van de gemiddelde snelheid op en de bezettingsgraad van het wegsegment. Gelet op de verschillende karakteristieken van de wegsegmenten (hoofdrijbaan, aansluiting op knooppunt, op- en afrit, verschillende toegelaten snelheid, …) verschillen de grenswaarden voor de snelheid en bezettingsgraad per (type) wegsegment.
Bewerkingen
/
Accuraatheid
De gegevens zijn gebaseerd op:
- Tellussen, telcamera’s, automatische incident-detectiecamera’s, ‘floating car’ data en bijkomende meldingen (van politie, weggebruikers, ...).
- Filemeldingen uitgestuurd als verkeersinformatie vanuit de controlezaal van het Vlaams Verkeerscentrum: deze worden op hun beurt gegenereerd op basis van een mix van automatische en manuele bronnen (detectielussen, camerabeelden, wegpolitie, weggebruikers, ...).
Op basis van bovenstaande data, die grotendeels geautomatiseerd en per minuut wordt aangeleverd, kan filewaarte met een hoge accuraatheid berekend worden voor het hoofdwegennet. Voor het onderliggende wegennet ontbreekt de input-data en daardoor is daar geen berekening mogelijk
Vergelijkbaarheid
- Geografische vergelijkbaarheid: deze statistiek beschrijft specifiek de filezwaarte op de hoofdwegen in het Vlaamse Gewest. Er is wel nog een opdeling naar invloedsgebieden rond de grote steden (Antwerpen, Brussel, Gent).
- Vergelijkbaarheid over tijd: Sinds april 2012 zijn er maandcijfers beschikbaar
Referenties
Vlaams Verkeerscentrum: Verkeersindicatoren(opent in nieuw venster)