Gedaan met laden. U bevindt zich op: Imago overheden Relatie overheid en burger

Imago overheden

Gepubliceerd op 11 september 2025 • Volgende update: september 2026
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden
Inhoud is aan het laden

In het voorjaar van 2025 was 31% van de inwoners van 18 jaar en ouder van het Vlaamse Gewest van oordeel dat de Vlaamse overheid betrouwbaar is en 20% dat de Vlaamse overheid klantgericht is. Ongeveer een vijfde was van oordeel dat de Vlaamse overheid transparant (18%) of vernieuwend (22%) is en 17% vond de Vlaamse overheid efficiënt.

Daartegenover staat dat een behoorlijk grote groep het oneens is met de voorgelegde imagokenmerken: 46% s het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid efficiënt is, 39% is het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid transparant is en 33% is het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid vernieuwend is. Daarnaast geeft 31% aan dat de Vlaamse overheid niet betrouwbaar is en 33% is het oneens met de stelling dat de Vlaamse overheid klantgericht is.

In vergelijking met voorgaande jaren is er in 2025 enkel een noemenswaardig verschil in de beoordeling van de mate waarin de Vlaamse overheid klantgericht en transparant is. Meer specifiek waren er in 2024 iets meer mensen van oordeel dat de Vlaamse overheid klantgericht en transparant is dan in 2021 en 2022. In 2025 daalde dat percentage evenwel weer naar het niveau van 2021.

Vergelijkbare cijfers voor de periode vóór 2021 zijn niet beschikbaar.

Hooggeschoolden vinden de Vlaamse overheid meer betrouwbaar

Er waren in het voorjaar van 2025 ook weinig significante verschillen in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid betrouwbaar is. Wel lijken hooggeschoolden vaker dan middengeschoolden van oordeel dat de Vlaamse overheid betrouwbaar is.

Laaggeschoolden meest positief over efficiëntie Vlaamse overheid

Er waren in het voorjaar van 2025 weinig noemenswaardige verschillen naar achtergrondkenmerken in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid efficiënt is. Naar huishoudtype en opleidingsniveau zijn die er wel: personen die zonder partner maar met kinderen wonen zijn positiever dan personen die bij de ouders inwonen en laaggeschoolden zijn positiever dan hooggeschoolden.

Weinig verschillen in de beoordeling van de klantgerichtheid Vlaamse overheid naar achtergrondkenmerken

Globaal genomen waren er in het voorjaar van 2025 geen significante verschillen in de beoordeling van de klantgerichtheid van de Vlaamse overheid naar geslacht, leeftijd, huishoudtype en opleidingsniveau.

Laaggeschoolden zijn vaker van oordeel dat de Vlaamse overheid transparant is

Er waren in het voorjaar van 2025 geen significante verschillen naar geslacht, leeftijd en huishoudtype in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid transparant is. Naar opleidingsniveau zijn er wel verschillen. Laaggeschoolden zijn vaker van oordeel dan middengeschoolden dat de Vlaamse overheid transparant is.

In het voorjaar van 20025 waren er weinig noemenswaardige verschillen naar achtergrondkenmerken in de beoordeling van de stelling dat de Vlaamse overheid vernieuwend is. Wel zijn 65-plussers in hogere mate dan 50- tot 64-jarigen van oordeel dat de Vlaamse overheid vernieuwend is.

Bronnen